Într-o epocă a digitalizării continue a tuturor domeniilor, pasionații jocurilor de societate par să fie niște conservatori. Acest domeniu se încăpățânează să se opună digitalizării, să rămână la rădăcinile socializării nemijlocite de mijloacele de comunicare în masă și să promoveze modalități de distracție în grup.
Totuși, fiind un domeniu pentru oameni pasionați și atenți la detalii, există o presiune pe designeri să inoveze constant pentru ca jocul lor să aibă succes. De-a lungul ultimilor ani, au apărut foarte multe jocuri care au inovat prin teme și mecanisme, succesul lor fiind pe măsură, însă nu cred că am dat încă de vreun joc pe care să scrie ALTFEL mai mare decât pe cutia Space Alert.
Space Alert a apărut în anul 2008 sub semnătura lui Vlaada Chvatil, un designer care a mai creat jocuri ca Through the Ages: A Story of Civilization sau Dungeon Lords. Este un joc cooperativ pentru de la 1 până la 5 jucători care durează cam 30-40 de minute.
Tematică şi componente
În Space Alert, jucătorii intră în pielea unor voluntari trimiși pe o navă spațială care are ca scop cercetarea unei zone fierbinți în activitate extraterestră. Misiunea lor durează doar 10 minute, timp în care nava colectează toate datele necesare, aceste 10 minute putând fi ultimele din viața bravilor voluntari.
Cutia este foarte frumos ilustrată, înfățișând o imagine reprezentativă pentru acest joc: o explozie. Tabla de joc, deși mică, este un mix foarte bun între multe detalii și funcționalitate. Pe lângă tabla de joc, jocul conține și câteva cartoane cu cele 12 tururi ale jocului pentru fiecare dintre cei 5 jucători, cărți cu acțiuni, o serie de cărți cu amenințări - diverse probleme pe care ți le cauzează extratereștrii, câteva cartoane cu traiectoriile amenințărilor și mulți pioni și jetoane cu funcții diverse de la contorizarea damage-ului la capsule de energie. Așa cum spuneam, toate componentele sunt foarte rezistente și bine lucrate, ilustrațiile fiind foarte frumos reprezentate - colorat, în stilul filmelor SF ale anilor '70. Din punctul meu de vedere, grafica jocului este un punct forte față de alte jocuri cu tematică SF, în speță Race for the Galaxy.
Am lăsat la urmă cea mai bună parte: manualul „Cum să devii un explorator spațial” și CD-urile cu soundtrack-urile jocului. Da, am zis bine, CD-urile! Jocul are 2 CD-uri cu misiunile pe care le pot urma voluntarii într-ale explorării spațiale. O misiune are, cum ziceam, 10 minute, și conține o voce robotică și diverse alte efecte de sunet care, atunci când sunt auzite de jucători, aceștia trebuie să execute anumite acțiuni. Spre exemplu, să tragă o anumită carte de amenințare sau să treacă în altă fază a jocului. Toate efectele de sunet sunt foarte frumos realizate, creând o anumită urgență jucătorilor și obligându-i pe aceștia să se adapteze din mers, ca într-o misiune reală, neprevăzută, la noi amenințări. Jocul oferă posibilitatea ca misiunile să fie jucate și fără CD-uri, citind de pe niște cărți sub amenințarea unui cronometru toate acțiunile, însă frumusețea jocului scade. În plus, nu vă speriați cu CD-uri zgâriate sau știu eu cum, soundtrack-urile pot fi descărcate de pe saitul jocului, de aici.
În fine, jocul are 2 manuale: unul absolut normal, frumos ilustrat, dar cam greu de înțeles pentru mine și manualul „Cum să devii un explorator spațial”. Acesta din urmă este nu numai un instrument excelent pentru învățarea jocului, dar este și foarte amuzant! Scris din perspectiva unui militar cam tont care le predă voluntarilor, acest manual conține o serie de lecții la finalul cărora îndeamnă jucătorii să joace niște misiuni cu diverse simplificări pe 4 nivele: First Test Run, Simulation, Advanced Simulation și Mission. Pe parcursul acestora, jucătorul învață noi și noi aspecte din joc, ajungând ca d-abia în misiune să joace cu toate regulile. Este un mod foarte original și frumos de a învăța jocul, un mare plus din partea mea.
Desfășurarea jocului
Tabla este împărțită în 3 zone: roșu-stânga, alb-centru și albastru-dreapta, fiecare zonă fiind împărțită în 2 stații - puntea de sus și puntea de jos, rezultând în total 6 stații. Această împărțire este relevantă pentru că amenințările extraterestre apar pe o anumită parte a navei - spre exemplu, un mare crucișător pe zona albastră. În plus, în fiecare dintre cele 6 stații executarea unei anumite acțiuni are alte consecințe.
Jocul are 2 etape: prima, jocul propriu-zis, în care jucătorii își planifică TOATE acțiunile, respectând indicațiile de pe soundtrack și o etapă în care acțiunile planificate sunt parcurse, desfășurându-se și rezolvându-se toate aspectele din joc.
Prima etapă a jocului, Action Round, începe odată cu sountrackul. Când calculatorul te anunță că activitatea extraterestră a fost detectată, jucătorii pot lua cărțile de acțiuni și pot începe să își planifice misiunea. Cărțile cu acțiuni sunt împărțite în 2, fiecare jumătate având o anumită acțiune. Jucătorii își aleg ce anume să joace într-un anumit tur, așezând cartea cu acțiunea dorită în sus pe cartonul cu cele 12 tururi din fața lor. Partea de jos a cărții este ignorată. Cele 12 tururi sunt împărțite în 3 faze, pentru fiecare fază existând 5 cărți de acțiune diferite, calculatorul anunțând momentul când o fază s-a terminat. Revenind la cărțile de acțiune, acestea pot fi folosite în 2 feluri: ca mișcare - stânga, dreapta sau sus-jos - și ca acțiune propriu-zisă - cu simbolurile A, B, C și un simbol special care trimite la război roboții care luptă pentru tine.
De obicei, acțiunea A se referă la trasul cu laserele de la bord înspre amenințările extraterestre din exterior, acțiunea B se referă la încărcat scuturile - de pe cele 3 stații de pe puntea de sus - sau la jonglat cu capsulele de energie, iar acțiunea C diferă de la activat roboții, la tras cu rachete speciale, la depanat calculatorul (sic!) sau la uitat pe geam (sic!). Există multe detalii de luat în calcul atunci când se execută o acțiune - spre exemplu, trasul cu laserul sau activatul de scuturi necesită energie care trebuie să fie disponibilă în acel moment al jocului, altfel acțiunea se irosește.
Un alt aspect important al jocului sunt amenințările extraterestre. Acestea sunt de 2 tipuri: externe - adică nave - și interne - ca sabotaje ale diverselor instrumente sau sub formă de extratereștri curajoși care vin pe navă. Dinamica acestor amenințări este contabilizată într-un mod foarte inovativ: pe fiecare dintre cele 3 zone ale navei există câte o traiectorie cu un număr divers de căsuțe pentru amenințările externe, o a 4a traiectorie fiind separată pentru cele interne. Pe parcursul celor 10 minute, calculatorul va anunța aceste apariții extraterestre, unde și când apar ele. Spre exemplu, va anunța că în tura 5 a apărut o navă pe zona roșie. Astfel că trebuie ținut cont că până în tura 5, trasul cu laserul din zona roșie nu va nimeri altceva decât mici comete și asteroizi, pentru că până atunci nu e nimic acolo. În fiecare tură, extratereștrii înaintează pe traiectorie, și atunci când ajung în punctele X, Y sau Z, execută acțiunile trecute pe cartea lor cu aceleași litere - spre exemplu, trag în voi, își modifică poziția sau se repară.
Atunci când cele 10 minute s-au scurs, jucătorii sunt nevoiți să se oprească din jucat și să treacă la cea de-a doua etapă, Resolution Round. În această etapă, urmărind pe o tablă specială toate procesele, se vor rezolva toate acțiunile planificate de jucători, inclusiv mișcările extratereștrilor sau diversele alte probleme ce apar în joc. Această rundă se poate termina în 2 moduri: ați supraviețuit - a se citi „ați câștigat” - sau extratereștrii v-au dovedit - adică ați pierdut.
Impresii
Space Alert este un joc care nu seamănă cu nimic din ceea ce ați jucat până acum, asta vă pot asigura. Până veți prinde toate regulile, veți simți că sunteți prinși într-o „roată de hamster a haosului” - așa cum frumos s-a exprimat un user de pe BGG. Important este să nu renunțați din prima pentru că acest joc răsplătește jucătorii care se concentrează cum n-am mai văzut în altul.
Imersiunea în temă este la cote foarte ridicate, întrucât suspansul și sentimentul de urgență pe care îl conferă jocul te țin în priză așa cum te-ar ține o mulțime de extratereștri supărați pe tine. Soundtrack-urile contribuie extrem de mult la acest sentiment. Tot timpul ai impresia că ai uitat să faci ceva, că trebuie să mai tragi o dată cu laserul sau să activezi vreun scut. Este greu să joci nonșalant pentru că nu ai timp de atâtea detalii în 10 minute. Unii sunt sigur că ar urî asta, sentimentul de haos pe care îl dă jocul, dar i se potrivește tematic ca o mănuşă.
Componentele jocului au o calitate foarte bună şi o grafică frumoasă și colorată - însuflețind și scăzând apăsarea pe care o resimt jucătorii. În afară de ceea ce te-ai aștepta să găsești într-o astfel de cutie, jocul inovează și la acest capitol introducând CD-urile cu sountrack-uri și manualul introductiv „Cum să devii un explorator spațial”, două aspecte care arată atenția la detalii a designerului.
La capitolul accesibilitate, jocul suferă datorită naturii sale: este un joc destul de greu, foarte rapid și care necesită ceva antrenament. Deci un jucător care e obișnuit cu jocuri așezate și care vrea timp de gândire mult, va pune jocul deoparte din prima. Însă pentru cei deschiși la provocări, jocul le oferă din plin, sancționând neatenția, dar oferind satisfacții echipelor închegate. În ceea ce privește jucătorii noi, nu este un joc foarte ușor „de predat”, dar designerii s-au gândit și la asta și au rezumat pe spatele manualului introductiv ce trebuie să îi spui unui nou „recrut” ca să înțeleagă repede jocul. Mai mult, jocul recomandă jucatul pe roluri, pentru ca fiecare jucător să aibă ceva anume de făcut, după cunoștințe și posibilități.
În Space Alert, ca în multe jocuri cooperative, interacțiunea dintre jucători este extrem de importantă. Dacă nu discută între ei, jucătorii se pot trezi că 2 consumă energie în aceeași tură și își irosesc acțiunile sau că uită să refacă energia sau să depaneze calculatorul. Sau că folosesc liftul în același timp. Și câte și mai câte. Acest joc înseamnă cooperare strânsă. Iar folosirea de roluri definite clar - căpitanul, ofiţerul de operaţiuni etc - contribuie mai mult la acest grad ridicat de interacţiune.
Deşi în introducere vă anunţam că jocul este recomandat pentru de la 1 până la 5 jucători, el este făcut, de fapt, pentru 4 sau 5. Scalabilitatea este cea mai mare problemă a jocului. În fiecare joc există 4 sau maxim 5 voluntari pe navă. Designerul a rezolvat problema numărului de joc mai mic de 4 introducând androizii. Adică în jocurile de 2 sau 3, ceilalţi exploratori spaţiali până la 4 sunt controlaţi de ceilalţi jucători. Regulile se schimbă puţin cu androizii, dar în mare, jocul este acelaşi. Impresia mea este că jocul este cu atât mai greu cu cât numărul de jucători este mai mic. Pentru că trebuie să îţi distribui atenţia la mai multe acţiuni. Per total, cred că un joc în mai puţin de 4 este mai mult pentru cei pasionaţi, pentru începători fiind şi mai haotic decât este el gândit.
În ceea ce priveşte rejucabilitatea, deşi la prima vedere numărul de misiuni limitat limitează acest aspect, ea este foarte ridicată. Există suficiente variabile în joc astfel încât chiar dacă joci aceeaşi misiune de 3 ori, să nu te plictiseşti. Şi pentru cei care se gândesc că aceleaşi misiuni or să îi plictisească, aflaţi că jocul oferă variante noi de joc încă din manual. Şi dacă nici asta nu vă e suficient, aflaţi că fanii jocului au creat foarte mult conţinut de o calitate incredibilă pentru joc cum ar fi misiuni Star Trek, generator de misiuni aleatoare sau un progrămel în care poţi să vizionezi ceea ce ai jucat.
Originalitatea este capitolul la care Space Alert punctează cel mai sus. Dacă spun doar că este un joc cooperativ în care jucătorii sunt presaţi de timp să termine cu succes jocul şi în care evenimentele sunt dictate de o voce înregistrată audio cred că v-am dat deja suficiente elemente ca să argumentez. Dacă adaug că înveţi jocul de la un militar care te face să râzi în hohote cred că pot să spun că mi-am încheiat cazul.
Concluzie
Space Alert nu este un joc pentru oricine. Este un joc destul de dificil, care te va ţine în priză până la a te stresa, dacă nu reuşeşti să te concentrezi. Dar este un joc care îţi răsplăteşte cu vârf şi îndesat atenţia. Deşi nu este un filler, faptul că este scurt îl face excelent pentru o seară în care să tot joci până când, în final, reuşeşti să scapi cu viaţă. Iar dacă faci parte dintr-un grup care se întâlneşte pentru sesiuni de jocuri, Space Alert trebuie să fie pe lista voastră de cumpărături.
Pentru cei interesaţi de acest joc, el se găseşte la promoţie în oferta Taraba de Jocuri.
Jocul are 2 etape: prima, jocul propriu-zis, în care jucătorii își planifică TOATE acțiunile, respectând indicațiile de pe soundtrack și o etapă în care acțiunile planificate sunt parcurse, desfășurându-se și rezolvându-se toate aspectele din joc.
Prima etapă a jocului, Action Round, începe odată cu sountrackul. Când calculatorul te anunță că activitatea extraterestră a fost detectată, jucătorii pot lua cărțile de acțiuni și pot începe să își planifice misiunea. Cărțile cu acțiuni sunt împărțite în 2, fiecare jumătate având o anumită acțiune. Jucătorii își aleg ce anume să joace într-un anumit tur, așezând cartea cu acțiunea dorită în sus pe cartonul cu cele 12 tururi din fața lor. Partea de jos a cărții este ignorată. Cele 12 tururi sunt împărțite în 3 faze, pentru fiecare fază existând 5 cărți de acțiune diferite, calculatorul anunțând momentul când o fază s-a terminat. Revenind la cărțile de acțiune, acestea pot fi folosite în 2 feluri: ca mișcare - stânga, dreapta sau sus-jos - și ca acțiune propriu-zisă - cu simbolurile A, B, C și un simbol special care trimite la război roboții care luptă pentru tine.
De obicei, acțiunea A se referă la trasul cu laserele de la bord înspre amenințările extraterestre din exterior, acțiunea B se referă la încărcat scuturile - de pe cele 3 stații de pe puntea de sus - sau la jonglat cu capsulele de energie, iar acțiunea C diferă de la activat roboții, la tras cu rachete speciale, la depanat calculatorul (sic!) sau la uitat pe geam (sic!). Există multe detalii de luat în calcul atunci când se execută o acțiune - spre exemplu, trasul cu laserul sau activatul de scuturi necesită energie care trebuie să fie disponibilă în acel moment al jocului, altfel acțiunea se irosește.
Un alt aspect important al jocului sunt amenințările extraterestre. Acestea sunt de 2 tipuri: externe - adică nave - și interne - ca sabotaje ale diverselor instrumente sau sub formă de extratereștri curajoși care vin pe navă. Dinamica acestor amenințări este contabilizată într-un mod foarte inovativ: pe fiecare dintre cele 3 zone ale navei există câte o traiectorie cu un număr divers de căsuțe pentru amenințările externe, o a 4a traiectorie fiind separată pentru cele interne. Pe parcursul celor 10 minute, calculatorul va anunța aceste apariții extraterestre, unde și când apar ele. Spre exemplu, va anunța că în tura 5 a apărut o navă pe zona roșie. Astfel că trebuie ținut cont că până în tura 5, trasul cu laserul din zona roșie nu va nimeri altceva decât mici comete și asteroizi, pentru că până atunci nu e nimic acolo. În fiecare tură, extratereștrii înaintează pe traiectorie, și atunci când ajung în punctele X, Y sau Z, execută acțiunile trecute pe cartea lor cu aceleași litere - spre exemplu, trag în voi, își modifică poziția sau se repară.
Atunci când cele 10 minute s-au scurs, jucătorii sunt nevoiți să se oprească din jucat și să treacă la cea de-a doua etapă, Resolution Round. În această etapă, urmărind pe o tablă specială toate procesele, se vor rezolva toate acțiunile planificate de jucători, inclusiv mișcările extratereștrilor sau diversele alte probleme ce apar în joc. Această rundă se poate termina în 2 moduri: ați supraviețuit - a se citi „ați câștigat” - sau extratereștrii v-au dovedit - adică ați pierdut.
Impresii
Space Alert este un joc care nu seamănă cu nimic din ceea ce ați jucat până acum, asta vă pot asigura. Până veți prinde toate regulile, veți simți că sunteți prinși într-o „roată de hamster a haosului” - așa cum frumos s-a exprimat un user de pe BGG. Important este să nu renunțați din prima pentru că acest joc răsplătește jucătorii care se concentrează cum n-am mai văzut în altul.
Imersiunea în temă este la cote foarte ridicate, întrucât suspansul și sentimentul de urgență pe care îl conferă jocul te țin în priză așa cum te-ar ține o mulțime de extratereștri supărați pe tine. Soundtrack-urile contribuie extrem de mult la acest sentiment. Tot timpul ai impresia că ai uitat să faci ceva, că trebuie să mai tragi o dată cu laserul sau să activezi vreun scut. Este greu să joci nonșalant pentru că nu ai timp de atâtea detalii în 10 minute. Unii sunt sigur că ar urî asta, sentimentul de haos pe care îl dă jocul, dar i se potrivește tematic ca o mănuşă.
Componentele jocului au o calitate foarte bună şi o grafică frumoasă și colorată - însuflețind și scăzând apăsarea pe care o resimt jucătorii. În afară de ceea ce te-ai aștepta să găsești într-o astfel de cutie, jocul inovează și la acest capitol introducând CD-urile cu sountrack-uri și manualul introductiv „Cum să devii un explorator spațial”, două aspecte care arată atenția la detalii a designerului.
La capitolul accesibilitate, jocul suferă datorită naturii sale: este un joc destul de greu, foarte rapid și care necesită ceva antrenament. Deci un jucător care e obișnuit cu jocuri așezate și care vrea timp de gândire mult, va pune jocul deoparte din prima. Însă pentru cei deschiși la provocări, jocul le oferă din plin, sancționând neatenția, dar oferind satisfacții echipelor închegate. În ceea ce privește jucătorii noi, nu este un joc foarte ușor „de predat”, dar designerii s-au gândit și la asta și au rezumat pe spatele manualului introductiv ce trebuie să îi spui unui nou „recrut” ca să înțeleagă repede jocul. Mai mult, jocul recomandă jucatul pe roluri, pentru ca fiecare jucător să aibă ceva anume de făcut, după cunoștințe și posibilități.
În Space Alert, ca în multe jocuri cooperative, interacțiunea dintre jucători este extrem de importantă. Dacă nu discută între ei, jucătorii se pot trezi că 2 consumă energie în aceeași tură și își irosesc acțiunile sau că uită să refacă energia sau să depaneze calculatorul. Sau că folosesc liftul în același timp. Și câte și mai câte. Acest joc înseamnă cooperare strânsă. Iar folosirea de roluri definite clar - căpitanul, ofiţerul de operaţiuni etc - contribuie mai mult la acest grad ridicat de interacţiune.
Deşi în introducere vă anunţam că jocul este recomandat pentru de la 1 până la 5 jucători, el este făcut, de fapt, pentru 4 sau 5. Scalabilitatea este cea mai mare problemă a jocului. În fiecare joc există 4 sau maxim 5 voluntari pe navă. Designerul a rezolvat problema numărului de joc mai mic de 4 introducând androizii. Adică în jocurile de 2 sau 3, ceilalţi exploratori spaţiali până la 4 sunt controlaţi de ceilalţi jucători. Regulile se schimbă puţin cu androizii, dar în mare, jocul este acelaşi. Impresia mea este că jocul este cu atât mai greu cu cât numărul de jucători este mai mic. Pentru că trebuie să îţi distribui atenţia la mai multe acţiuni. Per total, cred că un joc în mai puţin de 4 este mai mult pentru cei pasionaţi, pentru începători fiind şi mai haotic decât este el gândit.
În ceea ce priveşte rejucabilitatea, deşi la prima vedere numărul de misiuni limitat limitează acest aspect, ea este foarte ridicată. Există suficiente variabile în joc astfel încât chiar dacă joci aceeaşi misiune de 3 ori, să nu te plictiseşti. Şi pentru cei care se gândesc că aceleaşi misiuni or să îi plictisească, aflaţi că jocul oferă variante noi de joc încă din manual. Şi dacă nici asta nu vă e suficient, aflaţi că fanii jocului au creat foarte mult conţinut de o calitate incredibilă pentru joc cum ar fi misiuni Star Trek, generator de misiuni aleatoare sau un progrămel în care poţi să vizionezi ceea ce ai jucat.
Originalitatea este capitolul la care Space Alert punctează cel mai sus. Dacă spun doar că este un joc cooperativ în care jucătorii sunt presaţi de timp să termine cu succes jocul şi în care evenimentele sunt dictate de o voce înregistrată audio cred că v-am dat deja suficiente elemente ca să argumentez. Dacă adaug că înveţi jocul de la un militar care te face să râzi în hohote cred că pot să spun că mi-am încheiat cazul.
Concluzie
Space Alert nu este un joc pentru oricine. Este un joc destul de dificil, care te va ţine în priză până la a te stresa, dacă nu reuşeşti să te concentrezi. Dar este un joc care îţi răsplăteşte cu vârf şi îndesat atenţia. Deşi nu este un filler, faptul că este scurt îl face excelent pentru o seară în care să tot joci până când, în final, reuşeşti să scapi cu viaţă. Iar dacă faci parte dintr-un grup care se întâlneşte pentru sesiuni de jocuri, Space Alert trebuie să fie pe lista voastră de cumpărături.
Pentru cei interesaţi de acest joc, el se găseşte la promoţie în oferta Taraba de Jocuri.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu