sâmbătă, 7 aprilie 2012

Review Colosseum (de Alexandra Antohi)

Acest review participă la concursul „Ce tot jucăm de 1 an?” organizat de Taraba de Jocuri și Ce Jucăm?

Despre Colosseum, din câte am remarcat, nu știe foarte multă lume, motiv pentru care m-am hotărât să vă povestesc despre el. Jocul face parte din categoria de "jocuri bune de 5 persoane pe care nu le vom vinde niciodată". Dar haideți să vedem împreună de ce l-am încadrat în această categorie.

Colosseum este un joc distractiv și foarte interactiv, care se joacă în 3-5 jucători și durează, în funcție de jucători, în jur de 1,5-2 ore. Jocul are la bază tehnica licitației, dar și cea a negocierii cu ceilalți juători, totul fără a lipsi însă complet noțiunea de "noroc".

În acest joc, fiecare jucător deține o arenă pentru spectacole, iar scopul este ca, pe parcursul celor 5 ture de joc, să ajungi să faci cel mai spectaculos show. Dar cum se desfașoară o tură de joc?

Există 5 acțiuni care se fac în fiecare tură. Mai întâi, toata lumea, începand cu primul jucător, are dreptul să facă o achiziție (uneori chiar două). Achizițiile constau în programe pentru spectacol (de aici ne obținem punctele de victorie și banii), bilete de sezon (care aduc 5 spectatori în plus, adică 5 puncte/bani în plus) sau o lojă imperială (vă explic mai tarziu la ce servește).

După ce toată lumea a terminat cu achiziția, începe licitația. În mijlocul hărții avem o piața cu "token"-uri care reprezintă diversi "performeri" pentru show-ul nostru. Pe cartonașul cu programul nostru, ni se arată exact ce performeri ne trebuie pentru a avea spectacolul complet și a lua cât mai multe puncte. În cadrul licitației, fiecare jucător are dreptul să înceapă o licitație sau să zică pas. Putem câștiga mai multe licitații (pe licitațiile altora - în funcție de câți bani avem), un jucător având dreptul să liciteze, atunci când îi vine rândul, până când câștigă sau se golește complet piața.
Sursă foto: Board Game Geek

După ce toată lumea a licitat, urmează negocierile. Aici, începând cu primul jucător, oferim la schimb ce vrem, cum vrem și cui vrem. Putem schimba atât performeri cât și bani sau alte piese speciale. Scopul fiecăruia fiind să aibă lista completă de performeri pentru programul său, această rundă a negocierii durează ceva, fiind partea cea mai distractivă din joc.

După ce s-au terminat negocierile, toată lumea dă cu un zar (sau dacă ai loja imperiala, cu două) pentru a muta invitații speciali prezenți pe hartă (senatori, consuli, cezar). Prin mutarea acestora la noi în arenă, sau pe anumite locații speciale, putem obține puncte în plus.

Primul jucător va da cu zarul, va proceda la mutarea acestori pioni, iar apoi își va susține spectacolul. Practic, se verifică dacă programul este complet (dacă nu, se mai pierd niște puncte) adică să aibă toți performerii, apoi se mai adună toate bonusurile pe care le mai poate avea jucătorul în arena sa. Punctele astfel obținute reprezintă în același timp și banii pe care jucătorul îi va primi pentru tura următoare de joc.

Pe masură ce jocul avansează, vom ajunge să cumpărăm programe din ce în ce mai complexe, și să facem din ce în ce mai multe puncte. De remarcat la acest joc faptul că punctele nu se adună, de la o tură la alta. Pe scoring track vom fi așezați întotdeauna pe cel mai mare număr de puncte pe care am reușit să le realizăm cu un program, indiferent de tură. La finalul celor cinci runde, jucătorul care este cel mai avansat pe scoring track câștigă.

Noi considerăm Colosseum unul din cele mai reușite jocuri de la Days of Wonder, un joc ce merită jucat cu siguranță!