marți, 6 septembrie 2011

Ce așteptăm? - Risk Legacy

Nu multe jocuri te dau pe spate atunci când auzi despre cum funcționează. Majoritatea jocurilor bune de astăzi sunt îmbunătățiri ale unor mecanisme deja utilizate sau combinații nemaifolosite între mecanisme, totul bazându-se pe o temă reimplementată sau, arareori, nouă. Jocul despre care vă voi vorbi aici m-a lăsat cu gura căscată, din toate punctele de vedere pentru că pare să fie o adevărată revoluție.


Este vorba despre Risk Legacy, cea mai nouă reimplementare a faimoasei, iubitei de unii, hulitei de alții, licențe deținute de editura Hasbro, la fel de puțin iubită de unii ca și marca. Designerii Rob Daviau (Betrayal at the House on the Hill) și Chris Dupuis ne propun să ne schimbăm întreaga paradigmă de abordare a jocurilor de societate cu ajutorul proiectului lor. 

Una dintre axiomele jocurilor de până acum era că fiecare joc se resetează la începutul fiecărui joc. Fiecare joc de șah începe la fel, fiecare joc de Monopoly are același setup, la fel și la Agricola sau la orice alt joc vă vine în minte. Ei bine, la Risk Legacy lucrurile sunt complet diferite. În acest joc, deciziile pe care jucătorii le iau într-un joc vor modifica permanent tabla de joc influențând jocurile care vor urma.

Cum se face asta? Cu ajutorul unei serii lungi de abțibilduri pe care jucătorii le vor lipi sau dezlipi pe tablă sau pe cărți. Ce e și mai interesant este că jocul nu îți dă voie să accesezi toate abțibildurile de la început ci, pe măsură ce vei acumula jocuri, vei avea acces la noi și noi abțibilduri.

Tematic, jocul propune practic rescrierea istoriei lumii actuale în lumea Risk Legacy. În anul 2128, Pământul o ia de la capăt sub forma unei planete-clone realizate artificial de oamenii, planetă pe care se stabilesc 5 facțiuni sub promisiunea unei conviețuiri pașnice. Lucru care, evident, nu se poate întâmpla, fiind necesare doar 2 luni pentru primul conflict pentru resurse. Jucătorii vor stabili din acel punct soarta noii planete, fiecare joc, deci fiecare conflict militar schimbând fața planetei ireversibil.


Customizarea jocului merge atât de departe încât regulile impulsionează jucătorul la niște decizii ireversibile în legătură cu jocul lor. Spre exemplu, pentru fiecare facțiune veți avea de ales între 2 puteri la început. Puterea care nu este aleasă trebuie distrusă și nu va fi folosită niciodată în joc. Sau, la final, poți alege distrugerea unei cărți atașate unuia dintre teritoriile din joc.

Ce probleme pot apărea? În primul rând, s-ar putea ca inechitatea specifică sfârșitului oricărui joc să strice următoarele jocuri. Încă nu este clar în ce măsură deciziile dintr-un joc influențează jocurile ulterioare (prea mult ar strica), însă poate fi o problemă. Mai mult, s-ar putea să apară destui oameni cărora să le fie milă să își maltrateze jocul așa cum vor designerii și să nu aplice o parte dintre reguli.

Indiferent în ce măsură customizarea jocului va fi o mișcare de marketing care va obliga jucătorii să își cumpere mai multe exemplare pentru a juca cu grupuri diferite sau pur și simplu o mișcare de geniu, Risk Legacy este genul de joc-fundație. La bază căruia prevăd că se vor așeza multe și multe alte jocuri care să îmbunătățească ideea principală și să ne facă în următorii ani să fim tot mai lipiți de jocurile noastre.

Risk Legacy este așteptat să apară în luna octombrie a acestui an.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu