marți, 25 octombrie 2011

Ce așteptăm? - Warriors & Traders - Primul board game 100% românesc

Cum perioada asta toată lumea a vorbit despre jocurile care urmează să apară sau despre cele care au apărut zilele astea la Essen 2011, nu puteam să nu vă aducem și noi la cunoștință o veste extraordinară: la târgul german s-a lansat un joc 100% românesc, de la designer până la editură!


Cum de în România nu s-au aflat prea multe despre această lansare? Ei bine, am aflat că lucrurile s-au întâmplat atât de repede, chiar și pentru producători, că pur și simplu nu a fost timp de marketing. Și cum au trecut 2 săptămâni de când previzionam că vor mai trece vreo 5 ani până când un astfel de eveniment se va întâmpla la noi, trebuie să spun că mă bucur că n-am avut dreptate.

Revenind la joc, acesta se numește Warriors & Traders și este creația proaspătului designer stabilit în Bruxelles Andrei Novac, fiind scos de editura NSKN Legendary Games, înregistrată în România - 100% românesc ziceam, da? Am avut plăcerea să port o discuție cu Andrei care mi-a povestit cum s-au desfășurat primii lor pași în industria board games și am fost foarte bucuros să aflu că efortul lor a fost foarte bine primit la cel mai mare târg de board games din lume.

Ce am mai aflat de la Andrei? Că a început acest proiect acum vreo 2 ani, din ambiția de a face un joc bun, poate mai bun decât ceea ce juca el la acea dată. Proiectul lui a luat aripi anul acesta, când mai multe lucruri s-au întâmplat, de la găsirea unei tipografii care să scoată un joc la standardele actuale (nu, nu din România, pentru că se pare că noțiunea de board game încă nu există în vocabularele tipografilor de pe la noi), la fondarea editurii NSKN Legendary Games (cu care proaspătul designer și colegii lui au planuri mari) și culminând cu participarea de succes de la Essen 2011. Spun de succes pentru că au reușit să se întoarcă cu mâna goală de la târg, vânzând toate copiile pe care le-au adus acolo. Da, succesul ăsta a fost repurtat de un grup de români!


Cum designerul este un fan al jocurilor care nu sunt influențate de hazard, Warriors & Traders este un joc care nu depinde de noroc, neavând zaruri sau seturi de cărți care să influențeze jocul. Eu am citit regulamentul care se găsește pe site-ul lor în 7 limbi (printre care și limba română) și pot să spun că sunt impresionat. Jocul simulează perioada tumultoasă a Evului Mediu, în care producția bogată, comerțul bine gândit și armatele numeroase erau factorii decisivi ai dezvoltării economice.


Practic, Warriors & Traders îmi pare un joc light de civilizație, plin de interacțiune și de decizii interesante. Să vedem ce am înțeles eu din regulament... În primul rând, jucătorii își aleg o zonă a Europei cu care vor juca, harta având 2 fețe, una corespunzând Europei de Vest și una Europei de Est. Apoi, își vor alege o țară dintre cele 8 de pe fiecare hartă, fiecare țară fiind împărțită în mai multe provincii. Evident că pe harta Europei de Est se găsește și România, și, da, veți putea purta bătălii în Oltenia sau Moldova, ca să vă simțiți ca Mihai Viteazul sau Ștefan cel Mare. Istoria nu este însă tratată fidel, pentru că altfel părțile nu ar fi avut niciun fel de echilibru (cine n-ar fi vrut să joace cu otomanii, nu?). Pe hartă mai există și provincii barbare pe care să le cuceriți fără să intrați în conflict cu ceilalți jucători.


Jocul are 3 aspecte, existând un fel de arbore de tehnologii, pe care jucătorii se pot dezvolta așa cum vor. Cele 3 aspecte sunt Producția, Comerțul și Armata, fiecare aspect având 7 nivele diferite care deblochează diverse acțiuni interesante cum ar fi abilitatea de a construi fortificații, de a îmbunătăți armatele sau de a le da opțiunea de a se retrage din lupte. Arborele de tehnologii este impresionant și îmi pare că este inima jocului, factorul care îi dă o rejucabilitate foarte mare.

Cum vă spuneam că jocul are interacțiune, jucătorii sunt, în mod evident, în conflict direct. Scopul nu este să îți elimini adversarii, ci să câștigi cât mai multe puncte de victorie. Însă un conflict militar în momentul oportun poate fi soluția pentru schimbarea cursului jocului. În Warriors & Traders, jucătorii își pot declara război unul altuia, pot forma alianțe conjuncturale și pot deschide rute comerciale între ei în funcție de avantajele de moment.


Din punct de vedere grafic, jocul arată mult peste multe dintre jocurile europene din ultimii ani. Artiștii care s-au ocupat de joc au recreat hărți similare cu cele din epocă, jetoanele și cărțile au elemente specifice și desene foarte reușite, totul fiind la o calitate la care nu mă așteptam pentru acest prim efort al celor de la NSKN Legendary Games.


Per total, pot să spun că acum sunt foarte entuziasmat de designul lui Andrei Novac. În primul rând, pentru că este un produs 100% românesc într-un domeniu în care nu mă așteptam să avem așa ceva prea repede. În al doilea rând, pentru că pare un joc solid, care pare să aibă de toate și pe care de-abia aștept să îl încerc după ce am citit regulamentul (nu mi se întâmplă cu multe jocuri lucrul ăsta). În fine, pentru că se pretează pe dorința mea (și cred că a multora) de a face din România o forță a Evului Mediu  după nenumăratele lecții de istorie în care românii erau călcați de năvălitori. Deh, patriotismul ăsta...

Un lucru important este că jocul poate fi deja cumpărat de pe site-ul editurii NSKN, de aici, la prețul de 195 de lei. Un preț corect având în vedere dimensiunea și aspectul jocului.

Linkuri adiționale: Site-ul jocului, regulament (lb. engleză), regulament (lb. română), slideshow cu regulile (foarte recomandat).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu