marți, 10 ianuarie 2012

Review Quarriors sau "Qum să te descurci qu 130 de zaruri"

Jocul din acest review ne-a fost oferit spre testare de către Lex Hobby Store.

Zarurile sunt unul dintre cele mai importante elemente din lumea jocurilor de societate. De ce? Simplu, pentru că au împărțit pasionații în 2 tabere - cei care le urăsc (pasionații de jocuri europene) și cei care cred că nu se poate ca un joc să fie bun fără ele (amatorii de jocuri americane). Din start, vreau să știți că acest articol este despre un joc care se adresează exclusiv iubitorilor de zaruri.


Quarriors este un joc din colecția anului 2011, an marcat de genul deck-building, o frenezie pornită în urmă cu vreo 3 ani de jocuri ca Dominion și Thunderstone. Este un joc ce se poate juca între 2 și 4 jucători, producătorul listându-l la 30 de minute per partidă. Actualmente, ocupă locul #252 pe BoardGameGeek.


Construit de Mike Eliott (Thunderstone) și Eric M. Lang (Chaos in the Old World), Quarriors este o abordare light și inedită asupra deck-building-ului. Inedită pentru că jocul nu necesită construcția unui pachet de cărți, ci a unei colecții de zaruri și light, ei bine, din mai multe motive pe care urmează să le expun, cel mai evident fiind acela că o partidă în 4 oameni nu durează mai mult de 30-45 de minute.

Componente
La capitolul prezentare, Quarriors este un joc remarcabil. De la cutia cubică de metal care simulează un zar supradimensionat, până la cărți sau zaruri, totul are o calitate excelentă. Deși nu are o cutie mare și impozantă, este genul de joc care sigur v-ar atrage privirile pe rafturile unui magazin. Plus, să deschizi cutia și să vezi 130 (!!!) de zaruri poate să fie chiar definiția unora de Rai board gamăresc.


Părerea mea asupra componentelor are și o parte întunecată. Quarriors este un joc de zaruri din care are foarte multe diferite, ceea ce cauzează o problemă de care vă veți lovi, mai ales în primele jocuri - diferențele de culori între zaruri nu sunt foarte ușor de sesizat (adică între un zar negru și între un zar negru cu puncte roșii, spre exemplu). Mai mult, și informațiile de pe zaruri au tendința să nu fie foarte lizibile în sine, mai ales pe fețele de tip Draw and Roll. Toate aceste neajunsuri sunt minore, dar dacă jucați cu oameni cu probleme de vedere, așteptați-vă la nervi.

Tematică
Jocul este subțirel din punct de vedere tematic, ceea ce nu pot spune că nu funcționează bine cu impresia generală asupra jocului. Dominat de măreața literă Q (Quarriors, Quiddity, Quaridia etc.) și de un ton autoironic, Quarriors nu este genul de joc în care să vă implicați într-o lume mare și complexă (în ce joc puteți face asta în 30 de minute?).


Jucătorii sunt Quarriors, adică războinici care se folosesc de Quiddity (un soi de mana) pentru a convoca creaturi puternice și pentru a face vrăji care să îi ajute în lupta cu ceilalți jucători, cu care se luptă pentru glorie (numărul punctelor de glorie determinând câștigătorul).

Începutul jocului
Așezarea inițială presupune ca fiecare jucător să primească 8 zaruri albe (Quiddity) și 4 zaruri maro (Assistant).


Apoi se vor selecta cărțile cu care se joacă:
  • cele 3 cărți de bază care se folosesc în toate jocurile (Quiddity, Assistant și Portal)
Cărțile Basic
  • se amestecă pachetul de cărți de creaturi din care se selectează 7 cărți cu clase diferite 
4 dintre cărțile cu creaturi
  • se amestecă pachetul de vrăji din care se selectează 3 cărți.
4 dintre cărțile cu vrăji
În afară de cartea de Quiddity (pe care nu se pune niciun zar) și cartea Assistant (pe care se pun 2), pe toate celelalte 11 cărți se așează câte 5 zaruri corespunzătoare acelei cărți.

Exemplu de setup: primul rând - cărțile Basic,
rândurile 2-3 - creaturile, rândul 4 - vrăjile

Desfășurarea unei ture
O tură de Quarriors se desfășoară foarte rapid:
  1. Mai întâi, toate creaturile încă rămase în picioare aduc puncte de Glorie.
  2. Apoi se trag 6 zaruri din sac care se amestecă.
  3. Se fac disponibile creaturi (contra cost) și vrăji (gratuit). Acest pas este opțional.
  4. Atacarea rivalilor - Creaturile tuturor adversarilor sunt atacate de creaturile jucătorului. Dacă mai multe sunt disponibile pentru a fi atacate, apărătorul își alege ordinea în care sunt atacate.
  5. Capturarea unui singur zar din cele disponibile. Acest pas este opțional.
  6. Mutarea tuturor zarurilor nefolosite la în zona zarurilor folosite.

Deconstrucția mecanismelor și conceptelor
Sunt câteva concepte pe care se bazează jocul de Quarriors:

Power Cards: Sunt utilizate pentru a marca abilitățile speciale ale zarurilor. Atunci când un Quarrior capturează un zar (adică și-l adaugă la colecție), poate vedea pe cartea corespunzătoare acelui zar ce puteri speciale are acea creatură sau acea vrajă. În partea de jos a cărții sunt afișate toate cele 6 fațete ale zarului capturat. În partea de sus apar costul acelui zar (stânga sus) și câte puncte de glorie oferă creatură la punctare (doar în cazul creaturilor, dreapta sus).


Un lucru important este că din fiecare creatură există 3 variante, cu abilități diferite, dar corespunzând aceluiași set de zaruri (de exemplu, există o carte Ghostly Spirit, o carte Strong Ghostly Spirit și una Mighty Ghostly Spirit, toate folosit aceleași zaruri, albe cu negru, dar având abilități diferite). În plus, din fiecare vrajă există 4 variante (Spell, Cantrip, Incantation și Charm) care folosesc același set de zaruri, dar care au efecte diferite.


Quarry Dice: Sângele jocului, adică zarurile cu care îl jucăm. Fiecare zar are 6 fațete, de obicei diferite, lucru care trebuie luat în calcul, pentru că, spre exemplu, atunci când dați cu un zar-creatură, ai în mod normal 33%-50% șanse să nimerești o față care îți dă doar Quiddity (mana). Sunt posibile doar 4 fețe pentru un zar: Quiddity (de valori diferite), Draw and Roll (adică trage un număr de zaruri din sac și folosește-le), Re-roll (dă din nou cu acel zar) sau fețe specifice pentru diferitele creaturi sau vrăji.

Cele 4 variante de fațete
Glory: Modul în care veți putea câștiga jocul. Creaturile care supraviețuiesc atacurilor creaturilor inamice și sunt în viață în următoarea tură, vă aduc puncte de glorie. Alt mod de a le câștiga sunt diversele efecte speciale ale creaturilor sau vrăjilor.

Creaturile și vrăjile: Între cele 2 există o diferență mare, aceea că pentru a le face disponibile, vrăjile nu costă Quiddity (mana), iar creaturile costă. În plus, vrăjile pot fi disponibile mai multe ture, creaturile doar una.

Cele 4 zone: Zarurile unui jucător pot fi în 4 zone: în săculeț (disponibile pentru a fi trase), în zona zarurilor folosite (unde ajung toate zarurile după ce sunt folosite sau la finalul turei), în zona activă (zaruri disponibile), în zona disponibilă (creaturi pentru care s-a plătit Quiddity și vrăji disponibile).

Practic, jocul de Quarriors are 2 axe mari și late:
  1. Capturarea de zaruri - singurul mod de a mări stocul de zaruri și de a captura creaturi și vrăji puternice.
  2. Atacarea creaturilor inamice - creaturile trimise în joc dintre cele pe care le nimeriți la amestecatul zarurilor atacă automat toate creaturile tuturor inamicilor. Toate creaturile care rămân în picioare în urma atacurilor celorlalți jucători vor primi puncte în prima tură a Quarrior-ului lor.

Dacă veți reuși să creați cele mai bune combinații de zaruri și să fiți mai norocoși decât adversarii voștri la amestecatul zarurilor, nu aveți cum să nu câștigați la Quarriors

Impresii
  • Un joc care se bizuie major pe noroc. La ce vă aşteptaţi? Un joc de 30 de minute cu 130 de zaruri în care strategia pură să fie cuvintele cele mai folosite? Nu, Quarriors este un joc în care dacă aveți ghinion, probabil veți pierde, dar asta nu îl face o experiență mai puțin amuzantă.
  • Componente arătoase, dar zaruri ceva mai greu de descifrat. Mi-e foarte clar, Quarriors arată extraordinar, pentru cei cărora le plac jocurile arătoase este un must-buy. Așa cum v-am zis, însă, multitudinea de zaruri pune probleme la diferențierea lor. Plus, unele dintre ele au simboluri cam complicate, lucru care le face cam greu de descifrat.
  • Rejucabilitate ridicată. Cu 53 de cărți, din care se folosesc doar 10 per partidă, și 130 de zaruri, un lucru este clar, Quarriors poate fi jucat de foarte multe ori fără să nimerești aceleași cărți.
  • Tematică subțirică, dar potrivită tentei light a jocului. Consider că Quarriors nu avea cum să fie un joc foarte tematic. În primul rând, pentru că este foarte rapid și în al doilea rând, pentru că este, în fapt, un deck-builder, jocuri care de cele mai multe ori nu excelează la acest capitol.
  • Un joc dedicat aproape exclusiv iubitorilor de zaruri. Din păcate, Quarriors nu este un joc prietenos cu iubitorii de strategie. Nu pentru că n-ar avea, ci pentru că deciziile luate nu au impact așa de mare cum ar vrea unii dintre jucători. Vor fi ture în care vă veți trezi doar cu Quiddity și nu veți avea ce face sau vă veți trezi cu prea multe creaturi și insuficient Quiddity. Deși sunt situații inerente jocurilor bazate așa mult pe noroc, multe dintre partide vor părea ceea ce ar numi americanul dice-fest.
  • Posibilități foarte mari de expansiune. Lucru care, evident, s-a și întâmplat. Ca orice deck-builder, Quarriors poate fi îmbunătățit în multe feluri, existând deja 2 extensii mari (una dintre ele în curs de apariție) care introduc elemente noi.

Quarriors poate fi cumpărat de la LEX HOBBY STORE la un preț foarte tentant, magazin unde mai găsiți și extensia Quarriors: Rise of the Demons (aici). 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu