vineri, 17 februarie 2012

Gândul zilei - Despre reîmpachetare într-un ambalaj mai lucios și mai scump

Zilele trecute am coborât din metrou la Unirii pentru a fi întâmpinat de un ditamai posterul care anunța noua masterizare sub formă 3D (cum altfel?) a primului episod din seria Star Wars. Ca astăzi să citesc interesanta prezentare a componentelor variantei aniversare a clasicului Puerto Rico, prezentare realizată de djdano.


Ce legătură au cele două? Am fost pus pe gânduri cu privire la această direcție pe care, probabil în pană de idei sau doar cu gândul la niște bani realizați relativ facil, o urmează unii creatori de produse de entertainment. O direcție care presupune reîmpachetarea unui produs vechi sub o formă nouă cu simplul scop de a se repoziționa pe piață, de a intra din nou în atenția potențialilor clienți. Dacă pentru un film sau un joc video este mai degrabă de înțeles că producătorii aleg să așeze flori peste calea bătătorită (pentru că aceste producții reprezintă un risc mare din cauza costului ridicat), mă întristează când văd aceeași gândire în industria jocurilor de societate.

Mă refer aici în principal la Puerto Rico: Limited Anniversary Edition, titlu pompos sub care a apărut o versiune nouă a jocului lui Andreas Seyfarth lansat în 2002, joc care până deunăzi ocupa locul 1 în topul BGG. Jocul este unul dintre preferatele noastre, deci nu-mi luați părerea pe post de hate-speech. Din detaliile pe care ni le dă djdano și din ce am mai citit pe BoardGameGeek, noua ediție a „greului” este exact ce descriam cu un paragraf mai sus. Pe scurt, o modalitate prin care editura Rio Grande Games ne face (pe unii) să mai scoatem niște bani din buzunar din dorința de a face din Puerto Rico ceea ce trebuia să fie de acum 10 ani: un joc frumos nu numai ca experiență, ci și vizual.

Argumentele în favoarea ediției noi sunt 2: calitatea grafică superioară (deși țin să precizez că ediția veche suferea  doar la capitolul ilustrații, nu și la calitatea componentelor) și includerea a 2 mini-expansiuni + a regulilor pentru 2 jucători. Îmbunătățirile sunt toate binevenite, de aceea m-am bucurat foarte tare când am auzit prima dată de ediția cea nouă.


Însă problema mea cu acest joc și principalul contraargument la cumpărare este prețul, de 2 ori și ceva mai mare decât cel al jocului original. Pentru niște beneficii pe care unele edituri le includ în ediții obișnuite ale jocurilor lor (vezi, spre exemplu, cazul A Game of Thrones (second edition)), pe care le lansează la prețuri normale. Așa că ce justifică prețul Puerto Rico: Limited Anniversary Edition? Din păcate, absolut nimic, în afară de rațiunea de a obține profit pe care editura a pus-o în fața oricărui alt tip de gândire.

Sper ca acest comportament să nu se extindă în lansările următoare de board games. Dar asta depinde și de modul în care cauționăm ori sancționăm aceste comportamente noi, clienții. Întrucât ediția nouă de Puerto Rico pare că are un succes suficient de consistent ca să îi îndemne și pe alții să procedeze așa (jocul are o notă enormă pe BGG, ocupând deocamdată locul 61), eu sunt sceptic. Nu mi-ar plăcea ca atunci când intru în topul BGG să văd din primele 50 de locuri doar 30 de jocuri, restul fiind ediții „deluxe” ale celorlalte. Creativitatea trebuie să primeze, pentru că altfel resursele fug de la design-uri promițătoare, dar riscante, la „calea bătătorită”.

P.S. Noi ne-am înfrumusețat mai ieftin ediția veche a Puerto Rico. Cum? Vedeți aici.

Sursa foto: GoingCardboard.ro

10 comentarii:

  1. Cum ziceam si la mine pe site, boardgaming-ul este un hobby si unul relativ scump. Decizia de a cumpara sau nu o editie mai speciala a unui joc (aniversara, de lux, cu componente din diamante, etc) ne apartine in intregime. Atata timp cat va fi cerere pe piata, vor exista si editii speciale ale jocurilor. Si Catan are una, si War of the Ring are una, si Puerto Rico si-a primit binemeritatul "facelift".

    Eu apreciez efortul si dedicatia fanilor de a crea versiuni imbunatatite grafic si functional, am facut la randul meu suficiente "micro-pimps" jocurilor din colectie ca sa stiu ce inseamna si cata satisfactie poate aduce. Dar uneori e foarte binevenita o versiune deosebita direct de la producator, mai ales pentru un joc care a dominat varful topului BGG timp de 10 ani.

    Pana una-alta, editia limitata este epuizata la nivelul publisher-ului, deci singurele copii ramase pe piata sunt acum doar la distribuitori. Iar asta spune multe, pentru ca tirajul in limba engleza a fost de 7.000 de exemplare, la care s-au adaugat alte cateva mii produse in limba germana de editura Alea.

    Eu nu cred ca vom vedea un nou trend pe viitor cu tot mai multe jocuri primind versiune "deluxe" sau "limited". Pentru ca sunt inca relativ putini oameni implicati in hobby si pentru ca intotdeauna versiunea normala a jocului va fi mult mai ieftina, iar tirajul marii majoritati a jocurilor aparute pe piata nu depaseste 2.000 bucati la prima editie.

    Ce mi-ar place insa sa vad ca devine trend este calitatea tot mai buna a jocurilor publicate, atentia deosebita atat la mecanicile jocului cat si la detaliile grafice. Si semne sunt ca lucrurile se indreapta exact in aceasta directie (vezi exemple de jocuri de la edituri noi si/sau mici precum Trajan, Vanuatu, Omen, Belfort etc)

    RăspundețiȘtergere
  2. Cam subiectiv articolul nu crezi?:P. Din aceeasi serie as putea eu spune ca Star Wars este un film slab (dar e doar parerea mea si nu e prea adevarata). Nu am vazut nici unul. Cand am vazut jocul la Essen (cel aniversar) de abea am asteptat sa il aduc ca sa pot sa ating banii din metal, sa simt piesele de joc "adevarate" ( cum multi dintre noi se asteapta sa aiba toate jocurile dar nu sunt dispusi sa plateasca pentru asta) si sa vad grafica "eye-catchy". Dupa mine, daca fiecare joc ar avea o editie deluxe lansata in acelasi timp, eu as lua doar cele deluxe. Imi plac piesele de calitate, imi place grafica frumoasa si sunt dispus sa platesc pentru asta.

    RăspundețiȘtergere
  3. @djdano Sunt de acord cu tine. Eu nu sunt impotriva editiilor deluxe ca principiu, ba chiar editia pentru colectionari a War of the Ring mi se pare ceva intr-adevar Wow! Chiar acum ma uitam si pe Amazon se da cu 2300$.

    Problema mea era ca editia asta a Puerto Rico nu isi justifica pretul la nivel de componente, sunt tot niste cartoane si niste cuburi de lemn(cu exceptia monedelor) ca in editia de baza. Faptul ca sunt mai frumos desenate nu mi se pare ca e un argument suficient pentru ca sunt atatea edituri care scot jocuri atat de aratoase de la prima editie (ca FFG, Days of Wonder sau Queen Games). Nu si Rio Grande si alea, dar asta nu inseamna ca atunci cand se chinuie la o astfel de editie merita 350 de lei.

    Mi-ar placea la fel ca tie sa arate asa (sau cat mai apropiat) jocurile by default, dar nu cu costul cresterii preturilor, pentru ca asta ar face din hobby-ul nostru si-asa destul de limitat, unul intr-adevar de lux.

    @Alex Articolul este subiectiv pentru ca este un articol de opinie, la fel cum sunt majoritatea celor de pe site-ul meu in afara de cele de stiri sau din categoria "Dictionar Board Games". Inteleg ce vrei sa spui, exact cum ii spuneam si lui djdano, si mie imi plac grafica frumoasa si jocurile aratoase, dar trebuie ca un pret mare sa se justifice. Si nu cred ca e cazul aici cand ma gandesc la atatea jocuri care nu sunt marcate cu "editie limitata" care arata la fel de bine, au componente aparent la fel de calitative, numai ca mult mai multe, justificandu-se prin costurile de productie un pret asa mare.

    RăspundețiȘtergere
  4. Ai "atins" un Puerto Rico Anniversary?

    RăspundețiȘtergere
  5. Acum e momentul in care mie imi pare rau ca am Puerto Rico in colectie si imi vine sa cumpar editia aniversara pentru felul in care arata. Nu ma intelegeti gresit, apreciez foarte mult jocul original, dar cred ca mi-ar fi mai usor sa atrag oamenii la o tura de editie aniversara decat la jocul original. Si da, sunt de acord ca asa ar fi trebuit sa arate de la inceput(poate cu exceptia monedelor), dar daca acum arata asa, pentru mine s-ar justifica cei 350 lei pentru ca e un joc deosebit de bun, dar nu se justifica 350 lei in plus pe langa cei 150 lei pentru jocul original.

    RăspundețiȘtergere
  6. Jocul costa de fapt 329 daca stiti de unde sa-l comandati. :) Un indiciu e pe pagina principala a site-ului meu. Stiu ca nu e mare diferenta, dar se aduna sume frumusele de la mai multe jocuri. Asa cum si Puerto Rico in original nu e 150, ci 139. ;)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. stiu, stiu :) era vorba doar de principiu nu neaparat de pret. Nu e cazul la Puerto Rico, dar daca ar aparea editii de colectie la jocurile noi, probabil le-as alege in detrimentul versiunilor "normale" chiar daca ar fi la un pret mai mare.

      Ștergere
    2. De obicei cand comandam jocuri ne place sa vedem acolo pe site produsul in primul rand si in al doilea rand sa fie si pe stoc. Nu la comanda. Mai au de invatat unele magazine din RO treaba cu stocurile. Ce fac ei e: "da`mi bani ca aduc eu jocuri cu banii tai, ca eu n`am ca fac asta din pasiune":P

      Ștergere
  7. 350 sau 329:) merita oricum. Daca nu cel aniversar, cel "normal". E un super joc care ar trebuie sa fie in colectia oricarui boardgame-er. Nu e de geaba pe locul 3 in BGG.

    RăspundețiȘtergere
  8. @Anonim: Treaba cu stocurile nu cred ca e asa simpla precum pare. Nu am detalii in privinta vanzarilor etc de la proprietarii de magazine, insa nu cred ca e prea rentabil sa blocheze banii in stocuri prea mari si prea diverse, ca risca sa nu vanda suficient si sa o dea-nspre faliment. Oricum, piata a evoluat foarte mult in ultimii ani, acum 2-3 ani nu erau pe stoc pe la putinele magazine nici macar 50 la suta din titlurile de acum. Si nu inteleg ultima afirmatie. Nu iti cere nimeni bani inainte sa-ti aduca jocul/jocurile, plata se face intotdeauna la livrare. Practic magazinele te scutesc pe tine de un risc pe care ar trebui sa ti-l asumi comandand singurel de afara. Unde mai pui ca si preturile din Ro au scazut considerabil, apropiindu-se in destule cazuri de cele din magazinele din occident.

    @Alex: Stiu ca e chestiune de gusturi, dar eu personal n-as include Puerto Rico nici macar in top 50 daramite in top 3. Nu zic ca e un joc rau, insa exista o multime de "hidden gems" mult mai bune decat el, dar care nu beneficiaza de aceeasi popularitate si promovare. De altfel, topul BGG e mai degraba un top al popularitatii care e bun ca referinta pentru incepatori, nu neaparat si pentru pasionati, care vor sapa mereu mult mai adanc dupa titluri interesante si pe gustul lor.

    RăspundețiȘtergere