sâmbătă, 17 martie 2012

Jurnal de playtester - Wild Wild West (Ep. II)

Așa cum vă anunțam în prima postare din jurnalul de playtester, eram dator cu feedback după câteva partide de Wild Wild West, jocul în versiune beta pe care vă ziceam că l-am primit de la echipa NSKN Legendary Games.


Grupul de jucători: Toți oameni cu ochiul format pentru detalii prin meseriile lor, grupul a fost format la primul joc din 5 oameni, iar apoi din 6 (aceiași 5 și încă unul). Eu m-am ocupat de extragerea feedback-ului de la ei, atât în timpul jocului, cât și la final.

Număr de jocuri jucate: 3 (un joc de 5 și 2 jocuri de 6 jucători)

Impresii

Tematică
  • Așa cum este foarte ușor de presupus, tematica abordată de Wild Wild West este cea a Vestului Sălbatic, însă jocul este focalizat pe dezvoltarea micilor comunități din perioadă nebună a colonizărilor acestei părți de lume. Deci dacă vă gândeați că e un fel de Bang!, citiți în continuare, că nu e cazul.
  • Spre deosebire de alte jocuri tematice de petrecere (ca Bang! sau Saboteur), în WWW tematica este mai degrabă sugerată, nu e neapărat o parte intrinsecă a mecanismelor și cărților. Ceea ce aș menționa ca minus pentru că tematica este ceea ce ține un joc strategic de petrecere în picioare.
  • Pe de o parte, unele dintre profesii și clădiri nu par să se potrivească cu universul Vestului Sălbatic (astrolog, marinar, livadă, podgorie). Pe de altă parte, unele relații dintre cărți nu par să aibă sens (soldatul primește +1 de la preot, primarul -1 de la magazin, inginerul +1 de la pescar).
  • Un alt aspect tematic este că nu e clar de ce o profesie te afectează doar pe tine și pe jucătorul din stânga și mai ales de ce te afectează cu acele valori.
  • Cred că e necesar ca legăturile dintre cărți să aibă mai mult sens din punct de vedere tematic. Mai mult, cred că e nevoie de o diferențiere mai mare între profesii, partea centrală a jocului.


Profesiile
  • Așa cum menționam anterior, profesiile sunt partea centrală a jocului. Ele sunt cărțile pentru care se face licitație și care aduc bani, bani cu care se cumpără alte profesii și se construiesc clădiri (acestea din urmă fiind necesare pentru a câștiga jocul).
  • Cred că la partea de profesii ar putea fi făcute cele mai multe îmbunătățiri. Pentru că în jocurile noastre ni s-a părut că multe dintre licitații au picat (n-a licitat nimeni) sau a licitat un singur om pentru că diferențele dintre ele sunt mici sau inexistente.
  • O primă sugestie pe care am auzit-o în grupul nostru a fost că ar trebui ca între cărți să existe mai multe relații (ca un argument, profesiile care nu primeau bonus de la nimic au fost cele mai neinteresante și au picat cel mai des la licitatie). O altă sugestie ar fi că poate ar funcționa și alte dimensiuni ale jocului, nu numai venit (adică puteri de tipul „poți ține 3 profesii jos”, „poți fura o profesie de la alt jucător” etc.).
  • Părerea noastră generală este că, la capitolul profesii, jocul ar trebui să crească în interactivitate, atât de importantă pentru acest tip de joc.


Clădirile
  • Modul de construcție a clădirilor este următorul: la fiecare tură, 3 clădiri sunt întoarse cu fața în sus și, pe rând, jucătorii pot pune oricâți bani pe oricare (una singură) dintre ele, până când toți zic pas. Se construiește doar o singură clădire, cea care are cei mai mulți bani pe ea. Dacă sunt 2 în această situație, nu se va construi nimic.
  • Este clar cea mai interesantă fază a jocului, pentru că participă la construcție atât jucători care nu au clădirea respectivă ca obiectiv, cât și jucători care vor să încurce în lupta dintre 2 sau 3 jucători.
  • Și această fază ar beneficia de pe urma creșterii numărului de legături între cărți pentru că ar motiva jucătorii să participe la construcție chiar dacă nu au clădirea pe cartea de obiectiv.
  • Turele în care nu se construiește nimic creează un sentiment de frustrare pentru că duc la lungirea jocului (practic, tura respectivă se joacă degeaba). O sugestie ar fi un mecanism de departajare în cazul în care 2 clădiri au același număr de bani pe ele.


Obiectivele
  • Pe cărțile cu obiective sunt înșirate 5 clădiri dintre care, în momentul în care 4 sunt construite, ai câștigat jocul.
  • Singura observație aici ar fi că poate n-ar fi rău să fie incluse pe cărți o variantă de joc rapid (3 din 4 construite, de exemplu).


Concluzie

Din grupul în care am testat jocul, reacțiile au fost: 4 așa-și-așa, 1 mai vreau și 1 nu mai vreau. Așa că concluzia mea este că jocul are potențial, dacă sunt adresate rezolvate câteva dintre problemele pe care le-am semnalat aici.

Nu pot acum decât să le urez mult succes la muncă echipei de la NSKN Legendary Games și să ne livreze cât mai multe jocuri interesante! Și așteptăm noul Wild Wild West cât mai repede pentru un review complet.

5 comentarii:

  1. Scuze, dar nu ma pot abtine: "a adresa" asa cum e folosit in penultimul paragraf nu exista in limba romana :D 

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumim pt impresii. Interesant articolul si cu probleme foarte bine conturate. Punct ochit  punct lovit.
    Intr-o tenta obiectiva, din ce ai scris tu aici ca trebuie modificat, tre schimbat cam tot jocul. Desi probabil ca a intrat multa munca in joc, cel putin  pana acum e clar ca rezultatul va fi unul sub-mediocru.

    RăspundețiȘtergere
  3. Alex-Daniel Dumitru17 martie 2012 la 19:37

    Așa e, Tasurinchi, deși eu mă străduiesc să evit termenii în engleză (unde nu se poate, nu se poate), de data asta e adevărat că romgleza m-a bătut. Altfel, cum ți se pare jocul?

    RăspundețiȘtergere
  4. Alex-Daniel Dumitru17 martie 2012 la 19:40

    Mulțumesc și eu pentru aprecieri, Octavian! Într-adevăr, jocul mai are nevoie de muncă (autorii recunosc treaba asta, regulamentul fiind la varianta 0.5). Eu sper să iasă ceva într-adevăr amuzant, pentru că da, jocul are potențial.

    RăspundețiȘtergere
  5. Suna interesant. Imi plac jocurile in care ai obiective ascunse. In cazul de fata, insa, cred ca ar trebui schimbata tematica. Ridicarea unui oras in Vestul salbatic cu obiective ascunse? Nu prea are sens, in opinia mea...

    RăspundețiȘtergere