vineri, 30 septembrie 2011

Small World Underground - E oare un joc mai bun Small World băgat sub pământ?

Seria Small World este un exemplu foarte bun cum pentru ca un joc să aibă un succes fulminant, ai nevoie de  câteva ingrediente destul de simplu de amestecat. Small World a fost, în primul rând, un joc accesibil. Fără prea multe chichițe în reguli, cu un regulament care putea fi învățat foarte ușor. În al doilea rând, cu o temă interesantă și atrăgătoare - mai ales că designerul a gândit Small World ca un joc light de civilizație. În al treilea rând, cu o grafică colorată și haioasă. În fine, cu un marketing foarte bine pus la punct care să pună în lumină toate aceste atuuri ale jocului. Acum poate credeți că simplific prea mult, dar puneți în locul Small World jocul 7 Wonders și o să înțelegeți mai bine ce spun.


Restul este istorie, Small World a fost unul dintre succesele comerciale cele mai importante ale ultimilor ani. Nici măcar în România nu știu foarte mulți pasionați care să nu îl fi încercat măcar o dată și foarte mulți au fost dați pe spate la primele încercări. Este genul de joc care reușește aproape fără excepție să atragă noi adepți în această pasiune, ceea ce nu e puțin.

De ceva vreme există pe piață o altă versiune de sine stătătoare a jocului, după o serie de 5 expansiuni la fel de colorate. Este vorba de jocul Small World Underground care este o reimplementare a aceleiași idei și acelorași reguli - cu mici excepții - într-o nouă lume, una subterană, întunecată, dar cu aceeași problemă: prea mulți pretendenți pe un spațiu mult prea mic.


Acest articol va încerca să vă lumineze puțin în legătură cu ceea ce aduce în plus noul joc și dacă merită atenția voastră. Jocul testat de noi ne-a fost oferit de prietenii de la Taraba de Jocuri.

Voi începe clasic, prin a vă arăta componentele. Evident că se respectă aceeași linie a culorilor vii și cât mai multe pe componentele lor, totul sub un ton amuzant și ușurel care face jocul să placă oricui din prima. Fără prea multă vorbăraie, pachetul Small World Underground conține:
  • o cutie viu colorată, foarte similară ca design cu cea a primul joc;
  • insertul cutiei este identic cu cel din prima variantă a jocului;
  • o hartă pentru 2 și 3 jucători (față-verso);
  • o hartă pentru 4 și 5 jucători (față-verso);
  • 15 noi rase;
  • 24 de noi puteri speciale;
  • monede în denominări de 1, 3, 5 și 10;
  • jetoane pentru munți, acum întunecați;
  • jetoane cu fiecare rasă (în total 179);
  • locații speciale, artefacte și alte câteva jetoane pentru evenimente speciale;
  • un zar pentru întăriri;
  • 5 foi de sumar cu rasele, puterile, artefactele și locațiile speciale;
  • un regulament.

Ce aduce nou?
Începând cu învățatul jocului, totul va fi foarte familiar. Regulamentul este în proporție de 80% identic, ca și jocul, de altfel, astfel că nu vă faceți probleme că cine știe ce mecanisme trebuie să înțelegeți. Mai mult, liniile cu reguli noi sunt marcate cu un simbol specific (SW New), ca să facă lucrurile și mai simple pentru cunoscători.

Jocul vine cu câteva modificări importante, care îl fac mai spectaculos și parcă mai strategic decât predecesorul său:
  • Monștrii au luat locul Tribului Pierdut, sunt 2 monștri care apără acum un teritoriu, dar sunt mai puține teritorii apărate din start. În plus, arată mai bine pentru că au imagini diferite.
  • Tot monștrii apără un artefact sau o locație specială, care, atunci când jucătorul cucerește acel teritoriu, îi poate acorda acestuia diverse bonusuri. Diferența dintre cele 2 este că locația specială nu poate fi mutată în cursul jocului.
  • O altă diferență vine pe partea de cucerire inițială, când toate zonele care pot fi cucerite sunt cele de la marginea hărții.
  • Au apărut 2 zone cu statut special: zonele de râu care pot fi cucerite, dar trebuie să fie eliberate la faza de redistribuire și zonele de abis, care nu pot fi cucerite și nu se poate trece prin ele.
Și acum întrebarea care stă pe buzele tuturor: cum le combinăm pe cele două? Ei bine, designerul s-a gândit la asta și a rezolvat problema în regulament, amintind că chiar dacă jocurile nu sunt identice, rasele și puterile speciale pot fi aduse dintr-un joc în celălalt. Și merge, numai că va trebui, de cele mai multe ori să nu uitați de niște echivalențe în privința tipurilor de teren. În rest, nu ar trebui să existe probleme de compatibilitate.

În fine, întrebarea-întrebătoare: merită să-l cumpărați? Păi, ar cam fi 2 situații - dacă aveți deja Small World, deci sunteți fan, sau dacă n-aveți Small World, pentru că nu v-a plăcut. Le voi lua pe rând.

Dacă aveți deja Small World
Acum n-am să vorbesc cu fanii hardcore, care or să vrea să cumpere jocul ăsta (dacă n-au făcut-o deja) doar pentru că scrie pe el Small World. Ci vorbesc cu cei care au Small World, îl joacă cu aceeași frecvență cu alte jocuri și sunt pur și simplu interesați de schimbările față de primul joc din serie.

Per total, jucatul de Small World Underground vă va aminti foarte mult de jucatul de Small World, ceea ce nu este neapărat un lucru rău. În mod evident, SWU s-a vrut și a ieșit ca o versiune îmbunătățită a jocului original, făcând lumea pe care vă veți bate mai mică și mai dificil de apărat.

Small World Underground pare un joc mai încrâncenat. Poate sunt vulcanii, poate rasele care nu mai radiază a fericire (vezi elfii din primul joc) sau poate e harta care dă impresia că e mai mică pentru că e acum împărțită în două de un râu. 

Este un joc mai bun decât primul? E greu de zis... Cred că este un joc mai bun de jucat în mai mulți jucători decât Small World, pentru că necesită mai multă planificare strategică și pentru că implică mai mult conflict. Ce vreau să spun? Dacă v-a plăcut Small World, Small World Underground nu are cum să vă dezamăgească.

Dacă nu aveți Small World
... pentru că nu vă place, trebuie să îi dați o șansă acestei noi apariții. Sigur, este în mare parte același joc, dar dacă nu v-a plăcut din cauză că vi se părea un joc de conflict în care toată lumea murea cu zâmbetul pe buze, țineți minte ce am adăugat mai sus: încrâncenarea va apărea cu acest nou joc.

Conflictele aduc mai mult a războaie, veți avea parte de ceva mai mult decizii strategice și de o atmoferă mult mai întunecată și încordată (mă rog, în limitele în care vă puteți imagina încordare într-o armată de ciuperci).

Concluzie
Small World Underground merită încercat de către oricine. Fie că îl veți vedea ca pe o expansiune mare (care vă aduce 15 noi rase și 24 de noi puteri speciale), fie că îl luați înlocuitor pentru primul joc din serie, acest nou joc este în mod evident o evoluție. Fie și una subpământeană.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu