luni, 12 martie 2012

Jurnal de playtester - Wild Wild West (Ep. I)

Playtestingul este un proces imperios necesar în designul unui joc de societate. Pentru cei care nu sunt familiarizați cu termenul, trebuie să știți că orice board game (poate mai puțin ăsta :) ), sunt trecute printr-un proces de testare de către oameni din afara cercului de designeri înainte de lansare. De ce se procedează așa? În primul rând pentru a aduna sugestii, dar și pentru a descoperi erori de design care, poate, i-au scăpat designerului și care pot fi descoperite doar printr-o experiență cât mai mare de joc.


Dacă vă gândiți la jocuri de societate cu o mare profunzime strategică (cum sunt multe dintre jocurile din topul Board Game Geek), procesul de testare este singura cale pentru echilibrarea opțiunilor de joc, pentru rezolva opțiunile care sunt prea slabe pentru a fi folosite sau, mai rău, prea puternice, care destabilizează jocul.

Prin intermediul echipei de la NSKN Legendary Games, am primit o versiune Beta (adică nefinalizată, cu grafică și reguli care se pot schimba oricând) a celui mai nou proiect al lor, Wild Wild West. Așa cum ușor vă puteți da seama din titlu, jocul pe care l-am primit noi are ca tematică lumea Vestului Sălbatic (nu, nu au primit licență de la filmul cu Will Smith). Wild Wild West este un joc de petrecere strategic sau un joc de strategie ușurel și amuzant pentru 3-8 jucători care se bazează mai ales pe mecanismul licitației.


Cum se joacă? Jucătorii primesc câte o carte cu un obiectiv, care înșiră 5 clădiri din joc și pe care o țin ascunsă de ceilalți jucători. În momentul în care 4 din cele 5 clădiri sunt construite, ai câștigat jocul. Pentru construit, ai nevoie de bani, aceștia fiind câștigați cu ajutorul profesiilor. Iar profesioniștii sunt angajați prin licitație (atât deschisă, adică oferind posibilitatea de a intra și a ieși din licitație oricând, fie închisă), tot pe bani. Cei mai buni profesioniști îți aduc bani frumoși, care, în final, te ajută să construiești clădirile. Acestea sunt construite la comun, de către toți jucătorii, numai că din 3 clădiri extrase într-o tură, numai una poate fi construită, deci trebuie să ai grijă să pompezi bani în cea pe care o vrei (pentru reguli detaliate, puteți intra aici).

Astăzi am avut prima experiență cu Wild Wild West, într-un joc de 6 oameni, probabil unul dintre numerele în care jocul ar trebui să meargă cel mai bine. În ciuda graficii schematice și a fazei în care se află designul, jocul are o tentă de weekend foarte relaxantă și haioasă. 


Prima noastră impresie a fost că designul reușește ceea ce și-a propus, adică să relaxeze și să amuze, dar și să-ți pună mintea la contribuție. Procesul nostru de testare va continua și, după mai multe partide când vom avea niște opinii cristalizate, am să vă împărtășesc și vouă ce sugestii am avut pentru echipa de designeri Andrei Novac și Vlad Sladariu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu