miercuri, 16 noiembrie 2011

Galaxy Trucker - Review de Eugen Demeterca - Concurs "România Mare joacă board games"

Primul review din cadrul concursului România Mare joacă board games de TARABA DE JOCURI și CE JUCĂM?

Stau câteodată şi-mi aduc aminte ce vremi şi ce oameni mai erau în părţile noastre pe când începusem şi eu, drăgăliţă-Doamne, a mă ridica băieţaş la casa părinţilor mei, în satul...Aoleu! M-am apucat să vorbesc exact ca şi Ion Creangă! Amintiri din copilărie... Grav! Dar îmi dau seama şi de ce: pentru că stau şi-mi aduc aminte că nu mai devreme de anul trecut (copilăria mea în jocurile de societate) mi-am cumpărat primul meu joc din „Noua Eră”: Carcassonne. A suportat, săracul, destule jocuri în acea primă perioadă dar în lumina noilor cuceriri nu prea a mai văzut masa de joc, deşi l-aş juca oricând cu plăcere. De la el am rămas totuşi cu plăcerea combinării pieselor pe masă sau tabla de joc şi ăsta e motivul pentru care am fost în culmea fericirii când am reuşit să-mi iau jocul Galaxy Trucker, care, pe lângă mecanismul de „tile laying” are (bomboana de pe colivă) şi tematică SF. 


Povestea jocului e cât se poate de simplă: eşti un pilot de navă cargo care-şi construieşte singur nava din piese prefabricate şi zboară în călătorii mai scurte sau mai lungi in diverse locuri din galaxie. Pare simplu, nu? Lucrurile se complică în momentul în care afli că până la 4 piloţi se „bat” pe un număr fix de componente şi dacă nu eşti rapid, pe lângă faptul că o să pleci ultimul în cursă şi-o să ratezi oportunităţi, rişti să rămâi şi fără componentele perfecte pentru nava ta (elementul de”contra timp”devine evident chiar din momentul în care vezi clepsidra care vine cu jocul ). Şi dacă nava nu e bine făcută, în funcţie de evenimentele de pe traseu, chiar poţi să te învârţi la infinit în vidul rece doar în costum până ţi se termină rezerva de aer(după aia nu mai contează). Evident, asta după ce nava ta a devenit bucăţi, bucăţele, molecule şi atomi într-un volum destul de mare de spaţiu :).

Jocul desfăşoară în trei etape, (diferenţa dintre ele fiind dată de mărimea navei) şi fiecare are două faze:
 1. construcţia navei 
 2. zborul prin glaxie adică întoarcerea celor 8/12/16 cărţi de evenimente (nr. diferă în funcţie de etapă şi sunt alese la întâmplare din cele multe care vin cu jocul) una câte una şi confruntarea navelor cu ele 


În funcţie de aceste cărţi cu evenimente şi de construcţie, orice navă poate ajunge mai mult sau mai puţin întreagă la destinaţie sau...chiar deloc, după cum pomeneam mai sus un pic. :) 


La începutul jocului fiecare „camionagiu”galactic primeşte propria planşă de joc care arată structura pe care se grefează componentele viitoarei nave şi care este mai mare sau mai mica în funcţie de etapa jocului. 


Componentele navei se pun în mijlocul mesei de joc cu faţa în jos şi fiecare jucător ia o componentă cu o singură mână. Cealaltă mână stă deasupra tablei de joc şi ori îţi adaugi piesa la navă ori o pui cu faţa în sus lângă piesele de tras ca să poată fi luată de cine are nevoie. 

Fiecare componenta are un rol specific în nava: cabinele ţin astronauţii şi extratereştrii (dacă este îndeplinită o condiţie suplimentară), bateriile conţin energie pentru scuturi, tunuri şi motoare, containerele pot stoca bunuri, scuturile au rol defensiv contra laserelor şi meteoriţilor, tunurile trag cu laser iar motoarele te deplasează. Trebuie să ai cât de multe din fiecare componentă mai puţin scuturi din care îţi trebuie doar 2 care să-ţi acopere întreaga navă. 

Aceste componente se interconectează între ele cu ajutorul a trei tipuri de conectori: 
 1. Conectorul universal cu trei cuplaje.Acesta se poate conecta cu orice tip de cuplaj 
 2. Conectorul specific cu două cuplaje care se conectează doar cu cel asemeni lui şi cu cel universal 
 3. Conectorul specific cu un cuplaj care se poate conecta cu piesele cu un cuplaj şi cu cel universal 

Piesele navei pot avea oricare dintre aceste cuplaje pe oricare latură. Astfel poţi să ai o componenta cu un singur conector sau una cu toţi cei patru conectori. Bineînteles sunt şi piese cu doi sau trei conectori şi aceşti conectori nu sunt identici pe fiecare latură. 


După construcţia navelor... 


... urmează zborul catre destinaţie şi rezolvarea situaţiilor apărute pe parcurs. După cum am mai zis, acestea diferă ca număr şi dificultate în funcţie de etapă după cum se poate observa mai jos: 


După sosirea navei la destinaţie se calculează punctajul fiecărui jucător în funcţie de locurile ocupate la sosire, de cea mai întreagă nava şi de bunurile adunate în timpul zborului. 

Şi...gata jocul! :) 

Pentru încheiere pot să zic că jocul e de complexitate medie (spre medie-mare, pe alocuri) se joacă bine în orice nr. de jucători între 2 şi 4 cu o accentuare a „luptei de clasă” în 4 (acelaşi nr. de piese la mai mulţi oameni), depinde destul de mult de noroc (ce piese de navă tragi, ce evenimente pică şi ce componente sunt afectate când dai cu zarul- da, are şi zar, dar într-un rol oarecum secundar ) şi interacţiunea dintre jucători este indirectă (ceilalţi îţi limitează acţiunile pe care poţi să le faci tu, nu-ţi dau direct la gioale :) ) 

Şi în încheierea încheierii vreau să zic că este un joc pe care l-aş juca oricând! :)

2 comentarii:

  1. Bravo Eugen! Văd că jocul ăsta are mai mulți ași în mânecă decât credeam și e posibil să-ți aducă încă un premiu. :)
    O mică mențiune aș vrea să fac: la un weight estimat de 2.3 Galaxy Trucker e un joc ușor și simplu, departe de a fi unul de complexitate medie și nicidecum medie-mare. E un joc care merge excelent într-o seară cu prietenii (și cu multă bere). :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumesc pentru aprecieri Daniel!Dupa cum se poate vedea din ce scriu jocul chiar imi place foarte mult si sper ca posibilitatea de care vorbesti sa se transforme in ralitate:). Adica speranta a dus la aparitia acestei prezentari:)
    Ca dificultate intr-adevar 2.3 se incadreaza la mediu-usor (medium-light pe BGG)si in cazul asta accentele sunt catre dificultate medie-medie pe alocuri, mai ales atunci cand piesele sunt pe terminate :)

    RăspundețiȘtergere