luni, 10 octombrie 2011

Gândul zilei - Când vom aveam în România designeri și edituri de board games?

Informându-mă pentru articolul lui Vlaada Chvátil m-a frapat cât de dezvoltată este industria jocurilor de societate în țara de origine a acestui designer, adică în Cehia. Au edituri și designeri extrem de apreciați la nivel mondial. Aproape la fel de dezvoltată este și piața din Polonia, creșteri importante înregistrându-se și în alte țări foste comuniste din Europa, ca Slovacia sau Ungaria.
Jocul România Trivia, editat de Aquila '93

Totuși, în România pare că nu multe minți creative sunt interesate de această industrie. Nu avem încă o editură de jocuri care să se impună în alte țări decât a noastră sau un designer care să capteze atenția jucătorilor din alte țări cu vreo creație de-a lui.


Haideți să vedem ce avem însă. Cea mai bine marketizată încercare în privința jocurilor de societate moderne pare să fie Financial City, un joc care probabil a încercat să capitalizeze larga cunoaștere a bătrânului Monopoly și l-a adus pe acesta la zi. Nu mă înțelegeți greșit, este un design original - deși evident pornit de la franciza Monopoly - dar o temă foarte puțin atrăgătoare pentru cei mai mulți dintre jucătorii de board games. Financial City nu prea a reușit să rupă gura târgului, deși mulți au auzit de el, un motiv fiind, după mine, că designerii Marius Fulgu și Nicu Naum l-au văzut mai mult ca pe un business, nefiind neapărat niște pasionați de jocuri.

Mai avem și Ideal Board Games, o editură care s-a specializat în traducerea de jocuri de succes din afară. Până acum are în portofoliu Coloniștii din Catan (și o parte dintre extensiile lui), Rețeaua Energetică și Carcassonne, promițând pentru acest sfârșit de an interesantul Alien Frontiers. Nu au dat însă până acum vreun semn că ar fi interesați de proiecte locale, însă.

În fine, mai există încercări ale unor români. Una notabilă ar fi jocul Moai al designerului Adrian Dinu, stabilit în Elveția, se pare. Este un joc din 2007, publicat de editura Face2Face Games, care recreează istoria Insulei Paștelui. Un alt proiect care însă nu s-a concretizat a fost jocul Civitas al lui fixpix de pe forum, un joc de cărți care presupunea construirea unui oraș roman. fixpix a folosit forumul pentru playtesting, dar lucrurile par să nu se fi mișcat până acum în acest caz.


Cam așa arată în mare creativitatea pe piața de board games din România. 99% din această pasiune se rezumă la cumpăratul și vândutul de jocuri (și foarte puțin scris despre ele, ca pe site-ul nostru). Din păcate, piața pare că mai are mult până să fie suficient de interesantă pentru niște investiții consistente cum ar fi o editură de jocuri. Probabil acesta ar fi pasul necesar pentru ca oameni creativi să depună eforturi pentru a dezvolta jocuri pentru că oameni care să aștepte asta cu sufletul la gură ar fi destui.

Acum, că tot am pus o întrebare în titlu, să dăm și un pronostic, că tuturor ne place să jucăm la risc. Eu nu mă aștept să apară vreun interes de la o editură locală să scoată jocuri originale, ale unui designer român, încă vreo 5 ani de acum încolo. Și așa, cred că 5 ani este un pronostic optimist având în vedere prudența tipică investitorilor în această criză financiară, dar eu sper să fiu surprins cât mai repede.

3 comentarii:

  1. Şi eu cred că ai dreptate, 5 ani de acum încolo nici o editură românească nu se va arăta interesată sa publice vreun boardgame creat de conaţionalii noştri. ÎNSĂ! Îmi permit să fac şi eu o profeţie, că am tot făcut pe forum în ultima vreme: în maxim 2 ani o să auzim despre români care au creat jocuri bune şi care au fost publicate la editurile străine. Şi dacă tot am amintit de forum, merită să amintesc şi de proiectul ambiţios început de Daemon acum ceva vreme, dar neterminat din păcate: http://forumboardgames.ro/viewtopic.php?t=951
    Sper că timpul îi va permite să se mai ocupe de hobby pentru că jocul arată foarte promiţător.

    Daniel Indru @ goingcardboard.ro

    RăspundețiȘtergere
  2. Da, uitasem de proiectul lui Daemon. Problema e ca atat vreme cat nu exista editura la care sa fie publicat jocul, normal ca nici Daemon si nici orice alt om care s-ar gandi la board game design nu are suficienta motivatie in a continua.

    Despre pronosticul tau, ei bine, eu m-as bucura sa ai dreptate. Dar asta ar insemna ca jocul ala sa fie deja in discutii, 2 ani mi se pare un timp cam necesar pentru un design cap-coada (cu tot cu gasirea editurii + negocieri). Dar poate stii ceva ce noi nu stim, ceea ce ar fi foarte frumos. :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Nu ştiu nimic concret deocamdată, sunt numai optimist şi am încredere în "geniul creator" românesc. Într-adevăr, procesele de creaţie şi publicare sunt lungi de obicei (partea de play-testing fiind cea mai lungă), dar în cazul jocurilor mai uşoare durata de timp e mai mică. Nu mă aştept să apară "gamer's games" din prima, e bine să începem cu lucruri mai uşurele. ;)

    RăspundețiȘtergere