miercuri, 30 noiembrie 2011

7 Wonders - Review de Ovidiu Cirlugea - Concurs "România Mare joacă board games"

Cel de-al unsprezecelea review din cadrul concursului România Mare joacă board games de TARABA DE JOCURI și CE JUCĂM?

Anul acesta în cadrul premiului Spiel des Jahres, jocul anului oferit în Germania, a fost introdusă o nouă categorie, şi anume, cea ,,pentru cunoscători”, care a fost câştigată de (sunete de toba…):

M-am tot gândit dacă 7 Wonders se încadrează în conceptul de board game, este până la urmă un joc de cărţi, un joc antrenant, inteligent şi distractiv, dar în fond tot un joc de cărţi, însă, având în vedere că este un joc de societate şi că totuşi ai o tablă pe lângă şi sub care aşezi cărţile consider că intră şi în categoria aceasta.

Ce poate fi atât de atractiv la acest joc vă întrebaţi? Bazat pe ideea că tu controlezi oraşul-stat sau civilizaţia(cu toate că 4/7 minuni au fost construite de greci şi două de egipteni, de dragul temei alese de producător suntem nevoiţi să acceptăm termenul ,,civilizaţia”) care a deţinut in realitate una dintre cele Şapte Minuni ale Lumii Antice, va trebui să o dezvolţi astfel încât la finalul erei(runda) a treia să ai cele mai multe puncte de victorie! Da, pare şi este cât se poate de simplu, distracţia vine din faptul că jocul este foarte variat, existând multiple opţiuni şi strategii valabile pentru fiecare civilizaţie.

Între doi şi şapte jucători îşi vor alege la începutul jocului civilizaţia aleator, cu ajutorul a şapte cărţi speciale, sau vor alege pur şi simplu direct. Fiecare tăbliţă are două feţe A şi B, putându-se juca amestecat, unii pe A alţii pe B sau toată lumea pe aceeaşi parte. Pe partea B jocul este puţin mai complicat, astfel trebuie de la început să ştii pe ce te axezi şi să te adaptezi cât mai bine în funcţie de cărţile ce îţi vin în mână în fiecare era şi tură în parte, de aceea este recomandat să jucaţi după ce căpătaţi ceva experienţă.

După ce aţi primit tăbliţa civilizaţiei veţi lua din ,,bancă” 3 bănuţi. Apoi, în fiecare eră(rundă) veţi primi, la început, 7 cărţi, dintre ele veţi alege una pe care să o jucaţi, toţi jucătorii punând simultan o carte jos lângă tăbliţa care reprezintă civilizaţia controlată. După ce toată lumea a ales şi a arătat cartea jucată, pachetul, rămas cu o carte mai puţin, va fi pasat jucătorului din stânga sau dreapta, în funcţie de era în care vă aflaţi. Cărţile, ce alcătuiesc cele 3 pachete, sunt de 7 feluri, diferenţiate şi de fondul pe care este tipărită imaginea, astfel, cele roşii sunt de armată, galbene de comerţ, verzi de tehnologie, albastre de cultură, maro sau gri de resurse normale, respectiv speciale şi mov, care apar în joc în a treia eră şi îţi oferă puncte bonus la finalul jocului în funcţie de cărţile jucate până atunci.

În prima eră trebuie strânse resurse, astfel se vor juca predominant cărţi maro şi gri cu diverse resurse ilustrate pe ele. Acestea odată puse jos vor acţiona permanent, încât jucătorul va avea în toate turele următoare resursele jucate la început. În afara acestora jucătorii vor opta, în funcţie de strategie, pentru celelalte cărţi. Mare atenţie, dacă vă lipseşte o resursă sau mai multe se poate face ,,trade” cu vecinii din stânga sau dreapta la costul de 2 bănuţi resursa, sau 1 bănuţ dacă în prealabil aţi jucat o carte de comerţ ce vă oferă această reducere permanentă. Toate cărţile sunt importante, unele mai mult ca altele contând foarte mult strategia aleasă, iar majoritatea oferă posibilitatea construirii gratuite a altora din categoria lor, mergând pe sistemul upgrade, şi oferă anumite avantaje:
- Cărţile de comerţ(galbene) oferă diverse reduceri la schimbul resurselor, direct bănuţi sau oferă, permanent, resurse la alegere;
- Cele de cultură(albastre) oferă puncte de victorie;
- Cele de tehnologie(verzi), diferenţiate de 3 simboluri, se punctează la finalul jocului în funcţie de cât de multe şi diferite aţi jucat, acestea deblochează construirea gratuită şi a altor cărţi ce nu fac parte din categoria lor;
- Cele militare(roşii), se punctează, la finalul fiecărei dintre cele trei ere, în funcţie de putere militară a vecinilor, astfel dacă aveţi mai multe cărţi din această categorie decât persoanele din stânga sau dreapta veţi primi 1 punct, pe fiecare parte, 3 sau 5. Dacă aveţi mai puţine primiţi – 1 punct indiferent de eră, iar la egalitate de cărţi roşii jucate nimeni nu primeşte puncte. Fiţi deci atenţi la vecini, puteţi lua 2/3/10 puncte cu doar o carte roşie jucată dacă aceştia nu au investit în armată
- Cărţile mov, oferă puncte bonus în funcţie de ce cărţi aţi jucat până la finalul jocului, fiecare punctând ceva anume.
Nicio carte nu poate fi pusă de două ori jos, majoritatea se repeta, iar dacă se întâmplă să nu puteţi juca niciuna din mână aveţi posibilitatea de a o arunca în schimbul a 3 bănuţi de la ,,bancă”. Această opţiune de a face schimb cu ,,casa” este valabilă pe parcursul întregului joc, astfel nu trebuie să fiţi neapărat forţaţi în a face schimb, ci puteţi apela la ea ori de câte ori aveţi nevoie de bănuţi.

În afară de punctajul normal, obţinut prin jucarea cărţilor, se mai punctează şi nivelul Minunii, astfel când nu aveţi ce juca din mână sau doriţi pur şi simplu să terminaţi construirea wonder-ului, puteţi pune o carte sub nivelul pe care îl ridicaţi. Fiecare Minune are trei nivele care oferă anumite bonusuri(financiare, militare sau tehnologice) şi la final 10 puncte de victorie, sau 15 - în cazul piramidelor.

Regulamentul este succint şi la obiect, nu lasă nimic neexplicat şi detaliază fiecare simbol ce apare pe cărţi, a fost singurul joc la care n-am avut neclarităţi în ceea ce priveşte regulile, iar mecanica jocului este cât se poate de simpla şi distractivă

Concluzionând, răspund la întrebarea iniţială: ceea ce atrage la 7 Wonders este combinaţia unică, realizată cu succes, a mai multor factori: primul ar fi numărul mare de jucători ce pot lua parte la acţiune, apoi timpul foarte mic de joc – cam 30 de minute partida (indiferent de numărul de persoane de la masă), faptul că interacţiunea între jucători este destul de ridicată şi nu în ultimul rând ideea că este foarte uşor de învăţat, după prima partidă, garantat, o veţi începe pe a doua, unde nu veţi mai repeta aceleaşi greşeli. Îl veţi putea juca cu o gamă diferită de persoane, de toate vârstele şi băieţi şi fete, şi nu cred că veţi regreta vreodată alegerea de a îl cumpăra.