joi, 23 iunie 2011

Jocurile fără profesor - Categoriile de jocuri - Wargames (Jocurile de război)

De la început vă spun că intru cu acest articol într-un teritoriu destul de necunoscut mie, însă m-am documentat și ceea ce am aflat am să revărs în acest articolaș. Jocurile de război sunt una dintre cele mai iubite categorii de jocuri de societate, în sensul că au fani extrem de atașați de jocurile lor. 


Ce înseamnă un joc de război? Un joc care are ca temă un conflict militar, fie el istoric sau imaginar. Din punct de vedere tematic, cele mai multe jocuri se bazează pe războaie existente, ca cel de-al Doilea Război Mondial (Memoir '44), Războiul Rece (Twilight Struggle), războaiele napoleoniene (Napoleon's Triumph) sau războaie din Antichitate (Commands & Colors: Ancients), dar și pe războaie din universul fantasy (War of the Ring) sau dintr-un viitor imaginar (Twilight Imperium). Trebuie însă menționat că jocurile de război sunt așa de populare, că probabil nu există conflict de o scară cel puțin medie care să nu fie transpus într-un board game. 

BGG împarte jocurile de război pe 3 paliere, în funcție de scara la care se desfășoară jocul:
  1. Jocuri tactice - în care se ia o zonă mică de hartă, bătălia desfășurându-se la nivel de unitate militară (ex: Advanced Squad Leader);
  2. Jocuri operaționale - se referă la jocuri care recreează războaie mici sau campanii militare, deciziile fiind luate la nivel de divizii, mai mari decât în jocurile tactice (ex: Fortress Europa);
  3. Jocurile strategice - recreează războaie la scară mare, unitățile cu care se joacă fiind, de obicei, armate întregi, aceste jocuri fiind cele cu durata cea mai mare dintre toate (ex: Paths of Glory).
Desigur, popularitatea acestor jocuri a făcut să existe și jocuri care se focalizează doar pe anumite aspecte ale războaielor, cum ar fi bătăliile navale sau bătăliile aeriene.

În fine, jocurile de război sunt, de obicei, construite pentru a fi jucate de 2 jucători (durata unora dintre ele fiind și așa foarte mare). Însă există și jocuri care se joacă în mai mult de 2, cum ar fi Pax Romana sau Here I Stand.

5 comentarii:

  1. Relativ recent am inceput si eu sa studiez povestea jocurilor de razboi. Pasiunea iesita din comun a wargamerilor pentru aceasta categorie de jocuri m-a facut curios. Un aspect mi-a atras atentia in mod deosebit: Fanii inversunati ai acestui gen considera ca nu este suficient ca un joc sa aiba doar tema razboiului pentru a fi numit “Wargame”. Un Wargame adevarat trebuie sa-si propuna sa te puna in pielea comandantului - sa te puna in fata acelorasi restrictii, in fata acelorasi probleme si decizii cu care acesta s-a confruntat la vremea respectiva. Din acest punct de vedere, un Wargame este un “simulator”.

    (adrim)

    RăspundețiȘtergere
  2. adrim, ce wargames ai jucat pana acum?

    RăspundețiȘtergere
  3. Frumos explicat, adrim. Tot din punctul ăsta de vedere, e un pic discutabil dacă numărul 1 actual în topul BGG, Twilight Struggle, este un wargame. Oricum o fi, e un joc foarte bun.

    Mi-ar plăcea să am mai mult timp de jocuri ca să apuc să joc și wargames.

    RăspundețiȘtergere
  4. @ Mau. Primul nostru joc a fost Risk Commander. Mai apoi am avut ocazia sa incercam si alte jocuri, sa aflam despre fenomenul "boardgames" si printre altele am testat si Memoir'44. (Acesta din urma nu ne-a impresionat foarte tare dar asta e alta poveste) Cert e insa ca am sesizat ca sunt jocuri de mai multe tipuri si automat am considerat ca Risk si Memoir'44 sunt o categorie separata: jocuri de razboi. Ulterior am aflat citind ici si colo ca exista o categorie aparte care se numeste Wargames, si ca povestea e putin mai complicata decat parea la prima vedere. Asa ca am luat topul Wargames-urilor de pe BGG la puricat si am citit despre fiecare in parte. Am gasit lucruri interesante, asa ca am decis sa ne incepem incursiunea in acest capitol cu Napoleon's Triumph. Am asteptat vreo 3 luni sa ajunga jocul la noi, am muncit vreo saptamana sa asimilam corect regulamentul si sa reusim sa ducem o partida pana la capat jucata corect. Dar a meritat tot efortul. Deocamdata am gustat prea putin din acest fruct, dar a fost suficient ca sa intelegem pasiunea celor care au pasit pe calea wargame-urilor.

    @ AlexD. Cred ca fiecare Wargame este o potentiala lume fantastica. Reversul medaliei este ca necesita foarte mult timp. Si timpul acesta de cele mai multe ori trebuie sacrificat de la alte jocuri. Probabil de aceea "wargamerii" nu mai joaca altceva.

    Despre Twilight Struggle am citit dar nu m-a convins sa-l cumpar. Mi-ar placea sa-l testez inainte, dar fiind un joc pentru 2 destul de complex este putin probabil ca voi avea ocazia. Oricum cred ca este mai putin important sa punem etichete categorice de genul "ESTE" sau "NU ESTE" un wardgame, dar este important sa identificam criterii de comparatie si evaluare.

    (adrim)

    RăspundețiȘtergere
  5. si noi tot Risk am jucat prima data :)

    iar Twilight Struggle l-am inceput de vreo 2 ori, dar nu l-am terminat niciodata :(

    RăspundețiȘtergere