miercuri, 30 noiembrie 2011

Lancaster - Review de Alexandra Antohi - Concurs "România Mare joacă board games"

Cel de-al zecelea review din cadrul concursului România Mare joacă board games de TARABA DE JOCURI și CE JUCĂM?

Ca niște "boardgames addicted" ce suntem, la scurt timp dupa Essen (la care din păcate nu am ajuns), am hotărât, impreuna cu prietenul meu, să mai comandăm niște jocuri, că parcă trecuse cam mult timp de la ultima comandă :D

Dintre toate jocurile comandate ultima oară, Lancaster este categoric cea mai bună achiziție, astfel că m-am hotărât să povestesc despre el.

Trebuie să recunosc faptul că atunci când am vazut filmulețul cu prezentarea jocului, mi s-a părut suficient de interesant încât să merite încercat și cam atât. Cu toate că arată promițător încă de pe atunci, nu am vrut să îmi fac prea mari speranțe, ca să nu fiu dezamagită. Din acest motiv, am avut parte de o surpriză foarte placută atunci când l-am jucat pentru prima oară. (ulterior am aflat că l-am jucat un pic prost, însă din fericire nu era ceva grav așa că părerea nu mi s-a schimbat, ci, din contră, s-a sedimentat, mai ales dupa ce l-am mai rejucat de câteva ori).

Conceput pentru 2-5 jucători, jocul este în esența un "worker-placement" complet diferit față de ce am mai jucat din această categorie, atât ca temă, cât și ca modalitate de a face puncte de victorie. Ce mi-a plăcut la el atât de mult este faptul că e foarte echilibrat, nu este sigur cine câștigă, interacționezi cu ceilalți jucători (exista și un pic de sabotaj dar nu atât de mult încât să te cerți din cauza asta) și este conceput într-un mod atractiv. Durata (în jur de o oră, dacă toți știu să joace) este iarăși un punct forte, deoarece întotdeauna vrem să jucăm cât mai multe jocuri deodată și timpul este, din păcate, limitat....

Destul cu introducerea însă, a venit timpul să trecem la prezentarea efectivă :)

Jocul vine în cutie cu o hartă frumos colorată, pe care sunt poziționate locațiile unde ne putem plasa cavalerii; piese din lemn pătrate colorate, pentru reprezentarea cavalerilor fiecărui jucător (aici trebuie să menționez că ele sunt pe 4 înălțimi diferite, pentru că simbolizează puterea cavalerului – de la 1 la 4); câte o tăbliță pentru fiecare jucător, cu propriul său palat; cartoane (foarte groase, bine lucrate) pentru legi (pe care le vom vota la fiecare tură) și pentru armata franceză (noi fiind niște nobili cavaleri englezi, ne luptăm cu francezii, bineînțeles pentru puncte in plus); paravane din carton pentru fiecare jucător, ca să nu vedem "capra vecinului"; bănuți, precum și alte mici piese.

Lancaster are 5 ture de joc identice, iar pe fiecare tură întreprindem mai multe acțiuni, într-o ordine prestabilită. În prima fază, vom amplasa cavalerii pe hartă. Toată lumea începe cu 2 cavaleri, unul de putere 1 și unul de putere 2. În total, fiecare jucător va putea avea max. 3 cavaleri de putere 1, 2 cavaleri de putere 2 și câte unul de putere 3 și 4 (tot ce este mai mare de 1 se obține prin upgrade). Cavalerii pot fi plasați în diversele castele de pe hartă, în lupta cu francezii, sau în propriul palat. Castelele de pe hartă oferă întotdeauna 2 optțuni: cea de a invita un nobil la masa în propriul palat (cu cât ai mai mulți, cu atât iei mai multe puncte la sfârșitul jocului) sau cea de a primi diverse: upgrade, cavaleri noi (întotdeauna de putere 1), construirea unei părți a propriului palat, bani, scutieri – un scutier mărește cu 1 puterea unui cavaler, etc. Desigur, dacă suntem strângători și avem bani, pentru 3 bănuți poți să alegi ambele opțiuni :). Mai trebuie menționat aici și faptul că atunci când ocupăm un castel, un alt jucător poate să ne dea afară, cu un cavaler de putere mai mare (inclusiv ajutat de scutieri). În acel moment, trebuie să ne așezăm în altă parte, sau să îl dăm afară dacă adunăm o nouă putere mai mare ca a lui.

În lupta cu francezii te plasezi într-una din cele 4 bătălii posibile, iar dacă ești printre primii 7, mai poți primi și un bonus ajutor de la rege, care mândru fiind de bravura cavalerilor tăi, îți dă scutieri, bani, upgrade de cavaler sau chiar un nobil la masa din palatul tău. Dacă vii mai tarziu în luptă însă, ai de asemenea de câștigat, pentru că vei culege "laurii victoriei", luând cele mai multe puncte. Dacă ai rămas "pe afară" sau nu îți convine ce a mai rămas liber pe hartă, poți să te duci în palatul tău și să îți pui cavalerul acolo. Poți primi la fel diverse ajutoare: un nou cavaler, upgrade-uri, bani, scutieri. De-a lungul jocului, atât banii cât și scutierii joacă un rol important. Banii ne ajută să obținem mai mult de pe hartă, iar scutierii, să obtinem noi cavaleri, sau să îi upgradăm pe cei existenți. Următoarele faze presupun votarea legilor (care de obicei sunt pozitive și ne aduc alte posibile puncte sau beneficii), aplicarea lor, colectarea câștigurilor. În faza de votare a legilor, nobilii pe care îi avem la masî în palat, ne ajută să influențăm votul, în funcție de propriile interese.

Desi sună complicat la început, jocul este complex însă simplu de înțeles, iar aici contribuie foarte mult simbolurile inteligibile și ușor de reținut, care alcătuiesc limbajul universal al jocului și care se regăsesc peste tot (palatul propriu, legi, castele pe hartă, etc.). În concluzie, recomandăm jocul cu foarte multă încredere că o să vă placă, și sigur nu vă veți plictisi de el prea curând....