miercuri, 25 ianuarie 2012

Mințile din spatele jocurilor - Wolfgang Kramer

Pe lista designerilor pe care vi i-am prezentat în această rubrică vine încă un german, unul care a făcut istorie în ultimii 30 de ani, deși nu a fost la fel de prolific ca megacunoscutul său compatriot, Reiner Knizia. Este vorba aici de Wolfgang Kramer, autorul clasicului El Grande, cel mai vechi joc din top 15 Board Game Geek, lucru care nu are cum decât să fie extrem de grăitor cu privire la abilitățile lui Kramer.


Wolfgang Kramer s-a născut în 1942 la Stuttgart și evident că s-a specializat tot într-un domeniu tehnic, ca majoritatea designerilor germani, adică în IT. Este designer din 1974, dar a făcut din asta o meserie din 1989. A reușit în următorii 10 ani să scoată numai jocuri bine primite, unele dintre ele intrând în istorie pentru originalitatea și calitatea lor. Kramer lansează și astăzi foarte multe design-uri pe piață, pentru toate gusturile și categoriile de vârstă, marea lor majoritate fiind jocuri care merită toată atenția voastră.


Un lucru pentru care Kramer este foarte cunoscut este ceea ce a devenit o marcă distinctivă a jocurilor germane, adică pista de puncte de victorie așezată pe marginea tablei principale a jocului, numită de germani „Kramerleiste”, adică lista lui Kramer. El a folosit-o prima dată în jocul Heimlich & Co., în 1984, și a fost împrumutată de atunci de sute de designeri în jocurile lor.

Tabla de Heimlich & Co.
Cele mai importante jocuri ale lui Wolfgang Kramer:
  • El Grande, cea mai importantă realizare a germanului este un joc care a demonstrat că poate rezista testului timpului, fiind astăzi, după 17 ani de la lansare, un joc foarte apreciat.
  • The Princes of Florence, un alt joc foarte bine cotat al lui Kramer, dar nu la fel de cunoscut ca El Grande, duce jucătorii în Florența renascentistă, unde câteva familii se luptă pentru a deveni cea mai prestigioasă din oraș cu ajutorul discipolilor pe care îi atrage.
  • Tikal, primul joc din trilogia măștilor de Kramer, care mai conține și Java și Mexica, este un joc despre explorarea junglei din America Centrală în căutare de comori. A fost reimplementat în 2010 ca Tikal II.
  • Torres, un alt joc care a atras prin simplitatea lui, este în ciuda temei despre construitul de castele, un abstract extrem de bine implementat și foarte atrăgător prin posibilitățile strategice.
  • 6 Nimmt!/Category 5 este un joc de cărți care a reușit să-l facă cunoscut pe Kramer prin ingeniozitatea lui încă de la lansarea lui, în 1994.

2 comentarii:

  1. Din pacate nu pot sa las lucrurile asa cum sunt si trebuie sa comentez. :)

    Wolfgang Kramer are putine jocuri unde este singurul designer (Hacienda, Daytona 500, Category 5), in marea majoritate a cazurilor are colaborari cu Michael Kiesling (Cavum, Asara, Torres, Tikal, Java, Mexica, Pueblo) sau cu Richard Ulrich (El Grande, The Princes of Florence, Merchants of the Middle Ages, Die Handler).

    Dintre creatiile lui as mai aminti Gulo Gulo (2003) care este unul din cele mai bune jocuri pentru copii si Maharaja (inca o colaborare cu Michael Kiesling) care este un joc ce mi se pare mai bun si mult mai intens decat toate celelalte creatii ale lui, exceptandu-l bineinteles pe El Grande.

    djdano @ www.goingcardboard.ro

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumim, djdano, de completari! Sunt binevenite informatiile aditionale oricand.

    RăspundețiȘtergere