luni, 28 noiembrie 2011

Giants - Review de Carmen Preotu - Concurs "România Mare joacă board games"

Cel de-al șaptelea review din cadrul concursului România Mare joacă board games de TARABA DE JOCURI și CE JUCĂM?

GIANTS este un joc de 3-5 jucători creat de Fabice Besson. Durează 60 de minute și poate fi jucat chiar și de copiii de la 10 în sus. Harta jocului reprezintă în condiții grafice frumoase Insula Paștelui care este înconjurata de AHUS- platformele de piatră pe care se ridicau marile statui denumite MOAI.

Pe hartă sunt plasate hexagoanele cu pădure, carierele de piatră pentru construirea ornamentelor pentru capul statuilor și cariera pentru contrucția statuilor, precum și buștenii pentru transport.

Jocul conține miniaturi în culori și înfățișări diferite pentru fiecare jucător.

Tribul unui jucător este format dintr-un grup de 6 muncitori (populația), un șef de trib și un vrăjitor.

Paravanele au o grafică frumoasă prezentând momente din viața fiecărui trib.

Fiecare are 6 cartonașe pentru baza statuilor, 6 markere pentru trib, un steag și un marker pentru scor. În cutie se mai află 30 de jumătăți de tablete Rongo, pionul pentru primul jucător, 5 zaruri cu statui, 14 ornamente și 35 de statui moai de diferite mărimi, o cutie din carton pentru păstrarea componentelor și tile-urile pentru cariere și pădure.

Fiecare jucător este conducătorul unui trib aflat în perioada de glorie a Insulei Paștelui. Tribul tău concurează cu alte triburi pentru a realiza și transporta cele mai impunătoare statui (Moai). În fiecare rundă tu vei hotarî ce va face populația ta: fie va transporta statuile de la cariera la Ahu fie se va ocupa de sculptarea acestora. Transportul se poate realiza și în cooperare cu ceilalți jucători. Pentru transport te vei putea folosi de bușteni cu ajutorul cărora transporți statuile spre platforme. Te poți folosi de influența reprezentată de markerele pentru trib pentru a selecta cele mai bune statui și pentru a le marca în culoarea ta pe cele pe care nu poți să le transporți în turul tău. Te poți baza pe aptitudinile vrăjitorului tău dar și pe puterea șefului tău de trib. De asemenea te pot ajuta și incantațiile sculptate pe tabletele Rongo. În final va câștiga cel care are cele mai multe puncte adunate din construcția statuilor.

Jocul este împărțit în cinci faze :
  1. extragerea statuilor
  2. licitația
  3. plasarea figurinelor
  4. transportul/marcarea statuilor și a ornamentelor
  5. sfârșitul turului/schimbarea primului jucător
Fazele 1,2 și 5 se joaca simultan, iar pe 3 și 4 fiecare jucător le va executa pe rând.

În prima fază se dă cu zarul (nr de zaruri este egal cu nr de jucători) și se stabilește mărimea staturilor care se vor construi. Dacă zarul indică 0 nu se va construi nicio statuie.

În a doua fază jucătorii pariază folosindu-se de markerelele de trib într-o mână și de muncitorii care vor sculpta statuia în cealaltă mână. Cine câștigă licitația își alege primul statuia pe care vrea să o construiască. După licitație elementele folosite pentru pariuri sunt plasate în fața paravanului și nu mai pot fi folosite până la sfarșitul turului.

În a treia fază trebuie să realizezi un traseu, folosindu-te de figurine și bușteni, pentru a transporta statuia la Ahu și a pune ornamentele pe capul statuilor. Jucătorul poate executa următoarele acțiuni: plasarea unui muncitor, vrăjitor (+ 0,1, sau 2 bușteni) sau a șefului de trib oriunde pe tabla de joc, plasarea vrăjitorului ( + 0,1 sau 2 bușteni) pe un hexagon special și executarea acțiunii respective, plasarea șefului de trib pe un hexagon și folosirea a doua tablete Rongo pentru executarea acțiunii și folosirea unui marker de trib pentru a lua o tabletă Rongo aflată în fața paravanului tău, sau poți să spui Pas și să nu faci nicio acțiune.

În a patra fază fiecare jucător poate să miște o singură statuie sau un singur ornament și apoi să le și marcheze sau să marcheze o statuie sau un ornament fără să le mute. Statuile de mărimea unu pot trece prin toate hexagoanele ocupate de cel putin un muncitor sau un șef de trib. Cele de mărimea doi se pot muta pe hexagoanele ocupate de cel puțin 2 muncitori sau un muncitor și un buștean sau șef de trib. Cele de mărimea trei se pot muta pe hexagoanele ocupate de cel puțin trei muncitori, un muncitor și doi bușteni, doi muncitori și un buștean sau un șef de trib. Se mai pot folosi și figurinele altui jucător fără ca acesta să protesteze. În schimb primește un punct pe tabla de scor pentru fiecare muncitor folosit. Ridicarea statuilor se face dacă ai cel puțin un muncitor așezat lângă ahu respectiv. Poți fura ornamentele altor jucători dacă le găsești pe traseu și sunt nemarcate. În timpul fazei de transport un buștean = un muncitor. Dacă în timpul fazei de transport un moai sau un ornament nu au fost așezate pe ahu, rămân pe traseu. La sfârșitul fazei de mișcare își marchează statuia sau ornamentul folosind un marker de trib. Ornamentele sau statuile pe care le-ai câștigat turul acesta și nu le-ai folosit, le poți plasa în zona carierei de piatră (pot fi și marcate cu un marker de trib). Apoi se termină etapa de transport.

În faza a cincea jucătorii își iau figurinele din fața paravanului și cele de pe tabla de joc și le pun în spatele paravanului. Buștenii folosiți sunt scoși din joc. Se schimbă primul jucător și se reiau fazele.

Sfârșitul jocului. Dacă la sfârșitul fazei de transport unul sau mulți jucători au plasat statui pe toate ahurile lor se termina jocul. Pentru fiecare statuie ridicată pe un ahu jucătorul avansează pe tabla de scor cu numărul de puncte de prestigiu indicate de numărul negru de pe ahu înmulțit cu mărimea statuii (1,2,3) + punctele de prestigiu ale ornamentului (dacă există) + 3 puncte pentru fiecare tabletă Rongo completă (formată din 2 bucăți).

Giants este un joc de familie în care strategia se îmbină cu plăcerea de-a sculpta statuile celebre de pe Insula Paștelui.

Dacă vă plac jocurile care folosesc ca mecanică licitația, crearea de rute și transportul diverselor produse sau obiecte, acest joc este o alegere excelentă.