sâmbătă, 23 iulie 2011

Gândul Zilei - De ce jucăm board games online?

Anii ăștia, portările celor mai de succes jocuri de societate pe diverse platforme sunt la mare modă. În primul rând, un rezultat al dezvoltării dispozitivelor portabile dotate cu modemuri care le conectează la internet, în fiecare săptămână aud despre câteva jocuri care apar pentru produsele Apple sau pentru cele dotate cu sistemul de operare Android.


În afară de aceste variante portabile, mai degrabă dedicate momentelor în care ai timp de pierdut şi ai dispozitivul la tine, există foarte mulţi pasionaţi de jocuri de societate care joacă variante online ale acestor jocuri. Unele sunt puse la dispoziţie de către edituri, pe siturile proprii, însă cele mai populare sunt  câteva situri pe care se pot juca  o multitudine de jocuri. Iată câteva exemple:
  • Brettspielwelt.de, unul dintre cele mai populare situri de jucat online pe care se pot juca de la 7 Wonders, la Carcassonne sau la Caylus.
  • Yucata.de, un alt site german, de unde se poate înţelege că nemţii sunt cei mai avizi de acest fel de joacă. Pe Yucata sunt disponibile cam aceleaşi jocuri ca pe Brettspielwelt, însă este un site mai prietenos cu utilizatorii.
  • În fine, Vassal a devenit încet-încet cel mai comun mod prin care pasionaţii se joacă board games online. Vassal este un program în care se încarcă diverse module cu jocuri, existând câteva sute de module în acest moment, un record de variaţie faţă de celelalte situri de jocuri.
În afară de acestea, există câteva zeci de variante care oferă posibilitatea de a juca board games online.


Acum trebuie să mărturisesc că am avut mereu o reticenţă în a juca online jocuri de societate. Motivele mele sunt simple. În primul rând, văd în jocurile de societate un refugiu de la a folosi tehnologia, o întoarcere reconfortantă la tactil şi relaxant. În al doilea rând, nu o să încerc niciodată un joc de societate pentru prima oară online, pentru că mi se pare că îmi irosesc plăcerea de a descoperi adevăratul joc într-un mediu nenatural. În ultimul rând, consider că jucatul online dă la o parte o componentă esenţială a jocurilor de societate, adică interacţiunea, socializarea.

Iar argumentul care mi se pare cel mai bun este că jocurile pe calculator sau console sunt de departe mult mai distractiv de jucat online, pentru că nu au timpi morţi şi te ţin mereu în priză, pe când la jocurile pe ture spectaculozitatea este mult mai redusă şi trebuie să aştepţi după adversari.

Din aceste motive, mă uit puţin nedumerit la numărul ridicat de oameni care populează siturile sus-menţionate. Sigur, sunt o modalitate de a încerca jocuri fără a le plăti - caz în care câştigă jucătorii, însă pierd designerii, mai ales designerii mici care nu vând doar datorită editurii mari din spate. Dar per total îmi dau impresia de irosirea unui timp preţios pe care l-am putea petrece cu prietenii sau familia, jucând jocurile adevărate.

Voi de ce jucaţi jocuri de societate online?

2 comentarii:

  1. Valentin Dumitriuc23 iulie 2011 la 21:40

    Am jucat doar Catan online, de cateva ori, pentru ca jucasem de vreo 2 ori cu prietenii, si nu prea reusisem sa fac mare lucru, asa cum as fi vrut. Am vrut sa inteleg mai bine mecanica jocului, si am reusit :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Pentru asta recunosc meritul jocurilor de societate online. Dar eu unul nu pot sa ma joc asa de mult in fata calculatorului. Prefer sa vad jucatorii cu care joc :)

    RăspundețiȘtergere