vineri, 3 iunie 2011

Recenzie Fluxx - Doar pentru cei care consideră haosul amuzant un lucru bun

Privire de ansamblu: Fluxx este un joc al haosului oarecum controlat, un joc recomandabil atunci când jucătorii îşi doresc ceva amuzant care să relaxeze.

Nr. jucători: 2-6

Vârste: de la 8 ani în sus

Preț: ~65 de lei

Evaluare: Un joc bun pentru jucat în anumite momente, cele în care sunteţi odihniţi şi vreţi relaxare, şi foarte prost pentru jucat în altele, în cele în care vreţi să bibiliţi rezultatul jocului.

Cui o să-i placă? Majorităţii, dacă îl încearcă aşa cum recomandăm noi. Nu o să le placă celor cărora nu le plac jocurile care ţin de noroc.


Acest articol este primul review realizat de mine pentru un joc de societate și a fost publicat acum aproape un an pe forum.boardgames.ro. A fost primul joc pe care l-am primit cadou, într-o perioadă în care nu aveam gusturile prea bine formate și nu încercasem nici pe sfert câte jocuri am jucat până astăzi. Deși opiniile din el trebuie luate cu un pic de sare, cum zice americanul, cred că este o primă încercare interesantă.

Fluxx este un joc publicat in 1997 de catre Looney Labs, de către doi designeri ale căror nume este, evident, Looney. Și Looney este și jocul care a ieșit din mâinile lor.

Un lucru pe care va trebui să îl fac cunoscut încă de la începutul acestui review este acela că Fluxx este un joc cu un mecanism atipic, mereu schimbător, senzația jucătorilor fiind aceea că nu prea contează ce decizii iau în joc. Lucru parțial adevărat, însă asta nu înseamnă că Fluxx este un joc care să plictisească. Ba din contră! Este însă un joc nerecomandat celor cărora nu le plac decât jocurile pur strategice, pentru care factorul Noroc este un “ntz”.

Să purcedem, cum scrie la carte, la prezentarea componentelor. Menționez că acest review se bazează pe modul în care arată jocul în cea de-a patra ediție (care se găsește și în magazinele din România).

Prezentarea componentelor este simplă: 100 de cărți . Aceste cărți sunt de o calitate medie spre bună, cu desene realizate manual de Andrew Looney și cu (destul de) mult text. Textul este un factor important în Fluxx, deci nu prea merge jucat cu persoane care nu înteleg (binișor) limba engleză.

Prezentarea grafică este destul de simpluță: adică cine se așteaptă la cărți de tipul Dominion va fi dezamăgit. Însă mie mi se par foarte potrivite pentru a întreține atmosfera light pe care jocul o creează.

Jocul pornește pe baza unui mecanism simplu, de tip draw 1, play 1. Acest mecanism este schimbat de diverse cărți și duce, într-un final, la îndeplinirea țelului suprem: câștigarea jocului. Revenind cu picioarele pe pământ, cărțile sunt de 5 tipuri mari și late:

1. Keeper cards – sunt cărți pe care ai vrea să le păstrezi (nu v-ați fi gândit la asta, nu?). Aceste cărți se joacă prin etalarea lor în fața jucătorului. Ele vor rămâne tot jocul acolo (sau până când un jucător cu intenții criminale schimbă această ordine). Funcția lor este aceea că reprezintă cerințele pentru câștigarea jocului (voi explica mai jos ce și cum). Keeperii sunt cărți cu obiecte sau fel de fel de concepte care nu par să aibă nicio legătură între ele.

2. Goal cards – reprezintă condiția de câștig. Ele se referă la existența în fața aceluiași jucător a unuia (mai rar) sau a 2 Keeperi. Goalurile fac legături amuzante între Keeperi, prin titlurile lor care vor smulge oricui zâmbete (spre exemplu, titlul unui Goal care cere Keeperii “Money” și “Dreams” este “Winning the Lottery”. Numai șase’s norocoase...)

3. New Rule cards – Sunt, desigur, cărți care implementează reguli noi sau modifică regulile vechi. Regulile noi variază de la „verde în față” – cum ar fi „Draw 3”, înlocuind regula de bază care zicea să tragi o singură carte – la reguli „say what?” – cum ar fi „First Play Random” care stipulează că prima carte jucată de un jucător va fi aleasă la nimereală din mâna sa de jucătorul din stânga lui. Regulile nu pot fi schimbate sau anulate decât prin Actionuri speciale sau prin reguli care le suprascriu (cum ar fi o regulă „Draw 2” jucată în timp ce o regulă „Draw 3” e în joc).

4. Action cards – Aceste cărți sunt acțiuni care se aplică instantaneu atunci când sunt jucate și efectul lor este singular. Fraza este prea pretențioasă pentru ce fac, de regulă, aceste cărți, câteva exemple fiind suficiente ca să vă dați seama cum se încadrează în schema „tembelă” a jocului: „Today’s Special” – care oferă 3 cărți jucătorului din care are voie să joace 3, dacă este ziua lui, 2, dacă este ziua altcuiva de la masă sau 1, dacă nu este nicio ocazie specială sau „Let’s Do That Again” – care îi dă voie jucătorului să caute printre cărțile decartate și să joace o carte de Action sau New Rule din nou. Totuși, cărțile de Action reprezintă cel mai bine componenta strategică a jocului, de multe ori fiind indicat să fie păstrate pentru momente prielnice.

5. Creeper cards – Asemănarea dintre acest termen și Keeper apare și în funcționalitatea lor. Sunt doar 5 cărți care, spre deosebire de Keeperi, împiedică jucătorul să câștige indiferent dacă îndeplineste Goalul. În plus, Creeperii mai au și niște funcții speciale (de exemplu, Creeperul „Taxes” poate fi îndepărtat atunci când lângă el apare Keeperul „Money”, în ideea că, în sfârșit, ți-ai plătit datoriile).
Acestea sunt cărțile din joc, în total 100. Cum decurge un joc? Se începe cu „Basic Rules”, adică Draw 1, Play 1 și se continuă schimbând regula de bază cu New Rules, adăugând la tabloul fiecăruia Keeperi şi, mai rar, Creeperi, jucând Goals şi Actionuri care să ne ajute pe noi sau să îi încurce pe ceilalţi. Mecanismele de joc sunt uşor de urmărit şi învăţat, însă e posibil să te pierzi în detaliile diverselor reguli noi, apărute pe parcurs.

Din punct de vedere tematic, Fluxx este un joc bun, care deşi nu introduce jucătorul în vreun univers, creează legături foarte amuzante între cărţi prin Goals şi între jucători prin Actions şi New Rules. Totuşi, designerii au intuit lacuna tematică a jocului şi au scos pe piaţă diverse variante ale jocului cu cărţi noi, tematice. Zombie Fluxx şi Martian Fluxx sunt cele mai cunoscute şi se găsesc şi în România. Despre ce e vorba în ele? It’s no rocket science...

Concluzia mea este că Fluxx este un joc foarte fun care punctează îndeosebi la capitolul interacţiune între jucători, încadrându-se din acest motiv la capitolul Party Games. Este un joc foarte amuzant datorită cărţilor şi descrierilor de pe ele, deşi poate deveni frustrant din cauza importanţei pe care hazardul îl are în mecanismele de joc. Pentru mine, Fluxx este un joc care merită atenţia oricui, întrucât este genul de filler care se poate transforma oricând în felul principal.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu