joi, 20 octombrie 2011

Ce aşteptăm? - Top 15 jocuri anunţate pentru Essen 2011 (Partea a II-a)

Am ajuns deja la startul marelui eveniment, Essen 2011. Și noi am rămas datori cu încă 2 articole în care să vă prezentăm succint următoarele 10 cele mai interesante jocuri care vor lua caimacul atenției la târgul din Germania. Iată locurile 6-10, așa cum le-am văzut noi.
Un joc de care este aproape imposibil să nu fi auzit, cea mai nouă adiție din seria Power Grid/Rețeaua Energetică a stat pe buzele tuturor în ultima lună. Fiind, în fapt, o reimplementare a mecanismelor din cel mai cunoscut joc al lui Friedemann Friese în Epoca de Piatră, mulți așteaptă cu nerăbdare să vadă ce omuleți sau ce mamuți vor fi colorați cu părul verde.

De data asta, jucătorul se va lupta nu pentru cărți cu centrale electrice, ci pe cărți cu tehnologii, dezvoltarea unei clan cu viziuni cât mai largi asupra lumii fiind scopul final al jocului. Printre motivele pentru care jocul ăsta pare interesant aș număra faptul că e rapid (pe la 45-60 de minute per joc), că are câteva mecanisme interesante și noi (de exemplu tablă modulară) cu alte mecanisme întâlnite deja în marele succes al lui Friese, Power Grid (licitația pentru tehnologii fiind la baza jocului).
 

9. Helvetia
Un joc despre care s-a vorbit mai puțin este Helvetia, cea mai nouă apariție a lui Matthias Cramer, autorul apreciatului Glen More și al lui Lancaster, care va apărea la editura Kosmos. Tot despre dezvoltarea unei vechi comunități este vorba și în acest joc nou, însă locul în care este așezată tema este Elveția, pe la începuturile ei, acum 200 de ani, în câteva sate de munte.

Interesant este că Cramer a combinat pentru acest joc mai multe mecanisme mai des întâlnite, combinație care mi-a deschis apetitul destul de tare pentru acest joc. Avem clasica așezare de plăcuțe pentru formarea orașului, ca și în Glen More, însă nu în prin plan ca în primul lui joc. Avem apoi alegerea de roluri, adică câțiva cetățeni reprezentativi ai comunității care fac cele mai importante acțiuni (constructorul, preotul, negustorul etc.). Totul într-un ton extrem de drăgălaș, centrat pe dragostea dintre omuleții tăi și a celorlalți jucători, omuleți care vor produce atât bunuri cât și o mulțime de copii, întru dezvoltarea culturală  a comunității.


8. Freitag
Ne întoarcem la Friese pentru a vă spune 2 vorbe despre o altă producție care va fi prezentată la Spiel 2011 de designerul verzui, interesantul Freitag (vineri, în limba germană). Friese a mers atât de departe cu iubirea lui pentru litera F în cazul acestui joc, încât designul pentru el l-a făcut doar în zilele de vineri și doar în perioade de timp care încep cu litera F (fünfzehn - cincisprezece minute, spre exemplu), sau cel puțin el așa susține. Oricum ar fi, la eticheta de excentric evident că trebuie să lucrezi cât mai mult, ceea ce Friese și face.

Revenind la joc, Freitag este un joc solo (da, pentru un singur jucător), care pune jucătorul în pielea lui Robinson Crusoe, care trebuie să supraviețuiască vieții grele de pe insula pe care naufragiază. Este un joc de deck-building în care scopul final este supraviețuirea lui Crusoe, la finalul luptei constante cu Hazardul pe care o dă personajul nostru. Se anunță un joc dificil pe care să trebuiască să îl joci de multe ori până să reușești să îl bați, dar care oferă rejucabilitate și după ce îl înfrângi prin contorizarea scorului.



7. Dungeon Petz
Un joc despre care s-a vorbit ceva în perioada asta, situat în același univers ca și Dungeon Lords și semnat de același autor, Vlaada Chvatil, este Dungeon Petz, un joc care pare foarte simpatic numai văzându-i cutia. Va fi editat de Czech Games Edition și va pune în mâinile jucătorii câteva grupuri de impi care au fugit de sub stăpânirea demonică și care încearcă acum să își pună la punct crescătorii de diverse ființe demonice, scopul fiind să crească și să îngrijească aceste „animăluțe” pentru a fi evaluate cât mai bine de potențiali cumpărători.

Cehul ne propune un joc de așezare de lucrători puțin modificat - se pare că jucătorii vor forma grupuri de impi-lucrători și, în funcție de dimensiunea grupurilor, îi așează pe aceștia în spațiile cu diverse acțiuni. Animăluțele vor avea diferite nevoi, unele vor fi carnivore, unele ierbivore, și, pe măsură ce cresc, le vor crește și aceste nevoi. Diferitele lor nevoi sunt sub forma unor pachete de cărți, nevoile variind de la mâncat la jucat cu stăpânul lor. Per total, pare un joc nu numai simpatic, ci și foarte interesant, deși majoritatea susțin că nu se ridică la complexitatea primului joc din acest univers, lucru probabil dorit și de ceh.


6. Kingdom Builder
Un joc despre care v-am mai anunțat este Kingdom Builder, cel mai nou design al tăticului Dominion, Donald X. Vaccarino. Se pare că domnul Vaccarino a învățat câte ceva din megasuccesul acestui prim joc și încearcă cu noua lui apariție să creeze un nou Catan care să se vândă măcar la fel de bine ca primul lui joc. De ce spun asta? Pentru că am citit regulile jocului și îmi pare că avem în față un joc simplu, foarte ușor de prins, cu o temă atrăgătoare, detalii care nu au cum să nu placă unui public foarte larg. Plus că este o producție a editurii Queen Games, cunoscuți pentru frumusețea grafică a jocurilor lor.

Cu Kingdom Builder, Vaccarino pătrunde într-un teritoriu extrem de umblat, acela al dezvoltării economice a unei zone, şi se pare că vrea să fie văzut în viitor ca un reper al genului, având în vedere că şi-a  ales un titlu aşa de generic. Jocul va putea fi jucat de la 2 la 4 jucători şi va fi destul de scurt, BGG listându-l acum la 45 de minute. Vom avea parte de îmbinarea câtorva mecanisme interesante şi cu multe posibilităţi de expansiune cum ar fi tabla modulară (8 bucăţi disponibile, oricare 4 se folosesc într-un joc) sau un pachet de 10 cărţi din care doar 3 se folosesc care stabilesc condiţiile de victorie. Oricum va fi Kingdom Builder, nu are cum să treacă neobservat la Essen-ul de anul acesta.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu