luni, 5 septembrie 2011

Povestea Forumului BoardGames spusă chiar de Tatăl lui (Interviu cu adixor)

Deseori eu și Alex ne aducem aminte de primele zile când am descoperit forumul despre board games, de prima întâlnire cu forumiștii, la Moeciu, și de cât de tare ne-am minunat de felul cum se scurgea timpul acolo, pe lângă jocuri. Una dintre amintiri este clar legată de răbdarea cu care Adixor și minunata lui soție, Cristina, au stat pe lângă noi și ne-au explicat regulile multora dintre jocurile descoperite atunci... Cred că Adixor, în calitate de tată al forumului, căuta noi adepți. Nu știu de restul, dar pe noi ne-a convertit cu siguranță, așa că, în cinstea acestui fapt, și amintindu-ne cu dor de acele vremuri, ne-am gândit să-l luăm puțin la descusut...



1.Când ai jucat primul joc de societate din seria celor mai noi (deci excludem aici Monopoly, Şah, Rummy etc)? Care a fost acela? 
După inevitabila serie de jocuri gen Capital+ (joc ce mi-a distrus nervii şi era cât pe ce să mă facă să uit de board games) am început să investighez mai mult această nouă pasiune, deşi la momentul respectiv nu ştiam exact nivelul la care va ajunge :). Cred că următorul joc a fost Scotland Yard (varianta Ravensburger) pe care l-am găsit cu un search pe Google pe un site de cadouri unde acesta era singurul boardgame. Nu a fost o revelaţie din păcate, aşa că primele jocuri serioase au fost cele primite cadou de ziua mea de la un coleg puţin mai vechi în domeniu care a simţit ceva la mine :) şi mi-a făcut cadou Roma, Puerto Rico şi Carcassonne

 2.Cum ţi-a venit ideea să deschizi un forum pentru board games? 
Sincer nu-mi amintesc exact care a fost momentul, pentru că ideea a fost uitată de cel puţin 2 ori de când a apărut până s-a materializat. Începuse să-mi placă ideea să am diverse situri folositoare: aveam un blog de reţelistică, acesta fiind domeniul meu de căpătâi, începusem un altul tot tehnic împreună cu un prieten şi ne mai prostiserăm cu diverse mini-situri, că era distractiv. La un moment dat, văzând cât de puţine resurse pentru board gameri sunt pe piaţa românească - ce-i drept erau şi puţini pasionaţi - mi-a trecut prin cap să fac un astfel de forum. Ideea nu a prins contur imediat pentru că undeva în iunie 2009 a apărut BoardGamesBlog al lui Costy şi Muck, cu un forum deschis, dacă nu mă înşel, undeva în Noiembrie 2009, pe când eu încă lucram underground la FBG. Ştiu că m-a dezumflat destul de tare apariţia acestui forum şi cred că o perioadă am vrut să abandonez ideea. Probabil timpul deja investit şi faptul că, între timp, Dan de la boardgames.ro acceptase să găzduiască forumul, au contat, şi am continuat, lansând la apă oficial forumul pe 1 ianuarie 2010, cu haretel ca prim utilizator non-staff urmat la câteva ore de fixpix. 

3.Cam cât timp petreceai zilnic pentru administrarea forumului? 
Uneori, când privesc în urmă, nu-mi vine să cred cât de mult am fost de entuziasmat de mica mea creaţie de puteam să-i acord peste 80% din timpul liber zilnic. Estimez, fără să exagerez, o medie de aproximativ 3-4 ore pe zi, 7 zile pe săptămână, ritm susţinut pentru aproape un an. Bineînţeles, în unele zile mai puţin, în unele mai mult, în weekend uneori non-stop, uneori şi la serviciu (shhhh), etc. Concurenţa cu BGB m-a impulsionat mereu şi consider că a fost excelentă pentru dezvoltarea ambelor situri. Timpul alocat era folosit în variate moduri: postări efective pe forum, supraveghere constantă pentru a vedea "cine şi-a mai făcut cont", uploadat/comentat poze, întâlniri, desenat logouri şi diverse elemente ale interfeţei, introdus diverse module utile (a fost istorică pentru mine introducerea VP-urilor, de exemplu), etc. Nu aş recomanda nimănui să încerce acest ritm, pentru că la un moment dat, mai devreme sau mai târziu, "se simte", dar sunt conştient pe de altă parte că lucrurile cu adevărat bune şi/sau utile care să şi reziste trecerii timpului se pot face doar cu multă, foarte multă pasiune şi sacrificii. Oricum, după tot acest maraton am tras linia şi nu pot spune decât că A MERITAT! 

4.Cum au decurs primele întâlniri între board gameri? 
Întâlnirile de board games nu erau chiar ceva nou în peisajul bucureştean (cel puţin) deşi erau relativ rare şi în cercuri relativ restrânse. Ce am încercat a fost să extindem ideea la efectiv orice persoană doreşte să vină. Ne-am tot gândit unde să facem o astfel de întâlnire şi Ioana a venit cu ideea să mergem la un club de care auzise anterior, club Mandala. Nu vreau să mă gândesc ce a fost în capul celor de acolo când au văzut 10-15 ciudaţi cu o grămadă de jocuri şi mii de piese întinse pe toate mesele pe care le aveam acolo la dispoziţie :) Atât de multe jocuri, încât cel puţin 30 minute dezbăteam ce joc să jucam mai întâi :) Şi nu am început şi noi cu ceva light, dacă nu mă înşel, am început cu Arkham Horror şi Race for the Galaxy :) Cert e că ideea a prins, ne-am distrat excelent şi de-abia aşteptam să mai facem o întâlnire. Atunci au devenit "a must" prezentările de după întâlnire (cine ce a jucat, cine ce a câştigat, etc) precum şi postarea pozelor cu comentarii pe forum. Întâlnirile au continuat, au început să apară din ce în ce mai mulţi oameni. Unii au continuat pasiunea, alţii au dispărut din grup în timp, dar nucleul format, ce era prezent la aproape fiecare întâlnire, a reuşit să coaguleze mereu în jurul său un grup minunat de jucători. Ultima întâlnire din "seria iniţială" forumboardgames.ro a avut loc în octombrie 2010, chiar de ziua mea şi am avut parte şi de un super tort! Deja se deschisese şi Ceainăria Tabiet, apăruseră încet, încet, grupuri de board gameri şi în ţară, în Cluj se ţineau întâlnirile de la Cărtureşti, în Iulius Mall, BGB aveau întâlniri săptămânale etc. Deja întâlnirile nu mai erau un fenomen de nişă... reuşisem! 

5. Fă o scurtă comparaţie între forumul de la început (primele 6 luni, să zicem) şi forumul de azi. 
În propria evaluare a forumului din primele 6 luni îşi pune puternic amprenta starea mea de atunci şi nebunia cu care lucram la forum. E adevărat că pentru mine acea perioadă a fost perioada de aur a forumului, perioada în care descoperisem noi prieteni extraordinari, perioada în care m-am jucat cel mai mult din toată "cariera" de board gamer, perioada în care forumul era o plăcere pentru mine şi nu un stres, perioada în care au avut loc minunatele întâlniri naţionale care mi-au întipărit în memorie unele dintre cele mai dragi amintiri din ultimii 30 de ani :D şi perioada în care am văzut live cele mai frumoase oiţe pentru Agricola ever, făcute de chiar Diana@CeJucăm herself! S-au schimbat multe de atunci până azi şi cel mai trist pentru mine a fost că gradual am pierdut de pe forum pe cei mai buni prieteni "de board games" - şi nu numai. Fixpix şi-a schimbat ţara (ca şi mine de altfel, şi haretel), Ioana a fost din ce în ce mai ocupată cu bebeii lor, chrislove (soţia mea) a fost răpusă de serviciu şi nu a mai avut timp de jocuri, etc. În acelaşi timp pe forum la un moment dat se instalase o linişte mormântală, cu care nu reuşeam să mă împac. A fost o perioadă mai neplăcută dar împreună cu Chuckila şi alţi câţiva forumişti de top am reuşit să trecem peste ea. Deşi nu mai fac parte activ din viaţa forumului, observ că de câteva luni se cristalizează un nou nucleu de pasionaţi, extrem de creativi şi haioşi, în care îmi pun speranţele că vor duce forumul acolo unde merită să fie. Aşa că deşi sunt mult mai puţin legat sentimental de cei ce sunt acum activi pe forum, mă bucur că atmosfera este din nou stimulată în bine de acest mic grup. 

6.Ce te-a determinat să renunţi să administrezi forumul? 
Pentru cititorii atenţi ai rândurilor de mai sus, cred că se întrevede şi acest răspuns. În primul rând nu pot face ceva dacă nu-l fac cu toată inima şi dacă nu dau tot ce pot pentru "cauză". Lipsa de timp din ultimele luni şi-a pus amprenta asupra capacităţii mele de a dezvolta forumul, de a menţine interesul aprins, etc. De asemenea, tot timpul investit în perioada 2009-2010 s-a reflectat negativ asupra familiei, afectată de indisponibilitatea mea. Devenisem şi over-protective cu forumul, aspirând la o atmosferă frumoasă dar idealizată, şi stresându-mă pentru fiecare lucru pe care-l percepeam ca fiind negativ în viaţa forumului. Cu tot feedbackul minunat pe care l-am primit de-a lungul timpului şi care m-a motivat nespus, am luat decizia de a înmâna forumul altcuiva în care am încredere că-l va duce mai departe. Sper că acest cadou pe care l-am facut comunităţii să fie apreciat şi crescut în continuare cu aceeaşi grijă cu care l-am crescut eu de când era mic :D Le transmit astfel tuturor celor de pe forum că sunt mereu cu ei chiar dacă nu apar "online", sunt mândru de ei şi de toată contribuţia lor care e din ce în ce mai interesantă şi le mulţumesc pentru urările şi dedicaţiile adresate mie pe forum de când nu mai am cont. 

7.Apropo de apărutul online: ce s-a întâmplat cu userul tău? Am observat că a devenit inactiv; de ce ai renunţat să fii până şi membru al forumului? 
Am încercat mai multe luni să ma detaşez de forum într-un mod mai graţios, dar nu a funcţionat. Constant voiam să mai dezvolt câte ceva, citeam tot ce apărea, lucruri ce-mi mâncau tot timpul şi energia. După ce am reuşit să mut forumul pe domeniul propriu pentru a-l dezlega de orice altă entitate şi după ce am simţit că poate merge mai departe şi fără mine, am luat decizia supremă de ştergere a contului. Efectul s-a simţit relativ imediat într-o detaşare care mi-a permis să mai fac şi altceva, să urmez şi alte pasiuni şi să ofer mai mult timp familiei şi prietenilor. Citesc în continuare tot ce se întâmplă pe forum şi mă bucur că merge totul bine, aşa că pot rasufla uşurat, am ales momentul potrivit. 

8.Cum e cu jocurile în Olanda? Care e oferta acolo, ce parteneri de joc ai acum şi cum i-ai găsit? 
Am timp mai mult decât aveam acasă, dar până de curând nu pot să zic că am jucat cine ştie ce, mai puţin câteva întâlniri cu 2-3 prieteni de pe aici. Sunt însă foarte bucuros că de aproximativ 3 săptămâni un olandez de pe BGG şi-a pus în minte să creeze un grup de board gameri în zona mea - de fapt vreo 200km diametru - deja am avut primele întâlniri şi avem şi ghildă pe BGG! Cam jumătate din participanţi sunt olandezi, restul mai un român (eu, hari), mai un francez, canadian, etc. Oricum, suficient de mulţi non-olandezi încât să se vorbească engleză :) Am participat la o singură întâlnire până acum şi a fost minunată: 14 ore de ameritrash - baieţii nu se omoară după eurogames - în care am jucat un super Battlestar Galactica, un Nuns on the Run (ştiu, nu e ameri..) şi un monstruos Mansions of Madness de 4 sau 5 ore. De-abia aştept următoarele întâlniri! Mă gândeam chiar să fac un forum local. Nooo... just kidding :)) Oferta de jocuri este ok aici, bogată, dar în general puţin mai scumpă ca în România dacă nu ştii acele 2-3 situri care sunt mai ieftine. Pe piaţa locală sunt cam multe jocuri localizate, ceea ce e cam enervant. Multe jocuri se cumpără de pe amazon.de unde sunt mai ieftine, dar sunt şi câteva magazine online destul de ok în ţară. Ca şi spaţii de joacă, nu prea am auzit de întâlniri prin cafenele; în general, întâlnirile se fac la unul din noi acasă (e ceva mai uşor faţă de Bucureşti pentru că apartamentele tind să fie mai mari). Magazinele de jocuri ne-online, care nu sunt chiar aşa multe, mai au uneori spaţii de joacă, dar acestea sunt monopolizate în general de Magic: The Gathering & Friends. 

9.Spune-ne 3 dintre jocurile tale preferate. 
Android este un joc pe cât de neatrăgător ca şi număr de reguli sau timp de joc şi downtime, pe atât de minunat ca şi tematică, atmosferă, imersiune. Dacă v-a plăcut "Blade Runner (Do androids dream of electric sheep?)" s-ar putea să vă placă şi acest joc. Asta dacă rezistaţi setului mare de reguli şi faptului că unele sunt non-intuitive sau non-tematice. Alt joc care mi-a mâncat multe ore este Memoir '44, unul dintre cele mai distractive jocuri de război (maniacii wargames s-ar putea să fie jigniţi dacă numesc Memoir un wargame). Aş încheia lista cu Through the Ages (şi mai orice joc al lui Vlaada Chvatil), un joc extraordinar de complex şi elegant, tip civilizaţie. Bineînţeles, aş putea adăuga o grămadă de alte jocuri pentru care simt ceva special, aşa cum sunt Roma, Battlestar Galactica, Dungeon Lords şi alte câteva zeci :D 

10.Spune-ne 3 şi dintre cele care te-au dezamăgit. 
M-a dezamăgit Caylus ca fiind un joc extrem, extrem de sec. Da, este un joc complex, şi pentru cineva care vrea să-şi treacă 2 ore creierii prin răzătoare sunt convins că este un vis devenit realitate, dar pentru mine Caylus a însemnat o mare pierdere de timp, nefiind pe gustul meu. Probabil e de la mine, ţinând cont că el e pe locul #10 BGG. Dominion a fost o altă dezamăgire, interesul în el pălind după primele vreo 50 jocuri :) Ceea ce oricum e destul de mult pentru un joc. L-am jucat mult, ne-a plăcut, dar cu timpul ne-a plictisit nevoie mare şi ne-am dat seama că după impactul iniţial "wow, ce interesant, ce rapid, ce divers, etc" nu rămâne mare lucru care să ne facă să-l jucăm în continuare. A treia dezamăgire a fost Mystery Express. Avea toate motivele să fie un super joc: iubeam deja Mystery of the Abbey care era asemănător ca tematică, jocul avea designeri excelenţi, tematica era pe gustul meu (Agatha Christie), era produs de Days of Wonder, etc. Din păcate, cantitatea de lucruri de analizat şi reţinut în joc mi s-a părut extrem de mare, la fel cum mi s-a părut şi durata acestuia. Şi, în final, nu mi s-a părut că timpul investit a meritat. 

11.Ce achiziţii ai în plan în viitorul apropiat? 
Momentan îmi regândesc colecţia, mai vând din jocuri, de curând mi-am luat Mansions of Madness, noul Civilization şi Bang - the Bullet, dar lipsa de timp din ultima perioadă m-a împiedicat să mai arunc câte un ochi pe BGG, să vad ce mai urmează să apară. Voi merge la Essen (sper) şi poate îmi va face ceva cu ochiul. Dacă nu, mă voi reorienta spre mai vechile dorinţe ale mele: Galaxy Trucker, Shipyard, Kingsburg sau Alien Frontiers

12.Când te mai vedem prin România? 
Probabil în vara 2012, când vom veni în formaţie mărită (noi 2 + mini_adixor :D). Sper să vă văd atunci! Vă urez numai bine, vizitatori cât mai mulţi şi conţinut de calitate, ca până acum!

Un comentariu:

  1. Fara pasiunea si daruirea lui Adixor, nu am fi avut forumul. Simple as that!

    In numele tuturor celor care mai schimbam cate un pahar de vorba in acel spatiu virtual: multumim :)

    RăspundețiȘtergere