Acest joc ne-a fost oferit de echipa de la cutia.ro
În 2000 apărea unul dintre jocurile care definea industria jocurilor de societate așa cum o știm noi astăzi, numitul Carcassonne. Cel care a introdus simpaticul și atât de des împrumutatul meeple, jocul Carcassonne a atras persoane de toate vârstele datorită simplității și frumuseții lui.
Astăzi, Carcassonne este pe rafturile foarte multor pasionați, cu fel de fel de preferințe. Așa că pentru a satisface cât mai multe gusturi și a rezolva nemulțumirile diverșilor jucători, designerul a lansat în acești 12 ani nu mai puțin de 10 expansiuni mari și multe alte expansiuni cu îmbunătățiri minore. Toate acestea schimbă aspecte ale jocului de bază în cele mai nebănuite moduri. Vă voi prezenta începând de astăzi expansiunile Carcassonne, focalizându-mă pe modul în care modifică jocul de bază. Astăzi, expansiunea 3, Prințesa și Dragonul.
Sunt câteva modificări punctuale pe care extensia numărul 3 Carcassonne le aduce jocului de bază:
- Vulcanul - este locul de unde pornește inițial dragonul. Jucătorii nu au voie să plaseze meeples pe aceste plăcuțe, iar dragonul se va muta imediat pe o plăcuță nouă cu vulcan de oriunde se află.
- Dragonul - elementul principal al extensiei, dragonul are un nou pion mare și roșu. El intră în joc atunci când se trage prima carte cu vulcan. De atunci, la fiecare carte cu dragon pe ea, se execută o mișcare a dragonului, adică pionul este plimbat 6 pătrățele, câte una per jucător, pe rând. Regula este să nu treacă prin aceeași plăcuță de 2 ori. În plus, toți omuleții întâlniți în cale se întorc la proprietarii lor.
- Portalul magic - permite plasarea unui meeple pe oricare plăcuță deja plasată în locul plăcuței cu portalul, respectând regulile de plasare. Singura restricție este, evident, ca elementul pe care se plasează să nu fie completat deja.
- Prințesa - simbolul ei este pe unele dintre plăcuțele cu oraș. Dacă bucata de oraș se lipește la un oraș început (cu omuleți pe el), prințesa alungă unul dintre cavaleri la proprietarul lui, permițând plasarea unui nou meeple de către cel care a tras cartea.
- Zâna - nereprezentată pe plăcuțe, dar având un pion special, zâna poate fi revendicată de oricare jucător într-un tur în care nu a plasat omuleți. Zâna e plasată lângă un meeple a acelui jucător. Ea protejează respectiva plăcuță de dragon, conferă jucătorului care o deține 1 punct la începutul turului și 3 puncte bonus atunci când structura pe care se află este completată.
- Câteva plăcuțe speciale: una cu un drum care trece printr-un tunel pe sub oraș sau una cu o mănăstire în mijlocul unui oraș.
Cum schimbă jocul extensia „Prințesa și dragonul”?
Cu extensia 3, jocul de Carcassonne devine unul mult mai brutal decât îl știați. Iar prin asta înțeleg 2 elemente: interactivitate și hazard.
Prințesa și Dragonul aduce multă interacțiune și mult conflict direct între jucători prin cele 2 elemente din titlu, centrale pentru acest design. Jucătorii vor putea să fure unii de la ceilalți orașe cu ajutorul prințesei și vor putea alunga tâlhari, cavaleri, călugări, dar mai ales fermieri bine plasați pe la începutul jocului. Ajutorul dat de zână pentru protejarea acestor omuleți este minor, având în vedere că jucătorii pot fura de la unul la altul zâna.
Pe de altă parte, jocul de Carcassonne devine și mult mai haotic cu această extensie. Faptul că jucătorii nu au niciun control asupra momentului când apar prințesa ori dragonul scade din profunzimea strategică a jocului inițial, sigur, în favoarea interactivității.
Cum schimbă extensia 3 strategia jocului de bază:
- Construitul de orașe mari devine mult mai riscant și frustrant în cazul în care dragonul sau prințesa alungă un cavaler. Așa că vă veți axa mai mult pe orașe mai mici și mai puțin riscante.
- Fermierii sunt un alt punct sensibil al jocului. Plasarea lor timpurie poate fi susceptibilă unei mișcări norocoase a dragonului care să alunge fermierii. Așa că fermierii vor fi plasați mai ales spre finalul jocului.
- Zâna, deși nouă inițial ni s-a părut mai greu de urmărit la fiecare tur, față de jocul de Carcassonne uzual, pare să schimbe și ea comportamentul jucătorilor, pentru că ajută deseori să o deții timp de mai multe ture și mai ales să completezi cu ea structurile. Acest comportament se va vedea mai ales în jocurile de 2 jucători când va fi mult mai probabil să o păstrezi un tur întreg.
- Portalul magic este modalitatea prin care poate luat controlul unei structuri valoroase lăsate liberă de prințesă sau de dragon.
Cui recomand „Prințesa și dragonul”?
Extensia 3 este o modalitate prin care jocul de Carcassonne este schimbat într-o măsură importantă. Indubitabil, modificările pe care le aduce extensia sunt importante, dar nu cred că vor fi pe placul oricui.
Cei care iubesc jocul de bază Carcassonne pentru combinația dintre simplitate și strategie nu ar trebui să cumpere această extensie. Pentru că ea duce jocul într-o cu totul altă direcție.
Însă cred că extensia este foarte potrivită pentru alte categorii de jucători. Aș include aici pe jucătorii mai tineri, mai ales fete, care vor fi atrase de tematică. Dar și adulții s-ar putea să găsească în extensia 3 o modalitate de a revitaliza bătrânul joc de Carcassonne, care stătea de prea mult timp uitat pe raft.
Concluzie
Extensia 3 a clasicului Carcassonne mi-a trezit sentimente amestecate. M-am întrebat puțin ce s-a întâmplat cu faimosul joc, dar, în același timp, m-am distrat. A fost amuzant să văd și să trăiesc momente „dureroase” în care structuri la care se muncea ture întregi erau pierdute. Așa că per total văd Prințesa și dragonul drept una dintre extensiile pe care merită să le cumpărați, chiar dacă nu veți juca constant cu ea. Pentru că, uneori, câteva momente de relaxare și lăsat în voia hazardului nu strică nimănui, nu?
Sursa foto: BoardGameGeek.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu