Recenzie Day & Night

Privire de ansamblu: Un joc mai puţin cunoscut, Day & Night este un joc bazat pe cărți pentru 2 jucători care se luptă pentru a le face pe plac zilei și respectiv, nopții.

Nr. jucători: 2

Vârste: de la 10 ani în sus

Preț: ~125 de lei

Evaluare: Un joc decent, care suferă mai ales din cauza tematicii „subțiri” aplicate pe câteva mecanisme bune.

Cui o să-i placă? Este un joc bun pentru cei care joacă preponderent în 2, dar trebuie să știți că se potrivește mai ales fanilor de jocuri abstracte.

Mi se întâmplă uneori să îmi treacă prin mână jocuri despre care nu ştiu ce să spun primele dăţi. Jocuri care este evident că nu te uimesc cu nimic, cu componentele lor frumoase, cu atenţia acordată calităţii sau cu reguli ori mecanisme pe care nu le-ai mai văzut nicăieri. Pentru jocul Day & Night, exact ăsta a fost cazul. Mai mult chiar, prima dată când l-am jucat, nici mie, nici Dianei nu ne-a plăcut deloc. S-a întins mult mai mult decât scria pe cutie, nu înţelesesem bine toate regulile, a fost un fiasco. Dar după al doilea joc, ni s-au deschis ochii, care au rămas deschişi până la aceste rânduri, însă nu am fost uimiţi. Urmăriţi recenzia unui joc greu de pus la locul lui.

Day & Night este considerat a fi parte a unei lungi serii de jocuri cu tematica lunii, ca Blue Moon, Blue Moon City sau Luna, deşi nu satelitul Pământului este figura centrală aici, ci Ziua şi Noaptea, cele două faze ale zilei a căror alternanţă a fascinat multe popoare antice. Jocul a fost creat de designerul olandez Valentijn Eekels, un începător într-ale jocurilor de societate, editura care l-a publicat fiind la fel de necunoscuţii Mystics.nl, site care, apropo, nu mai există. Cuplul zi-noapte a fost un punct de pornire tematic foarte bun pentru acest joc, care foloseşte mecanisme de joc ca managementul mâinii de cărţi sau controlul zonei. Day & Night este un joc bazat pe cărți care folosește tabla de joc mai mult ca o anexă la jocul de cărți.

Componente şi tematică
Când vă spuneam că acest joc nu uimeşte, mă refeream în principal la componente. Nu mă înţelegeţi greşit, sunt funcţionale, îşi fac treaba bine şi s-ar putea chiar să fie destul de rezistente. Cărţile cel puţin par foarte rezistente. Însă au aspectul ăla de editură mică la care am început să mă aştept când deschid un astfel de joc. Nu sunt ahtiat după componente frumoase, dar ceea ce am văzut în cutia Day & Night nu prea m-a atras. Ca să vă faceţi şi voi o idee, le aveţi mai jos:

- Regulamentul, scris într-o engleză cam greoaie, este puţin cam încâlcit pentru regulile simple ale jocului. Dezamăgitor este şi faptul că este printat pe hârtie groasă şi aspră.

- Cărţile, partea centrală a jocului, arată mai bine decât celelalte componente. Picturile, opera artistei Eerin Vink sunt frumos realizate, vă vor aduce aminte de unele desene din Dixit.

- Tabla de joc, simplă şi lucioasă.

Plăcuţele pentru zi şi noapte, având zi pe o parte şi noapte pe cealaltă.

- Pionii pentru Doamna Zi şi Doamna Noapte, câte 2 pentru fiecare din care jucătorii vor alege unul singur.

- Diverse pietricele pentru marcat templele, plăcuţele cristalizate ori pe cele mistificate.

Despre tematică, cred că numele sugerează tot ce este de sugerat la acest joc: este despre lupta dintre zi şi noapte, cu puţin miros de yin-yang. Ca să sune mai frumos, designerul le-a spus celor 2 părţi Doamna Zi şi Doamna Noapte, aşa că, scuze băieţi, oricum a-ţi lua-o veţi fi o femeie în acest joc. Acum lăsând gluma la o parte, în afară de faptul că cele 2 entităţi, ziua şi noapte, fac un cuplu bun care să sugereze foarte explicit că jocul este pentru 2 jucători, și că o tură are 12 ore (nu efective de joc, nu vă speriați), mai nimic din ceea ce se întâmplă în cursul jocului, din mecanismele gândite de designer, nu te introduc în temă. De fapt, adevărul este că Day & Night este un joc abstract. Toată povestea cu ziua şi noaptea este o scuză pentru un joc gândit dinainte.

Desfăşurarea jocului
Începând cu așezarea de start, în Day & Night cuvântul-cheie este rapiditatea. Singurele acțiuni pe care trebuie să le faci la începutul jocului este să îți alege o parte cu carte vei juca, să îți amesteci pachetul de cărți, să îți tragi 5 cărți și să îți așezi pionul într-unul dintre colțurile tablei, opus pe diagonală. Cel care joacă cu Doamna Zi va începe jocul.

Cum vă ziceam mai sus, tura fiecărui jucător are 12 ore, acestea putând fi folosite în 2 moduri succesive:
  • Pentru a juca cărți - vrăji, cum le numește designerul, deși e greu de înțeles de ce se joacă ziua și noaptea cu vrăji.
  • Pentru a te mișca pe tabla de joc. Fiecare mișcare îți consumă 3 ore și îți oferă posibilitatea să mai tragi o carte.
La sfârșitul turei, jucătorii nu trebuie să aibă mai mult de 5 cărți în mână, surplusul fiind decartat.

Cam ăsta este jocul, cu mențiunea că pachetele celor 2 părți sunt diferite, debalansate doar într-o anumită măsură, pentru că, din statisticile online, cei care jucau cu Doamna Zi aveau cam în aceeași măsură șanse de a câștiga ca cei care jucau cu Doamna Noapte. Folosesc timpul trecut pentru că Day & Night nu se mai poate juca online.

Cum cele 2 pachete de cărți sunt sângele acestui joc, am să vă dau câteva explicații despre cum sunt ele folosite. Fiecare vrajă consumă un anume număr de ore din cele 12 disponibile într-o tură (minim 0, maxim 8), jucătorul putând să joace oricâte cărți are disponibile în limita celor 12 ore. Acele cărți pot avea sau nu condiții de a intra în joc (spre exemplu, Doamna Noapte să se afle pe o plăcuță de noapte). Și vrăjile se referă la câteva aspecte - trasul de cărți în mână, mutarea unuia dintre cei 2 pioni într-o anumită zonă, plasarea sau întoarcerea de plăcuțe de zi sau noapte și cele 2 abilități speciale ale jucătorilor, Cristalizarea pentru Doamna Noapte și Mistificarea pentru Doamna Zi.

Scopul final al jocului este acela de a construi 2 temple, adică de a realiza 2 formații de câte 9 plăcuțe din tipul cu care joci (de noapte sau de zi) care să fie lipite. Atunci când unul dintre jucători face 2 temple, a câștigat jocul.

Impresii
Așa cum e evident din fragmentul dedicat componentelor și tematicii, Day & Night nu a reușit să mă impresioneze la aceste 2 capitole. Nu este un joc care arată urât, asta vă puteți da și singuri din poze seama, dar este un joc anost, nu iese deloc în evidență, mai ales din cauza paletei de culori alese. Iar despre tematică, ce mai e de zis? În afară de cele 12 ore, nu am să înțelege de ce Ziua și Noaptea fac vrăji, construiesc temple, mistifică ori cristalizează.

Fiind un joc de 2 jucători, Day & Night are un grad relativ ridicat de interacțiune. Desigur, ambii jucători or să își construiască cuminți templele la început, dar când tabla limitată îi va aduce aproape unul de celălalt, lucrurile se vor încinge. Nu este un joc foarte violent, posibilitățile de interacțiune nu sunt foarte mari, dar ele există: să îi întorci plăcuțele adversarului pe partea ta, să îi blochezi calea prin cristalizări, să îl muți etc.

Day & Night este un joc destul de ușor, fiind accesibil unei game largi de jucători. Desigur, limba engleză este o necesitate pentru a înțelege ce face o carte sau alta, dar nu necesită un nivel sau o finețe foarte ridicate, deci poate fi recomandabil cam oricui caută un joc în 2.

Ca orice joc bazat pe cărți, rejucabilitatea este un atu la Day & Night. Desigur, simplitatea mecanismelor și numărul relativ mic de acțiuni posibile probabil că n-or să-l lase să devină cel mai jucat joc din istorie pentru mai nimeni, dar nu vă veți plictisi după 5 jocuri de el.

Concluzie
Căzând într-o categorie interesantă pentru mulți, cea a jocurilor de 2 jucători, Day & Night face o treabă decentă. Nu este un joc pe care să-l pot recomanda cu toată inima pentru că este un joc abstract învelit într-o foaie subțire tematică, care dacă ar fi fost mai bine gândit pe acest palier, probabil că ar fi fost mult mai sus în topurile multora.

Puncte tari
  • Bine echilibrat între cele 2 facţiuni
  • Rapiditate şi puţini timpi morţi