joi, 2 februarie 2012

Jocuri în limba română - Review Pickomino

Acest joc ne-a fost oferit de echipa de la cutia.ro 

Continuăm seria de review-uri pentru jocurile apărute în limba română cu Pickomino, un joc despre care au auzit foarte mulți mai ales că el a apărut de ceva timp și în supermarketurile din România. Creația lui Reiner Knizia a beneficiat de o ediție românească realizată de editura Peak Toys din Cluj-Napoca care copiază destul de fidel calitatea jocului original (LE: Așa cum mi s-a atras atenția, realizatorul este chiar editura germană Zoch).


Pickomino este unul dintre cele mai populare design-uri ale supercunoscutului german Reiner Knizia, fiind un joc de zaruri care vă va aduce aminte multora de Domino, cel puțin la capitolul prezentare. Se joacă în 2-7 jucători, o partidă durând cam 30-40 de minute, iar jocul ocupă la acest moment poziția #770 în topul BGG.

Desfășurarea jocului

După ce sunt așezate toate piesele ca de Domino începând de la piesa cu valoarea 21, până la cea cu 36 și se pun deoparte cele 8 zaruri de la 1 la 5, cea de-a șasea față fiind un vierme (care are tot valoarea 5).

Începe cel mai tânăr jucător. La tura lui, fiecare jucător va lua cele 8 zaruri și le va arunca. Din valorile rezultate, va alege una singură, pe care nu a ales-o deja, punând deoparte toate zarurile de acea valoare (cum ar fi cele 3 zaruri cu valoarea 5, ca în fotografie). Va da apoi cu restul zarurilor rămase și va repeta aceste manevre până când fie va dori să se oprească voluntar, fie aruncarea sa nu va respecta regulile de alegere a zarurilor.


Pentru ca o aruncare să fie validă, e nevoie ca jucătorul să poată alege o valoare dintre cele aruncate pe care să nu o fi ales-o până atunci (de exemplu, dacă are puse deoparte 2 zaruri cu valoarea 5 și 3 cu valoarea 4 și aruncă, la a treia încercare 3 zaruri cu valoarea 5, aruncarea nu este validă).

Dacă toate aruncările au fost valide, la final mai trebuie verificată o singură regulă: măcar un zar să fie pe fața „vierme”. Dacă s-a respectat și această regulă, se adună toate fețele zarurilor date și se poate cumpăra o carte cu viermi.


Atenție! Dacă aruncarea nu a fost validă, cea mai nouă carte din fața jucătorului trebuie repusă în șir, iar cea mai mare carte din șir este întoarsă pe dos, nemaiputând fi cumpărată.

Regulile de alegere a cărții cumpărate sunt simple:
  1. Cartea poate fi luată fie din șir, fie din fața unui adversar.
  2. Din șir pot fi luate și cărți cu valori mai mici decât valoarea de pe zar.
  3. Din fața adversarului poate fi luată doar o carte cu aceeași valoare ca pe zar, și doar ultima carte (cărțile sunt ținute unele peste altele).

Jocul se termină atunci când s-a cumpărat și ultima carte disponibilă în șir. În acel moment, câștigătorul este jucătorul cu cei mai mulți viermi pe cărțile cumpărate (deci nu pe zaruri).

Prezentare detaliată

Componente: 7/10
Jocul arată, per total, foarte bine. Atât viermii cât și cocoșii barbugii de pe cutie sunt desenați extrem de simpatic, toate componentele, de la cutie până la zaruri părând foarte rezistente. Ce anume nu mi-a convenit? Modul în care este scris regulamentul românesc. Care pe lângă că e prea întortocheat (aparent o problemă comună cu edițiile din celelalte limbi) are și destul de multe greșeli evidente de scriere.

Ușurința în a-l învăța: 8/10
Pickomino este un joc ușurel, deci toată lumea îi va prinde foarte repede. Sunt câteva mișcări sinuoase în regulamentul jocului (cum ar fi ce faci când valoarea pe care ai nimerit-o pe zar nu este disponibilă în șir), dar majoritatea regulilor sunt foarte ușor de ținut minte.

Decizii strategice: 5/10
Avem de-a face cu un joc clasic de zaruri, în sensul că zarurile sunt elementul central al jocului. E un joc de forțat norocul (ca la Blackjack) și de dat cu zarul. Deciziile vor fi de moment, adică când să te oprești și ce valori să alegi dintre zarurile aruncate, dar, per total este un joc light, fără foarte multe decizii strategice.

Noroc: 9/10
Exact explicația pe care v-o dădeam mai sus comprimă bine jocul de Pickomino. E un joc bazat masiv pe noroc și pe calculul probabilităților, ceea ce multora le va plăcea.

Interacțiune: 7/10
Depinde de numărul de jucători, dar furatul de plăcuțe între jucători oferă un sentiment important de interacțiune. Vă veți chinui constant să vă protejați repede plăcuțele bune, cu 4 viermi, cu alte plăcuțe mai puțin importante, ceea ce e într-adevăr amuzant. Atenție, însă dansul furtului de viermi poate deveni agasant în mai mult de 5 jucători.

Scalabilitate: 7/10 (recomandat în 3, 4 sau 5 jucători)
Deși interacțiunea dintre jucători este mai mare în cât mai mulți, din păcate, furatul de plăcuțe de la unul la altul poate deveni enervant la un moment dat în mai mult de 5 jucători. Nu este deloc rău, dar așteptatul și sentimentul că jocul nu continuă deloc nouă ne-a displăcut. Așadar, recomand jocul în 3, 4 sau 5 jucători.

Rejucabilitate: 8/10
Pickomino nu este genul de joc de care te plictisești foarte repede pentru că depinde atât de mult de șansă, ceea ce, dacă vă distrează, vă va distra timp de foarte multe jocuri.

Concluzie: 7/10

Pickomino este un joc amuzant, dar nu este pentru oricine. Eu, nefiind un fan al jocurilor în care totul se învârte în jurul învârtitului de zaruri (sic!), nu mă înscriu în publicul acestui joc. Dar dacă vă plac jocurile de noroc sau jocul de Table, sunt sigur că vă veți distra copios așezând viermi pe grătar în timpul acestui joc.

Pickomino poate fi cumpărat la un preț excelent de la cutia.ro

4 comentarii:

  1. Este o copie excelentă a jocului original datorită faptului că a fost publicat chiar de editura orginală Zoch. :-)

    RăspundețiȘtergere
  2. Am încurcat atunci importatorul cu editura. Multumesc de observatie!

    RăspundețiȘtergere
  3. "Regulile de alegere a cărții cumpărate sunt simple:
    Se verifică dacă valoarea totală a zarurilor se află în șir. Dacă se află în șir, se ia cartea, tura încheindu-se.
    Dacă valoarea nu se află în șir, se verifică dacă acea carte se află în fața unuia dintre adversari.
    În fine, dacă nu se află în fața unui adversar, se ia din șir următoarea carte mai mică decât valoarea totală a zarurilor."

    Regulile nu sunt doar cu "daca asta => atunci asta".

    Poti sa ai valoarea de pe masa si sa iei o piesa cu valoare mai mica. (folosit strategic)
    Poti sa ai valoarea unei piese detinuta de alt jucator si sa nu ii ei piesa (in cazul in care e suparacios/suparacioasa), alegand alata piesa de pe masa de joc.
    Poti sa nu ai valoarea de pe masa sau de la alt jucator si sa ei orice piesa mai mica (din nou strategic)

    Exemplu:
    In poza de sub reguli mai avem disponibile piesele 29,30,31 si 32 si noi strangem din zaruri suma de 31 de puncte. Toate piesele ofera acelasi numar de viermi deci nu conteaza pe care o ei, dar daca alegi viermele cu 29 sau 30 de puncte atunci il presezi pe advesar sa stranga mult mai multe puncte din zaruri.

    RăspundețiȘtergere
  4. Mulțumim, Acidutzu, am modificat. Cum ziceam, regulamentul este foarte ambiguu în multe privințe.

    RăspundețiȘtergere