joi, 3 noiembrie 2011

Mințile din spatele jocurilor - Martin Wallace

Martin Wallace despre care este greu să oferi o descriere clară referitoare la calitățile lui. Este unul dintre acei designeri pe care unii îl admiră din tot sufletul pentru modul riguros în care își construiește jocurile, dar pe care alții îl consideră prea fixist, cu temele și mecanismele lui recurente. Oricum ar fi, Wallace este unul dintre designerii care și-au pus cel mai mult amprenta asupra jocurilor de societate moderne de strategie.


Martin Wallace este originar din Manchester, UK, unde a fondat editura Treefrog Games (redenumită în 2010 din Warfrog Games). De la primele lui creații, Martin Wallace s-a remarcat ca un designer care acordă o mare importanță tematicii jocurilor lui. Fără să creeze ameritrash-uri sau eurogame-uri în adevăratul sens al cuvântului, Wallace este unul dintre acei designeri care gândesc jocul pornind de la temă (și nu invers așa cum face Reiner Knizia, spre exemplu). Jocurile lui Wallace se remarcă, deci, prin mecanisme solide și complexe îmbibate de o temă interesantă care nu apare doar ca un autocolant pe un sistem abstract de joc.


Totuși, există anumite limite pe care Wallace și le-a autoimpus și care pe câțiva dintre jucători îi dau la o parte. În primul rând, abordează doar câteva teme, nefiind unul dintre designerii care caută să inoveze constat pe parte tematică (ca Friedemann Friese, spre exemplu). Desigur, stilul lui de a crea se pretează doar pentru un anumit stil de jocuri. Și aici vine punctul 2, unde se poate afirma că creațiile lui au ele însele anumite limite, multe dintre jocuri fiind îmbunătățiri ale unor jocuri mai vechi.

Oricum ar fi, Martin Wallace este unul dintre cei mai bine cotați designeri, 9 dintre jocurile lui ocupând un loc în interiorul topului 100 BGG. Jocurile lui Martin Wallace sunt, după mine, potrivite mai ales celor care s-au săturat de eurogame-uri slabe din punct de vedere tematic și care vor un design strategic complet din toate punctele de vedere.

Iată câteva dintre cele mai bune jocuri ale lui Martin Wallace:
  • Age of Steam, prima lui producție din lunga serie cu căi ferate semnată de acest designer este un joc despre perioada de glorie a acestui tip de transporturi în SUA, care a pus umărul serios la dezvoltarea ulterioară a Uniunii. Este un joc strategic despre dezvoltarea celei mai profitabile rețele de cale ferată.
  • Brass este cel mai bine plasat joc al său în topul BGG, fiind un joc care presupune crearea unui motor economic în orașul britanic Lancashire, motor care să pornească de la cele mai elementare bunuri produse până la stimularea consumului lor.
  • Struggle of Empires este un joc care pune în mâinile jucătorilor un imperiu din secolul 18, presupunând un sistem de alianțe și războaie foarte complex.
  • A Few Acres of Snow este cel mai nou design semnat de Wallace, fiind un joc de deck-building pentru 2 jucători care are ca tematică conflictul dintre Franța și Marea Britanie asupra teritoriilor canadiene. Este unul dintre jocurile care au atras cel mai tare atenți vizitatorilor Essen 2011.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu