vineri, 6 aprilie 2012

Review Airlines: Europe (de Ion Iovan Arthur)

Acest review participă la concursul „Ce tot jucăm de 1 an?” organizat de Taraba de Jocuri și Ce Jucăm?

Airlines: Europe este un joc produs de Abascusspiele apărut în anul 2011, al cărui designer este Alan R. Moon. Pe dl. Alan R. Moon cei mai multi pasionati de boardgames il cunosc datorita fenomenului Ticket to Ride (pentru care a obținut Spiel des Jahres in 2004), dar puțini știu că designerul a mai câștigat odată cel mai important premiu din lumea jocurilor de societate pentru Elfenland (in 1998).

Eu unul am cumpărat jocul deoarece în grupul meu prinsese foarte bine Ticket to Ride: Europe (fiind probabil cel mai apreciat joc) și am crezut că Airlines: Europe este practic o versiune cu avioane. Nimic mai greșit, deoarece Airlines: Europe este un joc cu un substrat economic pronunțat și clar un joc mai dificil decât Ticket to Ride

Airlines: Europe împrumută elemente din jocuri mai vechi ale designerului sus-amintit, respectiv de la Airlines și Union Pacific, fiind o versiune mai simplă și mai directă a primului (Airlines).

Scopul jocului

În Airlines: Europe jucătorii întruchipează investitori în companii aeriene, urmărind să obțină pachetele majoritare ale companiilor celor mai valoroase.

Acțiunile care se regăsesc în portofoliul jucătorilor sunt punctate în funcție de numărul acestora (jucătorul care deține cele mai multe acțiuni primind cele mai multe victory points, iar ceilalti mai puține).

Jocul este conceput pentru 2-5 persoane și durează aproximativ 75 de minute. Din experiența personală o sesiune poate dura chiar și 90 de minute, datorită setup-ului și sistemului de scoring (jocul în sine nu cauzeaza asa numitul analysis paralysis – alegerile nefiind atât de dificile).

Cum se joacă

Încep prin a spune că nu voi intra în detalii prin descrierea gameplay-ului, ci mă voi limita la arătarea elementelor cele mai importante. Odata terminat setup-ul jocului – ce durează circa un sfert de oră – fiecare jucător primește bancnote valorând 8 mil. euro si 8 cărți de acțiuni (shares). Jucătorii primesc de asemenea și victory points (VP), în funcție de ordinea în care urmează să inceapa jocul (primul jucator – 1 VP, al doilea – 2VP, al treilea – 3VP, etc.).

În timpul unei ture, un jucător poate realiza o singura actiune din următoarele patru:

1) să cumpere una sau doua licențe pentru rute aeriene si sa ia o carte-actiune pentru o companie aeriană – prin intermediul acestei acțiuni se poate investi în anumite companii aeriene, sporind valoarea acestora (echivalentul în VP fiind inscris chiar pe tabla de joc). Pentru a cumpăra o licență pentru o ruta aeriana, un jucător trebuie sa plătească prețul înscris în căsuțele de pe tabla de joc. De asemenea trebuie respectate și următoarele reguli: orice licență/rută cumpărata trebuie sa fie conectată direct sau prin intermediul altor rute preexistente cu aeroportul-sediu al companiei aeriene; trebuie întotdeauna achiziționată licența cu prețul cel mai mic; fiecare companie aeriană poate deține o singură licență pentru o anumită rută. După cumpărarea licenței/licențelor se amplasează avioanele companiei aeriene alese pe ruta/rutele selectate și se înaintează marker-ul companiei respective cu valoarea înscrisă pe căsuțele de pe tabla de joc. În final, jucătorul activ ia o carte-acțiune din piața comună sau din deck.

2) să își completeze portofoliul de actiuni și să primească dividende – folosind cărțile din mână jucătorii pot să își completeze portofoliul cu oricâte acțiuni de la aceeași companie aeriana sau cu 2 acțiuni de la companii diferite. Pentru fiecare acțiune (share) decartată și introdusă în portofoliu, jucătorii primesc 2 mil. euro din bancă.

3) să schimbe una sau mai multe acțiuni din mână sau portofoliu cu acțiuni Air Abacus – pentru o carte – acțiune de la orice companie aeriană decartată se poate lua o carte – acțiune la Air Abacus. De asemenea se pot decarta 3 cărti (acțiuni) pentru a se putea lua 2 cărți – actiuni la Air Abacus. Air Abacus reprezintă o companie aeriană care nu avansează pe tabla de joc (nedeținând avioane), dar foarte importantă fiindcă se punctează separat, iar în cazul unui egal la sfârșitul jocului cel care deține majoritatea acțiunilor Air Abacus este declarat câștigător.

4) să ia 8 mil. de euro de la bancă. În cazul în care în bancă nu mai sunt bani, toți jucătorii cu mai mult de 8 mil. euro sunt obligați să returneze băncii ceea ce dețin în exces peste suma amintită.

În timpul jocului vor exista 3 momente (declanșate de tragerea unor cărți speciale de scor din deck) în care se va face scoring-ul acțiunilor deținute de către jucători în portofoliul lor. Cărțile (acțiunile) din mâna jucătorilor nu se punctează. Toți jucătorii trebuie să păstreze secrete VP acumulate în timpul jocului. După cel de-al treilea scoring jocul se termină, iar jucătorul cu cele mai multe VP este declarat câștigător.

Impresii despre joc

Componente - 7

Componentele sunt de o bună calitate, dar nu ating standardele unor jocuri produse de către Days of Wonder sau FFG. Tabla de joc este aspectuoasă (dar nu strălucește), iar avioanele și cărțile de joc (acțiunile) sunt și ele bine realizate. Regulamentul jocului este bine structurat și cuprinde destule de exemple grafice pentru a explica toate situațiile ce se pot ivi în joc. Un plus îl reprezintă și cartoanele-rezumat al acțiunilor posibile în joc (sintetic realizate, dar foarte clare). Cu toate acestea, m-a deranjat cromatica folosită – în unele cazuri fiind destul de greu de distins acțiunile de culoare neagră de cele gri sau avioanele portocalii de cele roșii. Un alt punct slab îl reprezintă banii – sunt din hărtie și nu par să reziste la multe jocuri. Victory points sunt în formă de tokene din carton, o idee pe care eu nu prea o agreez (acesta fiind unul din motivele pentru care nu prea am fost atras de Small World, de exemplu).

Tematică - 8

Fiind un joc preponderent economic și clar un euro-boardgame, tematica nu este chiar punctul forte al jocului. Cu toate acestea, jocul prin prezentarea sa – mă refer aici la aspectul grafic al tablei de joc, precum și la avioanele în miniatură – reușește să convingă jucătorii că sunt adevărați antreprenori ai industriei aeriene de la începutul anului 1950.

Scalabilitate – 8

Airlines: Europe este un joc care “merge” cel mai bine în 4 sau 5 jucători. Precizez că în cazul în care există 5 jucători se folosesc toate companiile aeriene prezente în joc, dar durata de joc poate să se mărească. De curând producătorii jocului au publicat pe BGG și o variantă de 6 jucători, așa că jocul poate fi încercat și în această nouă modalitate.

În doi sau trei jucători sunt eliminate trei respectiv două companii aeriene, iar în varianta cu 2 jucători la al treilea scoring este introdus un jucător imaginar. Personal am jucat câteva partide de Airlines: Europe în patru și totul a decurs foarte bine (ultimul joc l-am câștigat la un singur VP diferență, așa că jocul poate fi extrem de strâns). În doi sau trei jucători este posibil totuși ca Airlines: Europe să nu fie la fel de antrenant.

Accesibilitate – 9

Jocul este simplu de învățat și explicat altora, la aceasta contribuind atât regulamentul (plin de exemple și foarte clar) cât și cărțile-rezumat ale acțiunilor ce pot fi întreprinse în cursul unei ture de joc. De asemenea tabla de joc cuprinde toate elementele necesare pentru a înțelege cum trebuie atribuite victory points pentru acțiunile deținute în portofoliu de jucători (atât pentru Air Abacus cât și pentru celelalte companii aeriene), ce preț trebuie plătit pentru achiziționarea unor licențe/rute, cât valorează licențele/rutele bonus ale unor companii aeriene. Trebuie subliniat că jocul este independent de limbă, acest lucru contribuind la înțelegerea și explicarea cu ușurință a regulilor.

În cazul meu, cel mai greu a fost să îi fac să înțeleagă pe ceilalți jucători că nu dețin o anumită companie aeriană și automat și avioanele de o anumită culoare (problemă cauzată de obișnuința celorlalți cu Ticket to Ride), ci că trebuie să investească în anumite companii aeriene și să urmărească să dețină pachetul majoritar al companiilor cele mai valoroase. Odată depășită problema amintită, jocul a decurs ca de la sine.

Decizii strategice – 8

La acest capitol Airlines: Europe stă foarte bine, lupta dintre jucători fiind foarte aprinsă pentru controlarea pachetelor majoritare ale companiilor aeriene din joc. Totul depinde foarte mult de momentul în care fiecare jucător decide să introducă în portofoliul propriu acțiunile unei anumite companii aeriene (lăsând impresia altor jucători că nu deține suficiente acțiuni pentru a-i determina pe aceștia să investească în respectiva companie). De asemenea, pot fi urmărite și companiile aeriene cu mai puține acțiuni, deoarece valoarea acestora în victory points poate fi mărită prin completarea licențelor/rutelor bonus.

De obicei dacă un singur jucător controlează încă de la început pachetul majoritar al unei companii, ceilalți jucători nu vor mai fi interesați să investească în respectiva companie, astfel încât o asemenea strategie este mai bine să fie evitată. Nu trebuie neglijate nici acțiunile Air Abacus, care așa cum am arătat anterior se punctează separat fără să se achiziționeze licențe/rute (fiindcă această companie nu deține avioane).

Este posibilă inclusiv blocarea unor anumite licențe/rute, dar această strategie este destul de greu de pus în aplicare (spre deosebire de Ticket to Ride) și poate costa mai mult decât beneficiul rezultat din realizarea ei.

Noroc – 8

Factorul noroc este prezent în Airlines: Europe, dar nu este determinant. Aș spune că jocul este unul low-luck, singurele momente în care se face simțită prezența norocului sunt legate de acțiunile care ajung în piața comună sau care sunt trase din deck (atunci când de exemplu doi jucători depind de o singură carte pentru a controla pachetul majoritar al unei companii aeriene și unul dintre aceștia o trage din deck sau o ia din piața comună fiindcă era rândul său). În rest, acțiunile trebuie planificate cu atenție pentru ca la final să ai cele mai multe VP!

Rejucabilitate – 8

Fiind un joc extrem de dinamic și cu destule căi de a ajunge la victorie, Airlines: Europe are un grad ridicat de rejucabilitate. Nu există riscul de a te plictisi de mecanicile existente în joc și opțiunile oferite de acesta după doar câteva partide. Personal mi-aș dori să-l încerc și în 5 sau 6 jucători, deoarece lupta pentru victorie pare cu atât mai dificilă și interesantă în aceste variante.

Distracție și interacțiune – 8

Și la acest capitol Airlines: Europe stă foarte bine fiind un joc care oferă mult la departamentul “fun”. Mai mereu vei încerca să te situezi în fața celorlalți jucători, să ai cel mai bun portofoliu de acțiuni (controlând majoritățile care contează), precum și să anticipezi cât mai exact când va veni următoarea carte de scor (și să îți ajustezi portofoliul în consecință). Jocul nu are timpi morți și are un ritm de desfășurare apropiat de cel întâlnit în Ticket to Ride.

Concluzie și nota finală

Airlines: Europe este un joc foarte bun care se adresează în principal jucătorilor începători sau celor noi în fenomenul board games, el putând fi încadrat cu succes în categoria așa-numitelor gateway games. Deopotrivă cred că și jucătorii avansați pot să fie atrași de opțiunile oferite de Airlines: Europe, în condițiile în care acest joc are destule decizii strategice prin care poți ajunge la victoria finală. Eu recomand Airlines: Europe tuturor celor care vor să încerce să “devină” adevărați investitori în companii aeriene și îi acord nota 8.