miercuri, 14 septembrie 2011

Minţile din spatele jocurilor - Vlaada Chvátil

Continuăm seria de prezentări de designeri de board games cu unul dintre cei mai urmăriți și apreciați designeri din ultimii 10 ani, Vlaada Chvátil. Interesul meu pentru acest designer a venit în primul rând datorită jocurilor extrem de interesante apărute sub semnătura lui pe care le-am încercat sau văzut, dar și datorită naționalității lui.

Ei bine, Vlaada vine dintr-o țară post-comunistă ca și a noastră, Cehia, în care e de înțeles de ce această pasiune este nouă pentru locuitorii ei. Faima crescândă din ultimii ani a cehului m-a făcut să mă gândesc de ce nu am putea să avem și noi o piață a designerilor și editurilor de jocuri. Dar subiectul ăsta este pentru altă discuție...

Vlaada Chvátil este un designer tânăr care a reușit să se impună de o piață mică, în formare, pe marile piețe, în ultimii ani fiind unul dintre cei mai urmăriți și curtați designeri de jocuri din lume. Vlaada a început cu cu jocul Arena: Morituri te salutant, un joc tactic de luptă bazat pe cărți care a reușit să atragă atenția multor oameni datorită mecanismelor folosite într-un mod nou și interesant. De fapt, acesta este principalul motiv pentru care jocurile acestui designer atrag - reușește să gândească reguli și mecanisme inovative, care par să nu se mai găsească nicăieri.


Succesul care i-a atras faima de care vă spuneam a venit odată cu apariția jocului Through the Ages: A Story of Civilization, considerat de foarte mulți cel mai bun joc de civilizație pe care îl poți găsi astăzi, un joc de proporții epice în care fiecare jucător își dezvoltă propria națiune, concentrându-se pe aspectele culturale, nu pe cele de război (care însă nu lipsesc). Through the Ages este printre jocurile care se așteaptă să ajungă cândva locul 1 în top BGG, actualmente ocupând poziția a 4a, asta ca să înțelegeți motivul pentru care Vlaada este atât de mult în lumina reflectoarelor.

Interesul meu în Vlaada Chvátil a venit odată cu testarea Space Alert, aici, pentru care am făcut și un review, aici. Ei bine, am fost uimit de Space Alert, un joc pe care îl consider cel mai neobișnuit și original joc pe care l-am încercat până acum. Vlaada a gândit în afara cutiei, cum zice americanul, și a reușit să creeze o combinație foarte interesantă între jucatul clasic, pe ture și elemente de joc în timp real.


Vlaada are 3 noi jocuri „pe țeavă”, gata să apară în 2011:
  • Mage Knight Board Game - un joc de deck-building care sună foarte bine: jucătorii au „un scop”, așa cum zice designerul, adică își construiesc pachetul de cărți pentru a avea un erou cât mai puternic cu care să exploreze universul jocului. Un joc care a intrat instant în wishlist.
  • Pictomania, ca să vedeți că Vlaada explorează orice posibilitate, este un joc de petrecere în care un jucător trebuie să ghicească ce desenează alți jucători.
  • Dungeon Petz, un joc făcut să sune drăguț doar pe jumătate, situat în universul Dungeon Lords, un joc în care jucătorii încearcă să crească creaturi pe care să le vândă Dungeon Lord-ului, de la dragonei la șobolănei, asta ca să vedeți până unde pot merge diminutivele.
În fine, aici găsiți un interviu de la Essen 2010 cu omul nostru.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu