duminică, 11 martie 2012

Review Ora et Labora - Reîntoarcerea lui Uwe

Jocul din acest review ne-a fost oferit spre testare de către Lex Hobby Store.

După ce reușești să trimiți un joc pe locul 1 în topul BGG și încă unul în primele 10, ce mai ai de făcut? Nu mare lucru, pentru că aproape orice ai face este comparat cu primele tale succese și, în 99% din cazuri va fi decretat mai slab. Așa e viața. „Reîntoarcerea lui Uwe” reprezintă răspunsul designerului la acest mod de gândire, adică modalitatea prin care ne oferă ceea ce ceream. Aparent, Le Havre + Agricola = Ora et Labora. Dar oare în ce măsură se apropie de calitatea primelor două?

Ora et Labora este un joc de dezvoltare economică a unor mici comunități mănăstirești din Evul Mediu, care se poate juca între 1 și 4 jucători, în aproximativ cam 45 de minute per jucător (deși pe cutie, știu, scrie altceva). Noi am încercat ediția de la editura Z-Man Games, care s-a mai ocupat și cu ediția Agricola pe care o deținem noi. La momentul scrierii acestui review, Ora et Labora ocupa locul #27 în topul Board Game Geek.

Jocul de Ora et Labora începe cu un setup destul de rapid. Jucătorii primesc câte o plăcuță de start (heartland) pe care așează cărțile cu păduri și mlaștini, mai primesc cei 3 lucrători (2 preoți și un stareț) și câte un jeton din fiecare dintre cele 6 resurse de bază (lut, lemn, turbă, bani, grâu și carne). Jucătorii trebuie inițial să își aleagă dintre varianta localizată în Franța a regulilor și clădirilor sau cea din Irlanda.

A descrie jocul de Ora et Labora acum realizez că este o slujbă destul de ușoară, pentru că majoritatea mecanismelor sunt din categoria „verde în față”. Dar asta nu înseamnă că regulile nu au suficiente chichițe ca regulamentele să îți fie necesare măcar în primele 2 jocuri.

Roata de producție. Cum spuneam, elementul principal al jocului este roata de producție. Este un concept inovator (eu unul nu l-am mai văzut folosit) care face ca acțiuni enervante din Agricola sau Le Havre ca reîmprospătarea stocurilor de materiale să fie în Ora et Labora floare la ureche. Cum funcționează? Pe roata de producție sunt pioni de lemn ce reprezintă resursele de bază + un pion Joker (apărând, spre finalul jocului, și un pion pentru piatră și, doar în versiunea cu Franța, unul pentru struguri). Roata are un soi de limbă care este mutată în sens opus acelor de ceas la începutul fiecărei ture. Pe centrul roții există un disc care se mișcă odată cu limba și pe care sunt scrise valori, astfel că pe măsură ce limba înaintează, valoarea căsuței pe care sunt așezați pionii crește.

Cum se folosește roata de producție. Regula este ca atunci când este folosită o clădire care presupune o producție directă a uneia dintre resursele de bază, pionul reprezentând acea resursă să fie mutat lângă limbă, adică pe căsuța care are momentan 0. Numărul de resurse de acel tip pe care le primește cel care face această acțiune este egal cu valoarea câmpului pe care se afla pionul. Toate resursele de pe roată se produc cu ajutorul clădirilor deja existente pe hartă la începutul jocului sau prin curățarea terenului de păduri (lemn) sau mlaștini (turbă).

Acțiuni posibile. Dacă am rezolvat problema roții de producție, mergem acum la ce poți face într-o tură.  În jocul de 3 sau 4, jucătorii fac, la tura lor, 2 dintre cele 3 acțiuni posibile:
  • Să așezi unul dintre cei 3 lucrători pe o clădire și să folosești funcția acelei clădiri
  • Să construiești o clădire dintre cele disponibile plătind costul ei
  • Să transformi o carte de pădure sau mlaștină în lemn, respectiv turbă
Acțiuni gratuite. Pe lângă aceste 3 acțiuni, poți, gratuit (adică fără să consumi o acțiune), să îți extinzi domeniul cu noi planșe (de tip district, munte sau coastă), să faci schimburi (între monede sau să transformi vin ori whisky în monede) și să transformi grâul în paie întorcând jetoanele pe partea cealaltă, fiind singura astfel de acțiune care nu necesită o clădire.

Lucrătorii. Fiecare jucător are 3 lucrători, adică 2 preoți și un stareț, pentru a-i plasa pe clădirile construite. Starețul, dacă e disponibil, poate fi folosit imediat ce se cumpără o clădire, dar doar pe acea clădire, ca acțiune gratuită. Un lucru de care trebuie să țineți cont este că lucrătorii nu îi primiți înapoi la începutul rundei decât dacă îi aveți plasați pe toți 3. În plus, în loc de a folosi lucrătorii voștri, îi puteți pune la muncă pe cei ai adversarilor, pe clădirile lor, plătindu-le 1 sau, mai târziu, 2 bănuți.

Punctele de victorie. Toate clădirile construite au o valoare de puncte de victorie pe ele (începând de la 0), care se va aduna la final. În afară de asta, există multe bunuri (cărți, ceramică, ornamente, artefacte etc.) care îți dau VP doar deținându-le. În fine, modul cel mai important prin care se adună puncte de victorie este faza de Settlement, în care se plasează clădiri speciale, numite așezări. Așezările nu au nicio funcție în timpul jocului, doar că, la final, dau VP în funcție de valorile de așezare (căsuța roșie) de pe fiecare dintre cărțile învecinate cu ele.

Finalul jocului. Jocul de Ora et Labora în 3 sau 4 se termină după cea de-a 25-a rundă, când are loc ultima fază de Settlement și o rundă mai scurtă. După aceasta, se vor calcula VP din toate sursele posibile. Cred că nu mai e nevoie să vă anunț că cine are cele mai multe puncte de victorie la finalul jocului este declarat câștigător.

Componente: 7/10
Ora et Labora are o grafică destul de neserioasă, ce aduce a desen animat, nu neapărat potrivit cu tematica jocului. Dar cei care au jucat Agricola și Le Havre vor recunoaște stilul vechi al jocurilor lui Uwe Rosenberg și asta nu cred că-i va deranja. Ce este într-adevăr deranjant este subțirimea plăcuțelor de hartă și, în general, calitatea destul de proastă a cartoanelor. Aș fi preferat ca cutia jocului să fie la fel de grea ca cea de Agricola, dar componentele la fel de calitative.

Tematică: 6/10
Evident, un punct la care Ora et Labora nu avea cum să exceleze. E un euro pur, dezvoltarea mănăstirească putând la fel de bine să fie o reinterpretare a Coloniștilor din Catan. Un aspect care m-a deranjat însă este că o parte dintre clădiri au niște funcții care par să n-aibă nicio legătură cu ce fac ele în realitate (spre exemplu Houseboat, din jocul cu Irlanda, îți dă 1 jeton lemn, 1 făină, 1 monedă și o turbă).

Ușurința în a-l învăța: 5/10
Ora et Labora nu e un joc ușor. Regulile nu sunt multe, dar se aplică multe excepții, iar profunzimea strategică a jocului te poate face să te încurci ușor. Mai mult, jocul are atât de multe bunuri și resurse, că noi, nici măcar nu ne-am bătut capul cu ce sunt unele dintre ele. O să fiți inundați de întrebări din ciclul „Cum fac cărți?”.

Decizii strategice: 10/10
La jocul acesta ai ce gândi, ba poate prea mult. Este un joc de construire a unui motor economic cât mai eficient. Ce înseamnă asta? Că va trebui să produceți un bun, pe care să îl transformați în alt bun, pe care să-l transformați, poate, în alt bun. Toate astea în ideea de a ajunge să dețineți suficiente resurse pentru a construi cele mai bune clădiri și așezări, dar și în ideea de a ajunge să produceți cele mai valoroase bunuri, cele care vă aduc puncte de victorie. Ora et Labora are tendința să paralizeze gândirea jucătorilor din cauza multitudinilor de opțiuni, deci nu este un joc pe care să-l jucați obosiți sau alcoolizați.

Noroc: 0/10
Nu există un dram de noroc în Ora et Labora. Lucru ăsta va fi un mare plus pentru cei care apreciază strategia pură, dar s-ar putea să nu satisfacă iubitorii de hazard.

Interacțiune: 4/10
Cum era de așteptat și respectând cu sfințenie definiția jocurilor europene, Ora et Labora nu prea înseamnă interacțiune. Este ceva, adică nu veți juca chiar singuri, dar, per total, este un joc la care veți gândi mai ales în cadrul propriu. Modul de alocare al resurselor de pe roata de producție conferă cea mai mare interacțiune, pentru că vor exista situații în care veți intui ce resurse vor să primească adversarii și le veți fura. Alte moduri de interacționa sunt contractele de muncă și, indirect, în lupta pentru clădiri. Dar e destul de puțin, iar designul contractelor de muncă mi s-a părut puțin hilar (după ce că ai o groază de opțiuni în a utiliza clădiri, Uwe chiar a crezut că stai să verifici la ceilalți ce clădiri au ca să le folosești pe ale lor, peste masă, citind invers?).

Scalabilitate: 7/10 (Merge bine în 3 și 4, acceptabil în 2)
Regulamentul de Ora et Labora face o treabă grozavă în a explica în detaliu reguli pentru jocuri lungi, scurte, de 2 jucători, de 3-4 sau de unul singur. Dar nu înseamnă că experiența de joc este aceeași, deși e remarcabil că a fost gândită în avans. În 3 și 4, jocul curge cel mai frumos, e mai mare bătaia pe cărți, e mai mult suspans (deși nu e nici ăla mult). În 2, faptul că jocul nu are un final fix (depinzând de momentul când se vinde ultima carte cu clădire) nu mi-a plăcut, iar jocul pare un solitaire multiplayer pur.

Rejucabilitate: 10/10
Dacă jocul vă prinde, la capitolul rejucabilitate nu are cum să piardă puncte. Este un joc ce poate fi jucat de foarte multe ori, are reguli pentru foarte multe configurații, îl puteți juca pe larg sau mai scurt, îl puteți juca în Franța sau Irlanda și aveți o groază de căi de abordare.

+ Regulamentul este foarte frumos structurat și scris. Face o treabă excelentă în a clarifica orice nelămurire poate apărea și oferă variante de joc foarte diversificate și clare. Bulele cu fața lui Uwe care ne spune povețe sunt priceless.
+ Ai foarte multe opțiuni în timpul jocului, fiind un joc dedicat celor cărora le place planificarea minuțioasă.
+ Roata de producție funcționează foarte bine, fiind un mecanism pe care aș vrea să-l mai văd implementat.

- Cartoanele cu harta sunt prea subțiri, pur și simplu. Nu văd cum nu se vor deteriora după câteva jocuri.
- Jetoanele cu fețe duble (o resursă pe o parte și alta pe cealaltă) mi s-au părut o idee foarte proastă pentru că au fost multe situații în care s-a trezit câte unul, „a, stați, eu nu aveam oi, aveam carne, deci pot să cumpăr cartea asta”.
- Designul contractelor de muncă (folosirea lucrătorilor celorlalți jucători) este puțin stupid - e și-așa dificil jocul la mănăstirea ta, d-apoi să urmărești opțiunile de pe domeniile celorlalți jucători, în condițiile în care cărțile stau invers față de tine.
- Este un joc care nu poate fi abordat ușurel, ba chiar, după prima partidă (lungă) m-am ales cu o frumoasă durere de cap. Este un joc strategic și frumos, dar, pentru mine a părut să treacă peste granița la care un joc mai este amuzant.

Concluzie: 8/10

Din păcate, nu am reușit să fim prinși în vraja Ora et Labora. Ca niște fani Agricola ce ne aflăm, am fi vrut să ne îndrăgostim de el, dar mi s-a părut că a fost mai mult decât am putut duce. Indubitabil, cel mai nou joc al lui Uwe Rosenberg are foarte multe calități pentru un fan al planificărilor asidue și va atrage foarte mulți oameni, dar am ajuns să cred că jocurile trebuie să mă atragă și cu altceva în afară de profunzime strategică. Dar ăsta sunt doar eu (acum)...

Ora et Labora poate fi cumpărat de la LEX HOBBY STORE la un preț foarte tentant