marți, 22 noiembrie 2011

Coloniștii din Catan - Review de Ovidiu Cirlugea - Concurs "România Mare joacă board games"

Cel de-al treilea review din cadrul concursului România Mare joacă board games de TARABA DE JOCURI și CE JUCĂM?

Încep prin a spune că sunt un mare împătimit al board games-urilor, iar o pagină pentru a descrie orice joc încercat mi se pare prea puţin :).

Ca mai toată lumea am început cu clasicele Piticot, Nu te supara Frate!, Monopoly şi Scrabble. Însă microbul l-am prins cu adevărat când am descoperit Coloniştii din Catan şi având în vedere că acesta este jocul care mi-a deschis calea, şi inima, către nebunia pe care o consider a fi 'jocurile de societate' , mi se pare îndreptăţit să-i fac un review de toată frumuseţea, care sper să-mi aducă cadou un joc despre care am auzit numai lucruri bune (Warriors & Traders).

Acum doi ani şi ceva, am făcut comanda după ce am citit întamplător o recenzie, destul de vagă, într-o revistă dedicată jocurilor pe PC. Nici nu bănuiam atunci câte ore urma să pierd cu un joc ce sincer nu mă aşteptam să fie incredibil. Bine, analizând la mult timp după, totuşi, nu este un joc incredibil, considerând alte jocuri pe care am mai avut ocazia sa le încerc, dar fiind primul va avea întotdeauna un loc aparte în sufletul meu şi îl consider cu siguranţă a fi un joc amuzant, în sensul că sunt cu adevarat momente când o să râzi jucându-l, distractiv fiindcă nu m-am plictisit niciodata la un joc de 'Catan', dar şi pe alocuri frustrant pentru că ţine de noroc, dar în aceeaşi măsură de strategie, iar dacă nu ai gândit cum trebuie îţi diminuezi şansele să câştigi decât dacă n-ai un foarte mare noroc(celălalt motiv de frustrare - pentru restul de jucători) şi viceversa. Ce-i drept aici conteaza foarte mult factorul uman, în speţă adversarii tăi.

Dar ce se află în cutie? În pachet vor veni piesele cartonate hexagonale ce alcătuiesc harta, numerele ce vor pica pe ele, două zaruri, piesele de plastic ce reprezintă drumurile, aşezarile si oraşele ce vor trebui construite, cartonaşele ce ilustreaza resursele, cărţile de dezvoltare, marginile hărţii pe care sunt inscripţionate porturile si cea mai nenorocită figurină din plastic - hoţul - care totodată dă un farmec aparte şi o nouă dimensiune faţă de jocurile pur economice. Poate părea puţin complicat dar credeţi-mă pe cuvânt, n-aveţi de ce să vă descurajaţi deoarece este destul de simplu - daţi cu zarul, strângeţi resurse, faceţi(sau nu) schimburi, construiţi drumuri, aşezări şi oraşe, achiziţionaţi dezvoltări şi mutaţi hoţul, iar la finalul primului joc îl vă garantez că îl veţi începe imediat pe următorul!

‘Catanul’ este un joc de societate ce trebuie încercat de orice amator de board games-uri, mai ales ca poate fi jucat cu o gama foarte variată de oameni. Sincer nu aş fi crezut că va avea atât de mult succes în rândul prietenilor mei (având în vedere că suntem mai toţi trecuţi de 20), şi că va deschide drumul către multe nopţi pierdute alături de el şi apoi de alte board game-uri.

Trebuie menţionat că spre deosebire de alte boardgame-uri interacţiunea cu ceilalţi jucători este foarte importantă şi frecventă. Fie în sensul bun - atunci când se fac schimburi de resurse între jucători, fie în sensul rău când se foloseşte hoţul pentru a fura cărţi care îţi trebuie ţie sau adversarului, sau a bloca anumite resurse sau când se oferă schimburi mai avantajoase doar pentru a strica ‘combinaţiile’ altor jucători. De aici rezultă şi cea mai distractivă sau enervantă, depinde de ce parte a baricadei picaţi, parte a jocului, cea de mătrăşeală.

În concluzie, Coloniştii din Catan este un joc ‘light’, foarte distractiv, de complexitate şi durată medie cu un grad ridicat de ‘rejucabilitate’, pe care îl recomand călduros oricui, gamer înrăit sau nu, băiat sau fată, copil, adolescent sau adult, alături de care veţi petrece mult timp după ce l-aţi incercat o dată. O descriere pe care o găsesc a fi exactă pentru el este - ‘gateway game’ - deoarece te introduce cu succes în lumea board games-urilor de unde, odată intrat, sunt şanse mici să mai scapi.