sâmbătă, 7 aprilie 2012

Review Ra (de Ciprian Constantin)

Acest review participă la concursul „Ce tot jucăm de 1 an?” organizat de Taraba de Jocuri și Ce Jucăm?  

Iniţial jocul a fost publicat în 1999 în Germania, şi a fost distribuit într-o traducere în limba engleză de către Rio Grande Games. Ediţiile ulterioare de limba engleza au fost publicate de către Überplay şi din nou de către Rio Grande Games. Ultima dintre acestea a crescut numărul de jucători de la original, 3-5 la 2-5, aceasta fiind singura modificare efectuată asupra tuturor ediţiile în rest folosindu-se aceleaşi reguli. Ra a câştigat în 2000 International Gamers Award, s-a clasat al doilea în 1999, Deutscher Spiele Preis.


Ra se poate juca în doi până la cinci jucători create de Reiner Knizia în jurul lui Ra, zeul-soare din Heliopolis în cultura egipteană antică.

Jucătorii iau rolul de facţiuni se luptă pentru putere şi prestigiu în Egiptul antic. Pentru a face acest lucru, ei trebuie să concureze pentru a aduna favoarea faraonului, acumularea de bogăţie, să dezvolte tehnologii, să construiască monumente, cultive pământul şi să omagieze zeii.

Ra este un joc de licitaţie, în cazul în care jucătorii concurează pentru aceleaşi resurse pentru a obţine puncte de victorie (sau să nu piardă puncte de victorie) la sfârşitul fiecărei epoci (faza de notare) sau la terminarea jocului. Desfășurarea jocul constă din 3 epoci care reflecta istoria Egiptului antic si nu au un număr predefinit de ture.

Tabla de joc este un panou care respectă tema egipteana foarte frumos combinând hieroglife cu picturi din acea epoca. Centrul tablei include spaţii pentru a plasa piesele scoase la licitaţie şi piesele Ra, care marchează evoluţia şi sfârşitul unei epoci, existând astfel două rânduri. În timp ce piesele Ra vor fi adăugate pe rândul superior și nu pot fi eliminate decât la sfârșitul unei epoci, rândul inferior va fi umplut de bunuri care la capătul unei licitații vor fi adjudecate de către jucător câștigător.



În partea superioară şi inferioară avem marcate numărul de piese din fiecare categorie precum şi valoarea lor la sfârşitul fiecărei epoci si respect al jocului asupra punctelor de victorie.

Deoarece am tot menționat idea de licitație pentru bunuri vom avea nevoie bani pentru a licita. În acest joc bani sunt reprezentați de o serie de piese de lemn(table soare) cu valori de la 1 la 16(13 pentru jocurile sub 5 jucători). Fiecare valoare este unica si se distribuie jucătorilor conform tabelului de mai jos.


Trei jucători
Patru jucători
Cinci jucători
Jucătorul 1
13 – 8 – 5 – 2
13 – 6 – 2
16 – 7 – 2
Jucătorul 2
12 – 9 – 6 – 3
12 – 7 – 3
15 – 8 – 3
Jucătorul 3
11 – 10 – 7 - 4
11 – 8 – 4 
14 – 9 – 4
Jucătorul 4

10 – 9 – 5 
13 – 10 – 5
Jucătorul 5


12 – 11 – 6

Se observa că deși jucători 3, 4 sau 5 poate sunt dezavantajați având valoare celei mai mari monede inferioară jucătorilor precedenți valoare totală a monedelor este mai mare decât a acestora.

Jocul cuprinde și o serie jetoane destul de mici cu care se ține scorul și sunt unul din puținele puncte slabe ale jocului.

Înainte de începe mecanismul jocului consider că trebuie să facem o detaliere a bunurilor pentru care vom licita.

Piese şi valorile acestora la sfârşitul unei epoci:

Piesă
Numărul de piese
Descriere
Valoare la sfârşitul unei epoci

8
Cei opt zei ai Egiptului antic pot aduce binefacere sau mari distrugeri asupra Egiptului.
Fiecare valorează 2 puncte şi sunt eliminate după punctare. În timpul jocului poate fi folosit pentru a obţine orice alta piesă scoasă la licitaţie.

12
Inundaţiile sunt folosite împreuna terenurile de pe Nil pentru a furniza mâncare oamenilor.
Fiecare valorează un punct dar sunt eliminate din joc după punctare.

24
Terenurile de pe Nil vor furniza hrana egiptenilor.
Fiecare valorează un punct dar nu sunt eliminate precum inundaţiile.

25
Faraonii sunt conducătorii antici ai Egiptului.
Jucătorul/jucătorii cu cei mai mulţi faraoni vor primi câte 5 puncte, iar jucătorul/jucătorii cu cei mai puţini vor pierde câte 2 puncte.

Câte 5 din fiecare civilizaţie(5)
5x5=25
Agricultura, pictura, credinţa, scrisul(hieroglifele) şi astronomia sunt fundamentele fiecărei culturi antice.
În cazul în care nu aveţi nici o piesă de civilizaţie se pierd 5 puncte. Dacă aveţi 3,4 sau 5 piese de civilizaţie diferite se vor primi 5, 10 sau respectiv 15 puncte. Sunt eliminate din joc după punctare.

5
Aurul este la fel ca în zilele noastre cel mai dorit metal şi simbol al avuţiei.
Valoare 3 puncte dar se vor elimina după punctare.

Piese şi valorile acestora la sfârşitul unei jocului (după cele 3 epoci): 

Piesă
Numărul de piese
Descriere
Valoare la sfârşitul unei epoci

Câte 5 din fiecare monument(8)
5x8’40
Pentru a marca puterea si averea fiecare faraon a construit monumente impresionante care încă dăinuie.
La sfârşitul jocului se vor punctează numărul de monumente distincte astfel:
Sub 7 monumente: Câte un punct pentru fiecare tip
Pentru 7 sau 8 monumente diferite se vor obţine 10 sau respect 15 puncte. De asemenea pentru 3,4 sau 5 piese identice se vor obţine 5, 10 şi respect 15 puncte pentru fiecare tip de monument.

13 piese in jocurile de 2-4 jucători sau 16 în jocul de 5
Tabletele soare sunt monedele de schimb din joc .
Jucătorul cu cea mai mare suma a numerelor de pe tablete primeşte 5 puncte iar cel cu valoarea cea mai mică pierde 5 puncte.

În afară de cele menţionate avem şi 10 dezastre. Aceste năpaste duc la pierderea pieselor pe care jucătorul le-a acumulat deja si apoi vor și ele eliminate din joc. Există patru tipuri de dezastre:

1. Înmormântări (2 piese) – For elimina două piese de tip faraon.

2. Seceta (2 piese) – Vor elimina două piesele de tip Inundaţie şi / sau teren de Nil, prioritate având piese de tip Inundaţie.

3. Cutremure (2 piese) – Vor elimina două piese monument.

4. Răscoala (4 piese) – Vor elimina două piese de cultura.


După această lungă descriere a componentelor haideți să vedem și cum se desfășoară jocul:

Primul pas este umplerea unui săculeț (vine împreuna cu jocul) cu toate piesele menționate anterior și piesele Ra și amestecare cât mai viguroasă. Table soare cu valoare unu este plasată în mijlocul tablei.

Pornind de la jucătorul care deține tableta cu cea mai mare valoare. Fiecare jucător are următoarele posibilități de a acționa:
Joacă un zeu: Poate alege orice bun din rândul de bunuri propuse spre licitare
Tragă un bun din săculeț: Se vor trage aleatoriu piesele din săculețul cu piese. Dacă va apărea o piesă Ra aceasta va fi plasată în rândul superior aducând mai aproape terminarea erei precum și pornirea unei licitații sau dacă apare un bun/dezastru acesta va fi plasat în rândul bunurilor scoase la licitație.

Începerea unei licitații

Cum licitațiile sunt elementul central al jocului voi încerca să le fac o prezentare cât mai detaliată:

În momentul declarării unui licitații jucătorul imediat următor celui care a anunțat licitația(acesta va primi o statuetă Ra pentru a fi clar vizibil) poate să facă o ofertă pentru obținerea bunurilor cu una din tabletele aflate în posesia sa. Deciderea valori tabletei pe care o va folosi este foarte importa deoarece față de alte jocuri (Cyclades, Catan, etc. ) acesta nu va mai avea posibilitatea de a licita și a doua oară, licitația oprindu-se la jucătorul care a anunțat-o. Table licitată este menționată de jucător iar rândul este dat următorului. Acesta cunoscând valoare licitată poate să mărească valoare bunurilor prin licitarea unui tablete mai valoare dar trebuie să ia în considerare că următori jucători vor avea posibilitatea să liciteze tablete mai valoroase. Dacă până la jucătorul care a anunțat licitația nimeni nu licitează acesta va fi obligat să liciteze.

Licitațiile sunt activate și de către apariția pieselor Ra sau umplerea rândului de bunuri. La licitații declanșate de către apariția pieselor Ra jucătorul care a tras piesa nu este obligat sa liciteze pentru bunuri acestea rămânând în joc până la finalizarea unei licitații. Dacă rândul de bunuri se completează iar în cadrul licitației nimeni nu oferă o tabletă pentru acestea toate bunurile sunt eliminate din joc(număr mare de dezastre).


Câștigătorul unei licitații ia toate bunurile de pe tablă, înlocuiește table din mijlocul tablei cu tableta licitata astfel aceasta devenind parte din bunurile pentru următoarea runda de licitații. Table obținută este întoarsă cu fața în jos urmând a putea fi jucată în următoarea epocă(sau pentru a calcularea sumei tabletelor daca suntem în epoca a treia). Dacă un jucător rămâne fără table acesta nu va mai putea să facă nici o altă acțiune urmând să aștepte terminarea erei observând mișcările colegilor săi putându-se ajunge în situația în care un singur jucător mai poate acționa.

O epocă se termină când rândul pieselor Ra este umplut sau toate tabletele soare au fost folosite. La apariția ultimei piese Ra nu se va mai desfășura nici o licitație iar bunurile de pe tablă vor fi eliminate din joc. Acest mecanism previne așteptarea umplerii rândului de bunuri și pornirea licitație la ultimele piese. De asemenea și o strategie în care păstrezi tabletele pentru a licita singur poate fi deficitară deoarece terminarea bruscă a erei presupune incapacitatea de a folosi table la valoare lor maxima.

Ra este un joc destul de uşor, oarecum aleatoriu (deși controlabil) în ceea ce privește piesele care sunt trase, precum și combinarea lor, dar aceste elemente se combină bine cu timpul scurt al jocului. Nu e deloc un joc în care îţi faci tactica înainte de a începe jocul, ci trebuie să te adaptezi mereu în funcţie de ce se întâmplă. În general, Ra mi se pare a fi un joc de licitație superb, bine concepute cu elemente inovatoare (licitațiile și modul cum tabletele se schimbă între epoci) care are un grad mare de rejucabilitate. Tehnica de joc a fost ulterior folosita in Razzia (tematică mafiotă) sau tematică și elemente din joc au fost folosite in „Ra: The Dice Game” și „The Priest of Ra”.

Un comentariu: