luni, 23 iulie 2012

Prima impresie: Khet 2.0 - „Laser, frate”

Seara de duminică ne-a adus iară la noua locație a Ceainăriei Tabiet, din Popa Savu 20, pentru a ne bucura de grădinea lor liniștită și răcoroasă și pentru a sorbi din câte o limonadă. Mihnea ne aștepta cu o nouă achiziție, un joc despre care nu auziserăm până aseară, dar care ne-a uimit pe amândoi prin desingul inovativ.


Khet 2.0 - Laser Game este un board game electronic, dacă vă puteți imagina așa ceva. Este, prin cea mai mare parte a mecanismelor, tot un joc de societate clasic (ba chiar ne-a făcut pe toți să ne gândim la șah, jucându-l). Numai că acest joc folosește un dispozitiv electronic - 2 lasere, mai exact. Iar efectul lor este extrem de tare. Khet 2.0 este un joc abstract pentru 2 jucători lansat în 2011 (prima versiune apărând în 2005) și construit de Luke Hooper, Michael Larson și Del Segura și ține cam 30 de minute.

Cum se joacă
Khet 2.0 folosește o tablă dreptunghiulară, împărțită în 8*10 pătrățele.Majoritatea pătratelor de pe tablă nu au nicio funcție specială (în ciuda simbolurilor egiptene diferite), în afara celor de pe cele 2 laturi ale tablei, colorate în alb și roșu, pe care nu le pot accesa decât piesele de culoarea respectivă.


Jocul are doar 5 piese diferite:
  • Sfinxul - sursa laserului, fiecare jucător are câte unul singur. Sfinxul poate fi doar învârtit la 90 de grade, neputându-se mișca din colțul tablei, de unde începe.
  • Piramidele - au oglinzi pe o diagonală, celelalte 2 laturi fiind din plastic. Nu au nicio funcție specială.
  • Scarabeii - au oglinzi pe ambele diagonale. Pot fi mutați prin rocadă cu Piramidele și Anubișii.
  • Anubis - câte 2 pentru fiecare jucător, protejând inițial Faraonul. Nu au oglinzi pe vreo latură și sunt vulnerabili pe 3 dintre cele 4 laturi (dacă sunt loviți în față, nu pățesc nimic).
  • Faraonul - câte unul pentru fiecare jucător, este piesa care trebuie protejată și nu are nici oglinzi, nicio altă funcție specială.

La tura lui, jucătorul poate fie să rotească o piesă la 90 de grade, fie să mute o piesă într-un spațiu liber, pe oricare dintre cele 8 direcții (adică inclusiv pe diagonală). După ce realizează mutarea, va apăsa pe butonul Sfinxului pentru a urmări raxa laser. Dacă raza laser lovește o piesă într-o latură din plastic (mai puțin „fața” unui Anubis), acea piesă va fi distrusă, indiferent a cui este.

Jocul se termină atunci când Faraonul unuia dintre jucători este lovit de o rază laser.

Ce mi-a plăcut
  • Simplitatea regulilor. Cert e că jocul ăsta poate fi prins în câteva minute. Cum lesne se vede deasupra, are doar 5 piese diferite ale căror funcții trebuie să le ții minte.
  • Prospețimea designului. Folosirea razelor laser și a oglinzilor într-un joc de societate este o idee foarte interesantă. Iată încă un argument pentru care m-am îndrăgostit eu de această industrie.
  • Arată incredibil cu fum de țigară. Am găsit și eu un dezavantaj în faptul că nu fumez - fumul de țigară dezvăluie razele laser și fac jocul să arate foarte tare și high tech. Sper că designerii sunt conștienți de asta și vor lua în calcul instalații de fum implantate în tabla de joc pentru versiunea 3.0.

Ce nu mi-a plăcut
  • Tinde să paralizeze creierul. Evident, depinde și de cine îl joacă, dar deciziile din Khet 2.0 trebui gândite intens, mai ales dacă raza se lungește la contactul cu multe oglinzi. Mai mult, o mișcare poate schimba semnificativ direcția razei, fie și dacă este doar o rotire de 90 de grade a unei piese.
  • I-ar fi trebuit niște parapeți. Atunci când raza laser nu se oprește într-o piesă, e nevoie de puțină atenție ca să observi pe unde a luat-o așa că observația mea din timpul jocului a fost că ar fi fost foarte utili niște pereți pe laturile tablei, în care să se oprească raza.

În fine, jocul ăsta mi-a arătat încă o dată cât de departe pot merge limitele imaginației umane și că e posibil ca după ceva ani de citit despre multe jocuri și încercat destule dintre ele să fiu uimit de inovații interesante. Un lucru pentru care Khet 2.0 sunt sigur că o să aibă succes la mulți este că mecanismul ăsta cu urmărit și anticipat traiectoriile seamănă tare cu Ricochet Robots, un joc tocit de mulți dintre voi. Plus că ăsta arată și funcționează mult mai cool.

Jocul poate fi testat în Ceainăria Tabiet și poate fi achiziționat din magazinul Ceainăriei.

O implementare pentru iOS poate fi cumpărată și din Appstore (aici) contra a 1 dolar.

4 comentarii:

  1. as vrea sa il cumpar darde undeva din romania

    RăspundețiȘtergere
  2. Salut, @706036f8bc8d3a4cb9fe260219e803e1:disqus ! Noi l-am încercat la Ceainăria Tabiet, în București, unde îl au și la vânzare. Dacă nu, poți încerca la oricare dintre magazinele care au banner pe coloana din dreapta.

    RăspundețiȘtergere
  3. Varianta 1.0 este mult mai logică, chiar dacă nu are facilităţile şi designul variantei 2.0.
    -nu are sfincşi, laserele fiind încorporate în tabla de joc; nu este nevoie, aşadar, de o piesă care, deşi nu reflectă lumina, nu păţeşte nimic când e luminată de laserul advers
    -tabla de joc este adâncită; razele laser nu o pot lua "pe nu ştiu unde" fiind oprite de marginile tablei
    -nu are anubişi ci obeliscuri; aceştia "cad" indiferent în ce parte sunt luminaţi


    Piesa care îndeplineşte rolul scarabeului este Djed-ul însă nu am înţeles exact dacă poate face rocadă cu piramidele şi anubişii sau nu. Djed = semnul pentru coloană; e ideea de stabiliate. Scarabeul e asociat cu zeul Ra.

    RăspundețiȘtergere
  4. Mulțumim pentru detalii, @dc47db7ffbe584758e2b98660e42554f:disqus !


    Sună bine varianta 1.0 din perspectiva marginilor tablelor. Dar faptul că laserele sunt încorporate nu mi se pare un plus, pentru că sfincșii pot fi mutați la 90 de grade, ceea ce poate schimba mult situația dintr-un moment într-altul.

    RăspundețiȘtergere