sâmbătă, 25 iunie 2011

Recenzie The Lord of the Rings: The Card Game

Privire de ansamblu: The Lord of the Rings: The Card Game este unul dintre cele mai anticipate jocuri ale acestui an, beneficiarul unei ample campanii de publicitate datorită apartenenței la licența (a se citi „vaca de muls”) The Lord of the Rings. Mai mult, este primul LCG cooperativ.

Nr. jucători: 1-2 (4 cu 2 jocuri de bază)

Vârste: de la 13 ani în sus

Preț: ~140 de lei

Evaluare: Un joc excelent, unul dintre puținele din ultimul timp care fac față așteptărilor.

Cui o să-i placă? Celor cărora le plac jocurile cooperative, sigur. Celor cărora le plac jocurile personalizabile, sigur. Celor cărora nu le place să piardă la jocuri (des), sigur nu. Recomandăm, în fine, acest joc oricui știe limba engleză și îi plac jocurile de societate.

Nu știu alții cum sunt, dar eu, de când m-au prins jocurile de societate în mreje pentru prima dată, cel mai mult mi-a ajuns la urechi sintagma The Lord of the Rings (si aproape la fel de des sintagma Call of Cthulhu). De ce? Probabil pentru pentru că universul Lord of the Rings satisface cel mai bine ceea ce își doresc jucătorii de board games tematice: o lume vie și diversă în care atât taberele binelui cât și cea a răului sunt bine conturate. Cum totul este bazat pe o serie de romane extrem de cunoscută și popularizată de filme bine făcute, rețeta succesului este asigurată pentru universul lui Tolkien. Și evident că au fost unii care s-au gândit să utilizeze potențialul acestei mărci și pentru a crea jocuri de societate. Aceștia au fost editura Fantasy Flight Games, cei care dețin licența pentru marca Lord of the Rings în lumea board games.

Cum ultima adiţie din acest univers a ajuns în mâinile noastre datorită prietenilor de la Red Goblin, am să vă vorbesc în rândurile următoare jocul The Lord of the Rings: The Card Game, apărut anul acesta sub semnătura designerului Nate French, omul responsabil de marca Living Card Games inventată și deținută de editura Fantasy Flight Games. Living Card Games (LCG) sunt un tip de jocuri despre care am mai vorbit pe blog, bazate pe învechitele Trading Card Games, care pleacă de la un joc de bază, cu un număr destul de mare de cărți și care poate fi extins cu pachete perfect jucabile (extensii care conțin doar cărți) cu un număr mai mic de cărți. The Lord of the Rings: The Card Game este, ați ghicit, un LCG, fiind deosebit că este primul LCG cooperativ. Se joacă în 1 sau 2 jucători şi foloseşte mecanisme de joc ca managementul mâinii de cărţi sau puteri variabile ale personajelor.

LCG
Aici am să încep printr-o mărturisire: nu mi-a plăcut niciodată ideea de a colecționa ceva care vine într-un ambalaj în interiorul căruia nu știi ce se află. Am prins când eram mic moda cu abțibildurile Turbo cu mașini, mai târziu cartonașele cu baschetbaliști americani, albumele cu abțibilduri cu animale sau desene animate și apoi i-am văzut pe cei mai mici cum cumpărau cornuri Chipicao ca să strângă Pokemoni. Mai târziu, am dat și de Magic: The Gathering, joc emblematic din categoria Trading Card Game, din care LCG-urile își trag seva. Și mereu am urât să am dubluri! Să rămân cu zeci de abțibilduri, cărți sau cartonașe cu care să nu am ce face și care mă costau la fel de mult ca cele pe care le foloseam.
V-am zis că urăsc dublurile?
Și așa au apărut LCG-urile, în care ce cumperi extra pentru joc nu va conține dubluri inutile! The Lord of the Rings: The Card Game, de exemplu, va fi extins cu pachete de scenarii denumite Adventure Packs care pot fi jucate imediat, dacă deții, desigur, jocul de bază. Deci pachetele noi nu mai sunt pepinieră de dubluri, ci extensii perfect jucabile ale jocului care mai sunt și ieftine pe deasupra! Primul pachet din seria jocului despre care vă vorbesc se numește The Hunt for Gollum și va fi lansat în următoarele luni.

Componente şi tematică
Despre componentele acestui joc nu am să zic decât un lucru: superbe! Atât din punct de vedere al rezistenţei, cât şi al aspectului, componentele nu cred că vor dezamăgi pe nimeni. Şi ca să nu lungim vorba, cel mai bine urmăriţi filmuleţul de prezentare al componentelor realizat de noi.

Din punct de vedere tematic, nu sunt foarte multe de spus decât că designerul a nimerit-o şi la acest capitol. Deşi trebuie reţinut pe ce fel de licenţă s-a bazat, jocul este foarte bine închegat tematic. În The Lord of the Rings: The Card Game, jucătorii vor coopera pentru a duce la îndeplinire un quest în acelaşi timp protejându-şi grupul de eroi cu care încep jocul. Faţă de cărţile lui Tolkien, aventurile din acest joc se situează undeva cu câţiva ani înainte de cele povestite în romanele britanicului.

Acţiunile pe care jucătorii le fac în joc au şi ele o savoare tematică foarte clară. Eu m-am simţit în fiecare tură ca parte a aventurii, toate personajele, inamicii, locaţiile, vrăjile sau armele având denumiri, acţiuni, citate din romanele lui Tolkien şi mai ales ilustraţii care exprimă excelent locul acelei cărţi în cadrul aventurii. M-au lăsat cu gura căscată valoarea tematică a unora dintre combinaţiile de cărţi şi m-am simţit "în poveste" mai mult decât în orice alt joc de cărţi pe care l-am jucat.

Desfăşurarea jocului
Scopul jocului The Lord of the Rings: The Card Game este similar cu cele din alte jocuri cooperative: supravieţuirea până la îndeplinirea tuturor etapelor jocului, în acest caz până la îndeplinirea questului. Supravieţuirea în LOTR:TCG este reprezentată de 2 aspecte: supravieţuirea eroilor şi menţinerea valorii de ameninţare sub 50. Ambele sunt condiţii de eliminare a jucătorului din joc, însă jocul se termină doar atunci când nu mai există niciun jucător în urmărirea questului.

În cea mai mare parte a ei, aşezarea de început a jocului este foarte simplă. În primul rând se alege unul dintre cele 3 scenarii cu care vine jocul, fiecare de o dificultate diferită. În funcţie de scenariul ales, se aleg anumite tipuri de cărţi pentru a forma ceea ce se numeşte "Pachetul de Confruntare", adică toate cărţile împotriva cărora jucătorii se luptă, inamici, locaţii sau ameninţări instante.

În afară de aceste cărţi, jucătorii îşi aleg pachetele de cărţi proprii care îi vor ajuta să ducă la îndeplinire questul şi, desigur, să-şi protejeze eroii din calea ameninţărilor din "Pachetul de Confruntare". Jocul de bază conţine 4 pachete perfect jucabile unitar care însă pot fi combinate. Şi că tot ziceam de eroi, fiecare jucător îşi alege minim 1 şi maxim 3 eroi din pachetul de 12 eroi disponibili. Printre eroi îi veţi recunoaşte pe cei mai cunoscuţi eroi ai cărţii lui Tolkien, Aragorn, Gimli sau Legolas, cei 12 eroi având abilităţi şi valori ale diferitelor caracteristici diferite, existând eroi aparent mai slabi decât alţii. Atunci poate părea evident că orice jucător i-ar alege pe cei mai tari 3, nu? Ei bine, nu, pentru că fiecare erou are o anumită valoare de ameninţare, mai mare la eroii mai buni, cu care jucătorul începe, deci vei fi mai aproape de valoarea 50 cu eroii cei mai buni de la începutul jocului.

O rundă în The Lord of the Rings: The Card Game are 7 etape pe care nu le voi detalia prea mult aici. Trebuie însă să ştiţi că ele se referă la 2 aspecte: avansarea în quest şi supravieţuirea la ameninţările care apar în faţa eroilor. Designerul a creat un concept foarte interesant numit "staging area", locul unde sunt, iniţial, cărţile inamice. Cum ameninţările la care sunt supuşi eroii sunt foarte mari şi ascunzătoarea alături de fugă sunt părinţii supravieţuirii, cărţile inamice trebuie abordate una câte una după ce apar în "staging area". În funcţie de cărţile din această zonă a jocului depinde atât avansarea în quest, cât şi confruntările directe dintre eroi, aliaţii eroilor şi inamicii din joc. Aspectul defensiv al jocului, de atac doar în caz de maximă necesitate, reflectă fidel situaţia lui Frodo din romanul lui Tolkien, care trecea prin zone periculoase ascunzându-se şi ajutându-se de aliaţi conjuncturali, momentele de confruntare  fiind rare şi de maximă încordare.

Atunci când questul este rezolvat, adică toate condiţiile de pe cărţile de quest sunt îndeplinite, jocul se termină. Acum să nu vă gândiţi că toată lumea se ia în braţe şi dă o petrecere, ci sfârşitul jocului îi va găsi pe eroii voştri într-un grup restrâns şi rănit, mulţi ieşind din joc înainte de sfârşitul jocului. Asta fiind varianta optimistă şi cam rară în care vă veţi găsi, de cele mai multe ori sfârşitul jocului venind prin îndeplinirea condiţiilor de eliminare din joc.

Strategii
Spre deosebire de alte jocuri de societate, în Living Card Games, acesta fiind şi cazul jocului de faţă, multe dintre strategiile jocului se fac înainte de jocul propriu-zis. Deşi jocul recomandă ca în primul joc (primele, aş zice eu) să folosiţi doar cărţi doar dintr-unul din cele 4 pachete de cărţi pentru jucători, în următoarele vă veţi dori cu siguranţă să descoperiţi combinaţii interesante de cărţi şi să vă faceţi pachetul singuri. Puteţi vedea în cadrul reviewului câteva dintre combinaţiile dintre eroi şi cărţi de ataşamente care îi fac mai puternici. Desigur, pe măsură ce pachetele de cărţi se vor înmulţi cumpărând Adventure Packs, numărul de combinaţii va fi pe măsură.

Impresii
Așa cum probabil ați înțeles deja, am fost într-adevăr dat pe spate de profunzimea tematică a The Lord of the Rings: The Card Game. Toate cărțile și acțiunile din joc emană temă, de la designul extrem de interesant de așteptare a inamicilor din „staging area”, pentru a-i aborda atunci când eroii se simt mai puternici, până la diversele combinații sau abilități ale cărților (sună foarte potrivit ca un dwarf aliat care se ocupă cu fierăria să fie în stare să îți repare armele distruse până atunci, nu?).

Un lucru în mare măsură specific jocurilor cooperative, interacțiunea între jucători are un nivel foarte ridicat și în acest joc. Datorită faptului că jocul nu este nicidecum facil, cooperarea strânsă între cei 2 jucători va fi strict necesară dacă vreți să duceți questul la final. LOTR:TCG nu este un joc ușor în 2, d-apoi în 1, de aceea va trebui să vă protejați atât eroii voștri cât și pe ai celuilalt jucător.

În privința jocului cooperativ, trebuie menționat că în cazul jocului de față, multe dintre fațetele urâte din alte jocuri ale acestui mecanism dispar. Cel mai important este acela că nu mai favorizează apariția unui lider care să dicteze celorlalți. Motivul este foarte simplu: fiecare jucător are pachetul lui de cărți și are o independență mai mare decât în alte jocuri în privința deciziilor.

Din păcate, The Lord of the Rings: The Card Game nu poate fi numit un joc accesibil. Nu este nici un joc foarte dificil, însă deciziile de luat în joc sunt mai mereu pe muchie și, dacă înțelegerea conceptelor utilizate pe cărți nu e bună, îl veți da deoparte repede. Este un joc cu o dependență mare de text, deci nu e recomandabil decât celor care știu bine limba engleză, unele texte fiind chiar și-așa întrucâtva interpretabile.

În fine, la capitolul rejucabilitate, jocul de față nu are cum să fie altfel decât sus. Las deoparte posibilitățile de combinații care vor crește continuu odată cu cumpărarea de Adventure Packs. Ideea de a baza jocul pe scenarii a fost excelentă pentru că este un motiv perfect pentru pachetele din care sunt sigur că Fantasy Flight Games vor scoate o groază de bani. Pe lângă asta, există 120 de cărți pe care aveți de descoperit cum le puteți combina mai bine, numărul de combo-uri fiind destul de ridicat pentru un joc cu așa puține cărți.

Pentru cine este potrivit
Calitatea și grija cu care a fost construit The Lord of The Rings: The Card Game mă obligă să-l recomand oricui joacă jocuri de societate. Însă va trebui în primul rând să fiți pregătiți să investiți bani în expansiuni - îl veți juca foarte bine și fără, dar prevăd că vor fi irezistibile pentru cei care se vor îndrăgosti de el. În plus, nu încercați să învățați acest joc pe bunica sau pe copilul de 8 ani, nu este un joc facil, deși nu are cine știe ce complexitate.

Concluzie
The Lord of the Rings: The Card Game a fost, pentru noi, o dublă revelație. Am înțeles că există jocuri așa de bune încât să îți dorești să apară pentru ele noi expansiuni pentru noi posibilități de joacă, descoperind, astfel LCG-urile. Și am văzut că și jocurile de cărți te pot introduce excelent în temă, atunci când am suspinat la morțile lui Aragorn sau Gimli, după ce o pleiadă de jocuri ca Dominion, Race for the Galaxy sau San Juan ne demonstraseră că jocurile de cărți sunt interschimbabile din punct de vedere tematic. Acesta este unul dintre cele mai bune jocuri de anul ăsta și voi trebuie să-l aveți.

Puncte tari
  • Tema foarte bine transpusă în joc
  • Componentele foarte frumoase, mai ales ilustrațiile de pe cărți