Jocul din acest review ne-a fost oferit spre testare de către Lex Hobby Store.
Cui nu îi plac bătăile cu extratereștri? Bine, or fi câțiva, dar asta nu înseamnă că n-ar trebui să vă intereseze jocul despre care vă voi povesti aici. Nexus Ops ne plimbă 300 de ani în viitor când oamenii au ajuns să colonizeze alte planete, pe care au descoperit o resursă super eficientă energetic, rubiumul. Și, evident, corporațiile care vor să controleze o parte cât mai mare din această resursă se luptă pentru controlul zăcămintelor extraterestre. Nu, nu e chiar Avatar, pentru că nu avem niciun fel de melodramă. În Nexus Ops eu am o armată a unei corporații, tu ai alta și ne batem pentru rubium.
Nexus Ops e un joc apărut în 2005 inițial care a avut ceva fani datorită unor decizii de design interesante. Spre exemplu, figurinele extraterestre erau fosforescente! Pe de altă parte însă, mulți l-au găsit prea colorat și obositor, așa că Fantasy Flight Games a găsit necesar să îl republice anul acesta într-o nouă prezentare. Fără efectul glow in the dark, dar mai serios și mai arătos. În fine, Nexus Ops este un joc de război light semnat de Charlie Catino, ce se joacă în 2-4 jucători, durează cam o oră și jumătate - 2 și ocupă momentan locul #169 în topul BGG. Ca mecanisme, utilizează aruncarea de zaruri și tabla modulară.
Desfășurarea jocului
După ce s-a construit tabla modulară la nimereală (sub o formă specifică pentru fiecare număr de jucători), jucătorii primesc toate unitățile din culoarea pe care și-au ales-o. Pe toate hexagoanele (mai puțin cele cu baze și pe monolit) se pun jetoane de explorare.
Tura, pentru fiecare jucător, are următoarele 6 faze:
Desfășurarea jocului
După ce s-a construit tabla modulară la nimereală (sub o formă specifică pentru fiecare număr de jucători), jucătorii primesc toate unitățile din culoarea pe care și-au ales-o. Pe toate hexagoanele (mai puțin cele cu baze și pe monolit) se pun jetoane de explorare.
Tura, pentru fiecare jucător, are următoarele 6 faze:
- Faza de dislocare a forțelor (deployment) - se pot cumpăra oricâte unități (în limita figurinelor), ele fiind așezate pe oricare dintre hexagoanele bazei.
- Faza de mișcare - jucătorul își poate muta oricâte unități o singură dată (unele dintre ele au mișcări de mai mult de 1 hexagon).
- Faza de explorare - jetoanele din hexagoanele în care se află unitățile jucătorului sunt întoarse cu fața în sus și rezolvate dacă e cazul. Aceste jetoane pot oferi unități gratuite, pot arăta noi rafinării sau ambele.
- Faza de luptă - jucătorii vor rezolva luptele în ordinea în care dorește jucătorul activ. Bătălia este rezolvată în ordinea puterii unităților. Adică pentru fiecare tip de unitate, se dă cu atâtea zaruri câte creaturi sunt (de exemplu: dacă atacatorul are 2 Lava Leapers, iar apărătorul 3, ei vor da cu 2, respectiv 3 zaruri). Cum fiecare unitate are o valoare pe zar de la care se consideră că a lovit (cele mai scumpe au cele mai multe șanse de a lovi, evident), se calculează câte lovituri a dat atacatorul și câte apărătorul, fiecare apoi trebuind să scoată din luptă respectivul număr de unități (de orice tip ar fi ele). Lupta se termină atunci când nu mai sunt unități pentru care trebuie dat cu zarul. Bătălia se poate încheia cu distrugerea unităților apărătoare (caz în care atacatorul primește o carte Battle Victory), cu distrugerea unităților atacatoare sau cu distrugerea tuturor unităților (caz în care tot atacatorul câștigă și primește o carte Battle Victory). Când pierde, apărătorul primește o carte Energize.
- Faza de minerit - fiecare rafinărie controlată aduce jucătorului bani (rubium), cu condiția existenței unei unități care să poată mina în respectivul hexagon.
- Faza de tras cărți (draw) - jucătorul trage o carte din pachetul de misiuni secrete. Dacă controlează hexagonul central (monolitul), mai trage și 2 cărți Energize.
Jocul se termină fie când un jucător ajunge să aibă 12 puncte de victorie (cu cărți Battle Victory și misiuni secrete), fie când un jucător este eliminat, adică nu mai are nici unități, nici bani să cumpere altele. În cazul al doilea, câștigă, evident, jucătorul cu mai multe puncte de victorie.
Prezentare detaliată
Componente: 8/10
Așa cum ați putut vedea în unboxing-ul pe care l-am publicat aici, despre Nexus Ops nu se poate spune că nu e un joc atrăgător. Fantasy Flight Games, deși vă ziceam în introducere că a încercat o reeditare ceva mai serioasă decât cea a Avalon Hill (Hasbro), nu s-a îndepărtat chiar complet de stilul vechi. Este, așadar, un joc foarte colorat și destul de încărcat. Totul este însă de o calitate bună și foarte funcțional. Despre miniaturi, că sunt sigur că vă interesează, ce e de spus decât că arată foarte bine? De fapt, nu știu ce alt joc la prețul ăsta îți oferă atâtea figurine arătoase.
Tematică: 8/10
Deși premisa s-ar înscrie, mai degrabă, în rândul filmelor de categorie B, adevărul este că Nexus Ops este un joc „de bătaie”, totul fiind concentrat pe asta. Din punctul meu de vedere, jocul te atrage exact acolo, în mijlocul unei lupte pe niște resurse limitate, cu extratereștri adaptați mediului și letali. Mecanismele și felul în care sunt construite diferențele între creaturi contribuie la atmosferă. Vrea cineva mai mult de atât?
Ușurința în a-l învăța: 9/10
Nexus Ops este un joc foarte ușor de prins. Deși nu am cine știe ce experiență cu jocurile de război, l-aș considera o bună introducere pentru cineva interesat de această categorie de jocuri pentru că este simplu și îți stimulează deciziile de ordin tactic.
Decizii strategice: 8/10
În ciuda simplității regulilor, Nexus Ops nu se desfășoară fără decizii grele la nivelul tacticii. Pentru că da, deciziile în acest joc se fac mai ales la nivel tactic. The big picture este clară pentru toată lumea și foarte puțin variabilă: multe bătălii purtate cu ceilalți jucători și câștigate sunt felul cel mai facil de a câștiga. Dar pentru asta trebuie să gândești la nivel micro, să urmărești oportunități, să calculezi probabilitatea de a câștiga o luptă. Iar misiunile secrete fac această cafteală tactică cu atât mai interesantă.
Noroc: 6/10
Luptele din Nexus Ops se desfășoară pe bază de zar. Fiecare unitate are o anumită șansă de a lovi. La fel, norocul la tras de cărți te poate ajuta să nimerești o carte de misiune mai ușor de îndeplinit la un moment dat sau o carte Energize mai utilă. Dar totul este așa frumos balansat, mai ales cărțile de misiuni, că mă îndoiesc că o să simțiți frustrare la acest capitol.
Interacțiune: 9/10
Unde să găsești interacțiune mai multă decât într-un joc „de bătaie”? Războiul din Nexus Ops este doar despre interacțiune, deciziile pe care le iei privind ce hexagon ataci și când fiind de multe ori cruciale pentru adversar.
Scalabilitate: 8/10 (merge bine în orice număr)
Deși nu l-am jucat în 3, experiențele în 2 și 4 și cifrele de pe BGG mă îndreptățesc să spun că este unul dintre jocurile alea pe care le poți juca la fel de bine oricâți ați fi la masă. Faptul că lupta este concentrată la nivel de hexagon și că, oricum, harta își schimbă dimensiunile în funcție de numărul de jucători fac din Nexus Ops un joc foarte scalabil.
Rejucabilitate: 10/10
Un alt atu incredibil al lui Nexus Ops sunt grămada de reguli opționale, mai exact, cele 11 schimbări pe care designerii le propun față de regulile de bază. Deși nu funcționează toate împreună, cresc incredibil de mult valoarea în conținut a jocului. Spre exemplu, regula „King of the Hill” face ca în faza a 6-a, dacă controlezi hexagonul central, monolitul, să ai opțiunea să primești o carte KotH care îți dă 1 VP. Pe lângă asta, avem tablă modulară și alte câteva elemente variabile (misiuni, jetoane de explorare).
Plusuri și minusuri
+ O combinație echilibrată între temă, strategie și noroc din care rezultă un joc light, dar nu gol de conținut.
+ Rejucabilitate foarte ridicată datorită multitudinii de reguli opționale.
+ Se scalează foarte bine în orice număr.
- Insertul cutiei este minimal, arătând mai degabă ca o cutie în altă cutie.
Cui o să-i placă
Nexus Ops e un joc excelent pentru începători. Mai ales cei care au școala Risk vor aprecia foarte tare acest joc, pentru că îi seamănă întrucâtva, dar face mult mai multe într-un joc comprimat. Pe jucătorii experimentați fie o să-i distreze foarte tare (ameritrasher-ii), fie o să-i plictisească (eurogamer-ii). Este așadar genul de joc pentru care recomand călduros o sesiune - 2 de test înainte de achiziție.
Concluzie: 8/10
Nexus Ops face foarte bine ce este trimis să facă - distracție pe bază de bătălii scurte și intense. Este un joc pentru oportuniști (în sensul pozitiv) care nu premiază gânditorii la scară macro, ci pe cei care știu să profite de fiecare ocazie. E un joc foarte bun pentru începători pentru că e arătos, destul de rapid și foarte ușor de învățat. Deci dacă aveți chef de bătăi între extratereștri supărați, Nexus Ops e pentru voi.
Noroc: 6/10
Luptele din Nexus Ops se desfășoară pe bază de zar. Fiecare unitate are o anumită șansă de a lovi. La fel, norocul la tras de cărți te poate ajuta să nimerești o carte de misiune mai ușor de îndeplinit la un moment dat sau o carte Energize mai utilă. Dar totul este așa frumos balansat, mai ales cărțile de misiuni, că mă îndoiesc că o să simțiți frustrare la acest capitol.
Interacțiune: 9/10
Unde să găsești interacțiune mai multă decât într-un joc „de bătaie”? Războiul din Nexus Ops este doar despre interacțiune, deciziile pe care le iei privind ce hexagon ataci și când fiind de multe ori cruciale pentru adversar.
Scalabilitate: 8/10 (merge bine în orice număr)
Deși nu l-am jucat în 3, experiențele în 2 și 4 și cifrele de pe BGG mă îndreptățesc să spun că este unul dintre jocurile alea pe care le poți juca la fel de bine oricâți ați fi la masă. Faptul că lupta este concentrată la nivel de hexagon și că, oricum, harta își schimbă dimensiunile în funcție de numărul de jucători fac din Nexus Ops un joc foarte scalabil.
Rejucabilitate: 10/10
Un alt atu incredibil al lui Nexus Ops sunt grămada de reguli opționale, mai exact, cele 11 schimbări pe care designerii le propun față de regulile de bază. Deși nu funcționează toate împreună, cresc incredibil de mult valoarea în conținut a jocului. Spre exemplu, regula „King of the Hill” face ca în faza a 6-a, dacă controlezi hexagonul central, monolitul, să ai opțiunea să primești o carte KotH care îți dă 1 VP. Pe lângă asta, avem tablă modulară și alte câteva elemente variabile (misiuni, jetoane de explorare).
Plusuri și minusuri
+ O combinație echilibrată între temă, strategie și noroc din care rezultă un joc light, dar nu gol de conținut.
+ Rejucabilitate foarte ridicată datorită multitudinii de reguli opționale.
+ Se scalează foarte bine în orice număr.
- Insertul cutiei este minimal, arătând mai degabă ca o cutie în altă cutie.
Cui o să-i placă
Nexus Ops e un joc excelent pentru începători. Mai ales cei care au școala Risk vor aprecia foarte tare acest joc, pentru că îi seamănă întrucâtva, dar face mult mai multe într-un joc comprimat. Pe jucătorii experimentați fie o să-i distreze foarte tare (ameritrasher-ii), fie o să-i plictisească (eurogamer-ii). Este așadar genul de joc pentru care recomand călduros o sesiune - 2 de test înainte de achiziție.
Concluzie: 8/10
Nexus Ops face foarte bine ce este trimis să facă - distracție pe bază de bătălii scurte și intense. Este un joc pentru oportuniști (în sensul pozitiv) care nu premiază gânditorii la scară macro, ci pe cei care știu să profite de fiecare ocazie. E un joc foarte bun pentru începători pentru că e arătos, destul de rapid și foarte ușor de învățat. Deci dacă aveți chef de bătăi între extratereștri supărați, Nexus Ops e pentru voi.
Nexus Ops poate fi cumpărat de la LEX HOBBY STORE la un preț foarte tentant.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu