marți, 2 august 2011

Jocurile fără profesor - Mecanismele de joc - Ordinea variabilă a fazelor de joc

Cum în ultimele 2 articole am menționat despre mecanismul de roluri pe care îl folosește Puerto Rico, mi-am dat seama că ar cam fi timpul să spun și câteva cuvinte despre acest mecanism extrem de interesant, deși poate neintuitiv la prima vedere. 


Ei bine, mecanismul de ordine variabilă a fazelor oferă jucătorilor posibilitatea de a alege (ei sau hazardul) din cadrul mai multor acțiuni (sau roluri) una singură care să se muleze cel mai bine pe nevoile din joc ale jucătorului. În felul acesta, tururile din joc nu sunt niciodată la fel.

În Puerto Rico, că el este cel mai evident exemplu de dat, există 7 roluri din care jucătorul poate alege la începutul unei runde. Când un jucător își alege un rol, toți jucătorii trebuie să facă ceea ce presupune acel rol, cel care îl alege primind și un bonus. Alegerea rolului este foarte importantă pentru că poți alege, spre exemplu, să construiești atunci când un jucător sau altul nu are niciun ban pentru construit, practic scoțându-l din joc la acea tură.

Cele mai apreciate jocuri care folosesc acest mecanism sunt:
  • War of the Ring, jocul despre lupta epică din Middle Earth, folosește acest mecanism prin intermediul zarurilor. Fiecare fațetă reprezintă o anumită acțiune pe care o ia jucătorul în acea tură.
  • Twilight Imperium (third edition), în care fiecare jucător ia rolul unei civilizații extraterestre într-un joc ce se revendică parțial de la Puerto Rico.
  • Imperial și fratele adus în viitor, Imperial 2030, sunt jocuri despre controlul și dominația sistemului economic global, în care națiunile fac acțiuni diverse și variabile pentru a-și spori puterea la nivel global.
  • Glory to Rome, un joc despre care v-am tot vorbit, este un joc de cărți care pune jucătorii în postura de arhitecții Romei Antice, care trebuie să câștige influență, să adune resurse și să construiască cât mai multe monumente în Roma arsă de Nero.

Un comentariu: