duminică, 25 martie 2012

Gândul zilei - Despre stimularea pieței locale

Piața de board games din România a cunoscut o creștere într-adevăr spectaculoasă în ultimii ani. Dacă acum vreo 2 ani, o mână de oameni se jucau și cunoșteau ce înseamnă board games moderne, astăzi tot mai mulți români socializează prin intermediul jocurilor de societate. Chiar dacă mulți sunt doar la început, blocați în bătrânul Catan, germenii au fost plantați, iar piața nu poate merge decât în sus. Dar e nevoie și de ajutorul nostru.


Am ajuns la concluzia că și noi, consumatorii, avem o responsabilitate importantă în stimularea acestei piețe. Să mă explic. Sunt de acord, în majoritatea situațiilor în care ești cumpărător, dictonul „clientul nostru, stăpânul nostru” se potrivește perfect. Dacă nu-mi convine, nu mai iau de la voi și nu îmi pasă. Dar nu merge la fel pe piața de board games.

De ce? Pentru că suntem încă într-o perioadă de fragilitate și e încă un hobby restrâns, de nișă. Jocurile în limba română din păcate d-abia apar, sunt foarte multe apariții despre care citim pe site-urile străine care la noi nu ajung niciodată, iar stocurile magazinelor sunt destul de mici, deseori trezindu-ne fără opțiunea de a cumpăra un joc sau altul. Adevărul este că a investi bani într-un magazin de board games este în puține cazuri o afacere și că și vânzătorii o fac în parte din pasiune și nu pentru a se îmbogăți din asta.

Am auzit uneori pasionați care spuneau că și-au cumpărat un joc de la magazinul X, unul de la magazinul Y și unul de la magazinul Z. Ceea ce era și atunci și este și acum lăudabil. Competiția dintre ele este bună (cred că asta s-a văzut) și trebuie stimulată ajutându-i pe toți să crească. Nu zic, e normal să ai preferințe și anumite relații cu un magazin sau altul, dar gândiți-vă și la aceste aspecte atunci când cumpărați următorul joc.

În fine, atunci când dați comenzi externe la magazine din Germania sau alte țări, gândiți-vă că multe magazine din România oferă și ele această opțiune. Când vă cumpărați jocuri din altă țară de la târguri (ca Essen) gândiți-vă că e posibil să le găsiți și la noi peste câteva luni. Când faceți un târg sau cumpărați un joc second-hand, gândiți-vă și la opțiunea de a-l lua, în țiplă, din magazin.

Înțeleg nerăbdarea și rațiunile economice care sunt, în definitiv, egoiste pentru toată lumea. Capitalismul nu este pentru altruiști. Dar suntem în această oală a jocurilor de societate împreună. Și dacă vrem mai mult, mai bine, mai ieftin, trebuie să ne gândim că avem și noi o parte din responsabilitate.

10 comentarii:

  1. Interesant articolul si ideea e buna, dar nu sunt de acord cu marea majoritate a argumentelor prezentate.

    Un magazin de boardgames este, la fel ca orice alt magazin, o afacere. Lucrurile se conduc ca o afacere si evolueaza intr-un mediu competitiv alaturi de alte 10 magazine. Chiar daca hobby-ul mi-e drag si sunt dispus sa fac multe pentru a-l promova, nu o sa cumpar in mod constant si de la magazinul X si de la magazinul Y si de la magazinul Z. O sa incerc poate cateva la incepuit si apoi o sa cumpar de la magazinul care imi asigura cele mai bune conditii reflectate prin preturile decente, oferta bogata si comunicarea eficienta. Daca vor fi 2-3 in aceasta situatie, cu atat mai bine. Dar nu voi cumpara tot timpul de la TOATE ca sa le ajut, nu e rolul meu asta. E treaba lor sa se sustina.

    Cat priveste oferta de jocuri din Romania, aceasta e identica cu cea de la magazinele din Europa. Singura diferenta e ca cele din afara au o piata mult mai dezvoltata si isi permit sa expuna pe rafturi o oferta mult mai bogata, in timp ce magazinele romanesti aduc o gama mai restransa de jocuri, altele preferand sa le aduca numai la comanda.

    In ce priveste achizitiile de la Essen sau second hand, nu pot decat sa ma gandesc ca propunerea ta e o gluma. Oricat de mult am vrea sa sprijinim piata locala vom alege intotdeauna sa cumparam jocurile de la Essen daca tot am ajuns acolo. Pentru ca unele tiraje sunt mici si se epuizeaza repede, pentru ca poti obtine un autograf de la designer, pentru ca poti incerca jocul atunci, cand a aparut, nu 6 luni mai tarziu. Iar jocurile second hand au marele avantaj de a se vinde la preturi mai mici decat cele in tzipla. Eu inca nu am cunoscut omul care sa spuna NU unui joc second hand in ideea cumpararii lui de nou. Suntem cu totii implicati in hobby si dorim sa-l sprijinim cat si cum putem, dar nu suntem prosti. Si cred ca pe majoritatea dintre noi nu ne dau banii afara din casa.

    Eu zic sa sprijinim magazinele locale prin alte modalitati:

    - sa le incercam serviciile si sa le testam oferta - eu am cumparat de-a lungul timpului de la 5 din magazinele nationale si acum am ramas la unul. Doar ratiunile de oferta limitata ma determina in acest moment sa apelez la alte magazine.

    - sa le recomandam prietenilor si celor cunoscuti daca am fost multumiti de serviciile lor. Un magazin bun e greu de gasit, preturile fluctueaza uneori de neinteles de la un magazin la altul, oamenii cu care iei legatura pot fi mai mult sau mai putin plictisiti, dezinformati sau demotivati. E foarte important ca atunci cand avem parte de experiente bune si care se repeta sa recomandam acel loc si altora.

    - sa fim activi in relatia cu magazinele de la care cumparam. Asa cum ei incearca sa iasa in intampinarea nevoilor noastre, tot asa putem si noi sa le facem sugestii pertinente sau propuneri care sa avantajeze ambele parti. "Nu ai jocul asta in oferta, poti sa il aduci la comanda?", "Suntem 4 oameni care am vrea sa participam la acest proiect pe Kickstarter, nu vrei sa te implici si tu ca sa fim 5 si sa avem un pret mai bun?", "Poti sa instalezi o masa in magazin sa ne jucam?", "Ai ceva jocuri care stau de mult pe stoc si de care ai vrea sa te scapi acordandu-mi un discount?", etc

    RăspundețiȘtergere
  2. După cum uşor se poate vedea, Daniel Indru , articolul are un ton de sugestie, nicidecum imperativ aşa cum l-ai perceput tu. Evident, nu am încercat să fac un decalog al cumpăratului de board games, şi eu fac schimburi, cumpăr second hand şi caut preţul bun şi oferta care să îmi convină.

    Argumentele mele cereau doar un echilibru între căutarea de ofertă bună şi încercarea de a stimula. Excesele de tipul "cumpăr doar de la Essen, o dată pe an" sau "cumpăr doar SH că e mai ieftin" cred că împiedică dezvoltarea acestei pieţe. Nu le condamn, sunt de înţeles pentru că vorbim de nişte produse încă scumpe pentru români, dar am expus şi cealaltă faţetă a monedei.

    Eu zic să privim lucrurile cu mai multă detaşare şi mai puţină isterizare că nu a zis nimeni că "sunteţi proşti" sau ceva de genul ăsta.

    RăspundețiȘtergere
  3. Promit sa nu ma mai "isterizez" daca promiti si tu sa nu mai faci presupuneri despre "isteriile" mele. :) Chiar mi s-a parut ca aveam ton calm... m-am inselat?

    RăspundețiȘtergere
  4. Ce am constatat eu la majoritatea magazinelor de boardgames. Majoritatea care au un magazin de boardgames asteapta sa vina cumparatorii sa le cumpere jocurile ei doar infiintand un site pe internet si ....sperand. In Romania fenomenul boardgames se extinde foarte incet si doar prin viu grai din gura in gura, ca sa spun asa. Daca le spuneti la 10 oameni despre boardgames 5 nici nu vor sa auda spunand ca au 30 de ani cum naiba sa se joace jocuri de copii, iar din ceilalti 5 care vor incerca 3 vor spune ca nu e de ei si poate 2 vor accepta din care 1 va ramane vesnic la Catan, considerand-ul cel mai bun joc facut vreodata (intru-cat trecerea de la table la catan va fi ptr el ceva extraordinar). Ce vreu sa spun e ca magazinele daca vor sa vanda marfa, daca vor ca acest fenomen sa ia amploare in avantajul lor, sa iasa cu jocurile de pe rafturi in parcuri, in scoli, in gradinite, seminarii de distractii la angajatii unor firme, etc.....adica sa atraga oamenii. Am vazut ca s-au infiintat cluburi si cafenele, bun, e un pas, dar acolo vin doar cei care "stiu". Trebuie atrasi si cei care nu stiu. Am multe idei de promovare cu sanse mari de reusita....care pot duce la sporirea vanzarilor, dar trebuie sa inteleaga vanzatorii de boardgames ca nu e suficient sa pui doar jocul pe raft si sa astepti. Se tot pomeneste de germania ca au o piata dezvoltata, pai acolo s-au luat jocurile de pe rafturi si s-a mers cu ele in parcuri si scoli in toata germania, inclusiv in orasele cu 10.000 de locuitori. Neamtul a spus nu vi tu la mine? Pai nu stau si astept: vin eu la tine. La noi se face cate un concurs de catan sau de carcassone sau se invita oameni pe la ceainarii dar avem grija sa spunem: Atentie, (nu veniti multi), locurile sunt limitate (vezi concursurile de catan din tara de anul trecut). 

    RăspundețiȘtergere
  5. Tonul ambelor comentarii (si al tau si al meu) a fost putin cam exagerat pentru un articol cu ton relaxat si echilibrat, zic eu. Te salut cu respect!

    RăspundețiȘtergere
  6. E adevarat, sunt multe lucruri pe care ar putea sa le faca magazinele. E nevoie de minti creative in orice afacere, iar ei au de unde sa se inspire (ideile tale sunand chiar bine). Lucrurile merg incet-incet in aceasta directie, dar trebuie luat in considerare ca inca e o piata incipienta, deci probabil ca o sa mai dureze cativa ani. Eu sunt insa optimist :)

    RăspundețiȘtergere
  7.  Hmmm! Interesante ideile aparute pe aici.

    Parearea mea despre discutia iscata este ca piata de boardgames, ca orice alta piata, trebuie sa respecte anumite reguli de dezvoltare si evolutie. De aceea, cred ca singurul mod prin care putem sa ajutam aceasta piata sa creasca este sa cumparam jocuri, nimic mai mult. Nu vad cum a cumpara 3 jocuri de la 3 vanzatori diferiti ajuta piata, cand, de fapt, a cumpara 3 jocuri de la un singur vanzator este mult mai util [ii eliberezi mai mult loc in stoc, ii arati cam ce te intereseaza din ce aduce el (de fapt care este cererea reala), prin locul eliberat ii permiti sa isi diversifice oferta la urmatoarea comanda la furnizori (daca are 2 jocuri ramase pe stoc, s-ar putea sa nu mai incerce experimente sau sa aduca respectivele jocuri, ceea ce inseamna preturi mai mari pentru anumite jocuri sau o gama mai putin variata)].

    Cat despre jocurile second hand, discutia este mult mai simpla decat pare: sunt multi cei care intra in acest fenomen, cumpara jocuri fara sa se documenteze sau din "dragoste la prima vedere" si se trezesc ca nu le plac. Ori daca aceste persoane (si nu ma refer doar la incepatori; argumentul este valabil si pentru cei mai cunoscatori) nu scapa de jocurile vechi si neplacute, s-ar putea sa nu mai cumpere alte jocuri si astfel, pierdem membrii ai comunitatii, implicit potentiali clienti pentru magazine. Pe de alta parte, multi isi vand jocurile pentru ca acestea nu sunt jucate sau nu se pliaza pe gusturile grupului. Si de multe ori, motivul pentru care cineva isi vinde un joc este pentru a cumpara altul nou, care poate va fi mai agreat. Printr-o relatie de logica simpla, s-ar putea ca prin cumpararea de jocuri second hand sa ajutam magazinele. Si daca nu era deja clar, ne ajutam pe noi insine (obtinem un joc dorit la un pret mai bun, chiar daca astfel fentam magazinele - ceea ce este un act natural si cred ca si magazinele il au in vedere).

    Despre cumparatul de la magazine straine sunt partial de acord. Ar fi mai util pentru noi sa obtinem un joc printr-o comanda speciala de la un magazin romanesc decat sa-l cumparam de la un magazin de afara. Totusi, ofertele foarte avantajoase (ca pret, in special) si modalitatea mult mai usoara de a obtine niste jocuri (cele pe care le gasesti la un magazin extern, iar cele interne nu ti-l pot aduce) s-ar putea sa anuleze din cand in cand spiritul patriotic din noi. Personal, incerc pe cat de mult se poate sa ma feresc de la a achizitiona de afara, dar in unele cazuri s-ar putea sa nu refuz o oferta de acolo (iar motivele sunt multe).

    Cat despre Essen nu pot sa spun decat asta: cand ai sa ajungi acolo, Alex, ai sa intelegi cat de greu este sa te abti de la a cumpara jocuri doar ca sa ajuti piata romaneasca si vanzatorii de la noi, in conditiile in care oferta este ataaaat de colorata si ataaaat de tentanta. Si iti doresc sa ajungi cat mai curand acolo ca sa te convingi ca am dreptate... ;)


    P.S. Acest mesaj a fost inchipuit si dispus pe hartia virtuala de catre un inginer automatist cu minime cunostiinte despre piete, cerere si oferta.

    RăspundețiȘtergere
  8. :) Imi doresc foarte tare sa ajung la Essen, Vick, dar ca sa ma explic: eu inteleg perfect de ce fac oamenii schimburi, de ce cumpara SH si de ce isi cumpara jocuri de la Essen. Si nu condamn deloc aceste practici. Eu doar recomandam echilibru, mesajul era mai degraba pentru cei care cumpara doar SH sau doar de la Essen sau stiu eu cum.

    Sunt de acord cu tine si cu djdano ca piata trebuie sa se dezvolte singura. Si cam asta a facut, pana la urma. Dar, la fel cum suntem indemnati sa cumparam produse romanesti ca sa sprijinim productia romaneasca, la fel e si aici. Si nu are legatura cu patriotismul, e o chestie pragmatica: daca se dezvolta piata, avem jocuri mai multe, mai ieftine, mai repede.

    RăspundețiȘtergere
  9. uite, am pus in practica o idee mai veche pe care n-am avut niciodata timp sa o dezvoltam si pe care am dezbatut-o de 1-2 ani cu cei de la Asociatia Saijo.

    http://www.ceainariatabiet.ro/?p=1069

    In curand o sa se alature si cei de la Asociatia Saijo, care se ocupa cu promovarea jocului de Go. Incercam, vedem ce iese, speram sa fie vreme buna si sa reusim sa organizam evenimente de genul asta saptamanal.

    PS: concursuri de Catan si Carcassonne: astea sunt cunoscute (de fapt mai mult Catan). Am incercat si noi niste concursuri mix, cu diverse jocuri relativ usoare, n-au prea avut succes. Trebuie sa stea 10 minute sa asculte reguli noi, sa gandeasca...e complicat. Toata lumea stie de Catan, promovat prin diverse metode, care, contrar recomandarilor "avizate", nu este un joc care se invata usor si repede, fata de multe altele care sunt mult mai simple pentru incepatori. Si cu locurile limitate...asta e spatiul disponibil. Pentru locuri nelimitate sa se ocupe producatorul jocului si sa organizeze un concurs intr-o hala cu 1000 de participanti (in conditiile in care 30-40 de participanti este considerata o cifra foarte buna de participare la Catan)

    RăspundețiȘtergere
  10. Ca utilizatori "fericiti" avem imboldul natural de a impartasi aceasta bucurie cu cei din jurul nostru. Asta  inseamna un efort de a initia cu acelasi entuziasm noi si noi potentiali parteneri de joaca, chiar daca sti ca majoritatea nu vor trece de Catan. De asemenea inseamna sa faci cadou jocuri atent alese ori de cate ori se iveste ocazia.

    Deci scopul nu este de a stimula piata de jocuri, acesta e doar  un efect. Scopul este de a impartasi bucuria.

    RăspundețiȘtergere