luni, 23 aprilie 2012

Gândul zilei - Despre extensii, expansiuni și alte cuceriri

Foarte multe dintre jocurile moderne de societate beneficiază, la un anume timp după lansare, de extensii (numite și expansiuni). De cele mai multe ori, extensiile modifică într-o măsură mai mică sau mai mare experiența de joc adăugând elemente noi sau mărind numărul de jucători în care se joacă jocul.


Unele dintre jocuri ajung să trăiască mulți ani și să înfloreasă în diverse feluri datorită extensiilor. Cel mai bun exemplu este clasicul Carcassonne, care de la lansarea din 2000 a beneficiat de 10 extensii mari și vreo 20 de extensii mici. Acum, practic, aproape orice nemulțumire ai avea legată de jocul de Carcassonne o poți rezolva (măcar parțial), cu ajutorul unei extensii. Vrei mai multă interacțiune, mai mult noroc sau, poate, mai multă strategie? Toate astea se pot rezolva prin diverse adiții.

Cazul Carcassonne poate fi însă grăitor și pentru modul în care un joc poate fi dezavantajat (în ochii unora) de extensiile lui. Începând cu extensia a treia (Prințesa și Dragonul), o parte dintre extensiile Carcassonne au implementat multe elemente de noroc care influențează masiv jocul, multe dintre ele neintegrându-se prea bine cu jocul de bază. Asta a nemulțumit pe o parte dintre fanii jocului, care au considerat că astfel se pierdea substanța jocului de bază.

În afară de a adăuga elemente noi jocului, extensiile mai au o funcție importantă. Acela de a rezolva probleme pe care jucătorii le-au întâlnit. Fie că sunt probleme de echilibru între opțiuni sau doar strategii care câștigă jocul de unele singure, aceste probleme sunt deseori corectate de extensii.

Eu mărturisesc că nu sunt un cumpărător de extensii. Au fost câteva jocuri de care m-am îndrăgostit de-a lungul timpului și pe care nu cred că le-aș vinde vreodată, dar asta nu m-am împins să le cumpăr și extensiile. De ce? Pentru că îmi place să descopăr lucruri și jocuri noi, nu să mă afund în elemente de joc.

Adevărul este și acela că multe jocuri nu au nevoie de extensii și că ele sunt doar o modalitate de a stoarce bani dintr-o idee deja formulată, dintr-un design deja gândit. Pe Board Game Geek am văzut puține extensii care să entuziasmeze fanii, dar recunosc potențialul unei extensii de a revigora (parțial) un joc pe care l-ai jucat prea mult.

Voi  (de ce) cumpărați extensii?

10 comentarii:

  1. păi la Carcassonne prima extensie e obligatorie, tot ce e după ea nu prea contează. În rest nici eu nu sunt pasionat de extensii, într-adevăr, multe din ele sunt făcute doar să stoarcă bani şi prefer să cumpăr un joc nou. Plus că majoritatea extensiilor nu îşi justifică preţul, sunt de cele mai multe ori prea scumpe pentru ce oferă. 

    RăspundețiȘtergere
  2. marmota elastica23 aprilie 2012 la 16:10

    Cumpar extensii din acelasi motiv pentru care ma uit la partea a 2-a dintr-un film bun. Desi uneori nu se ridica la nivelul primului, este o continuare a ceva ce mi-a placut - intr-un stil cunoscut si familiar, si imi face placere sa-l vad. Alte ori, se dovedeste a fi mult mai bun decat primul.
    Acelasi lucru la jocurile pe PC. Cati au fost indragostiti de Diablo 2 si nu vor incerca Diablo 3?
    Mi se pare prostesc sa nu cumpar o extensie la un super joc, daca stiu ca e o sansa mare sa-l imbunatateasca sau pur si simplu sa introduca niste elemente noi. :)

    RăspundețiȘtergere
  3. marmota elastica23 aprilie 2012 la 16:12

    *intr-un stil PLACUT si familiar* (nu cunoscut si familiar). asa imi trebuie daca nu verific ca am scris. :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Aici problema se pune in termeni de cost, @marmota elastica . Adica crezi ca merita sa cumperi o extensie pentru un super joc? Sau mai bine cu banii aia iti iei un alt joc cu multe alte elemente noi? Eu unul nu cred ca merita, dar e o chestie de preferinte :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Ar fi interesante niste exemple de "strategii care castiga jocul de unele singure" si extensii care le-au reparat.

    RăspundețiȘtergere
  6. Un exemplu, Daniel Indru ,  este la Dominion unde strategia Big Money (cumperi doar bani si VP) a fost semnalata de la primul joc si unde o parte din varietatea ulterioara a extensiilor a contracarat aceasta strategie. Alt exemplu este modul in care s-au rezolvat o parte din problemele Mansions of Madness cu ajutorul extensiilor.

    RăspundețiȘtergere
  7. Am jucat Dominion doar cu bani si VP cu nişte prieteni, e drept că a fost nevoie de vreo 3-4 jocuri în care sa joc aproximativ identic eu, dar după ce un prieten a început să joace împotriva mea n-am mai câştigat. A fost un experiment, dar ne-am dat seama că nu funcţionează întotdeauna strategia asta, şi da, am folosit doar jocul de bază. E drept, ai şanse mari de câştig, dar depinde foarte mult de cum joacă adversarii tăi. Deci sunt doar parţial de acord cu tine

    RăspundețiȘtergere
  8. A, nu ma intelege gresit, @Mitzau , stiu ca nu e o strategie 100% castigatoare. Dar e un bug mare al jocului. Pe mine astfel de probleme nu ma deranjeaza pentru ca putine jocuri ajung sa le joc la un nivel asa competitiv, dar inteleg esenta :)

    RăspundețiȘtergere
  9. Ce probleme ale jocului Mansions of Madness au fost rezolvate de catre extensii? Ca pana acum au aparut 1 extensie deluxe, care este la fel de nereusita ca si jocul de baza, plus cele 3 extensii print-on-demand despre care n-am auzit nici lucruri bune, nici lucruri rele (deci sunt neutre)...

    RăspundețiȘtergere
  10. Pai nu asta este scopul in Dominion, sa cumperi bani si VP? Nu stiu in ce fel "varietatea" extensiilor a afectat strategia asta, Intrigue e identic cu originalul dpdv al structurii, doar ca e mai interactiv. Aceeasi strategie de cumparare de bani si VP poate fi aplicata. Adaugand mai multe Kingdom Cards nu va contracara o strategie ce nu se bazeaza pe macar unele dintre ele. 
    Iar Mansions of Madness nu a avut vreo strategie castigatoare care trebuia reparata prin expansiuni, ci jocul in sine avea probleme. Unele dintre ele au fost reparate, altele noi au fost introduse... a iesit o mare varza care a suparat multa lume.

    RăspundețiȘtergere