luni, 28 martie 2011

Masa virtuală - Pickomino

O să încep această postare cu un anunţ: nu sunt un fan al trecerii către online a jocurilor de masă. Consider că în acest fel se pierde toată valoarea pe care jocurile astea le au pentru mine, anume socializarea. Şi cred că dacă, prin absurd, s-ar trece total la portarea lor, uşor-uşor ar dispărea. Pentru că ştiu că nimeni n-ar prefera să dea cu zarul şi să se uite pe pereţi cât timp partenerul de joc din China se gândeşte. Ar prefera să joace un shooter, un racing game, orice care să îţi ofere distracţia pe loc, rapid şi fără timpi morţi.

Acestea fiind spuse, consider că atâta vreme cât variantele online sunt doar pentru popularizarea jocurilor de societate, este perfect. De aceea voi prezenta şi eu un joc portat pentru Facebook, unul dintre cele mai fierbinţi terenuri pentru portare. Jocul este Pickomino şi a apărut pe platforma de socializare acum câteva luni. Varianta de Facebook a jocului este portată după jocul cu acelaşi nume apărut în 2005 şi creat de matematicianul Reiner Knizia, unul dintre cei mai prolifici creatori de board games. Singura diferenţă dintre cele 2 versiuni, în afară de faptul că nu atingi nici un zar în varianta FB, este la partea tematică.


În Pickomino, jucătorii dispun de 8 zaruri cu 6 feţe şi de 16 plăcuţe numerotate de la 21 la 36, pe lângă acest număr fiecare plăcuţă având şi un număr asociat de puncte, de la 1 (piesele cu 16 şi 17) la 8 puncte (piesele numerotate 35 şi 36), fiecare număr de puncte apărând deci pe câte 2 piese. Zarurile sunt şi ele numerotate de la 1 la 5, pe cea de-a şasea faţă fiind desenat un dragon, care valorează tot 5.

Jocul este simplu. Jucătorul va da cu toate cele 8 zaruri, după care va alege o valoare dintre cele care îi pică. Toate zarurile cu acea valoare sunt trase deoparte. Apoi va da din nou cu zarurile rămase şi îşi va alege o altă valoare din cele picate, toate zarurile cu acea valoare fiind trecute deoparte. Şi tot aşa până când nu mai are zaruri de rostogolit, jucătorul având însă opţiunea să se oprească după fiecare dat cu zarul. Trebuie respectate însă 2 reguli:

  1. Să nu aleagă de 2 ori aceeaşi valoare
  2. Să aibă cel puţin un zar ales cu dragon
După ce a terminat toate zarurile sau după ce s-a hotărât să se retragă, va aduna toate valorile zarurilor trase deoparte (ţinând minte că fiecare dragon valorează 5) şi cu suma rezultată îşi va cumpăra o plăcuţă dintre cele numerotate de la 21 la 36, cu condiţia ca suma de pe zaruri să fie mai mică sau egală cu valoarea scrisă pe plăcuţă.

La fiecare plăcuţă cumpărată, jucătorul primeşte punctele aferente acelei plăcuţe, existând şi câteva bonusuri.

Mai există o regulă, aceea că dacă după rostogolirea zarurilor nu există nicio valoare pe zaruri care să nu fi fost aleasă, jucătorul fiind deci blocat, o nouă rundă începe automat şi plăcuţa cu cea mai mare valoare disponibilă este arsă.

Jocul se termină în momentul în care nu mai există nicio plăcuţă disponibilă pentru a fi cumpărată.

Aşa cum spuneam, tematica versiunii de pe Facebook este diferită de cea din jocul original, producătorii probabil intuind că o sunete asiatice şi dragoni fac jocul să pară mult mai serios decât cu pui care caută să mănânce viermi, aşa cum era în versiunea jocului de societate. Din punct de vedere grafic, însă, jocul arată foarte bine.
Versiunea clasică a jocului
Un joc cu reguli atât de simple jucat solo nu are cum să ţină jucătorul prea mult timp lipit de ecran. Totuşi, presupun că varianta pentru Facebook a Pickomino a fost făcută ca un mic no-brainer de jucat în pauză. Doza importantă de hazard pe care o dau cele 8 zaruri fac ca Pickomino să fie o alegere interesantă pentru astfel de momente, deci nu vă aşteptaţi la transpiraţie rezultată în urma proceselor ample de gândire.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu