marți, 14 februarie 2012

Jocuri în limba română - Review Saboteur

Acest joc ne-a fost oferit de echipa de la cutia.ro

Un joc cu foarte mulți fani mult dinainte să se audă despre această variantă în limba română, Saboteur este un joc care a distrat foarte mulți oameni în foarte multe seri de board games. Este genul de joc care, dintr-un joc de introducere, devine deseori felul principal al serii. Cum reușește asta? Urmează să vă spun chiar acum.

Saboteur este un joc apărut inițial în 2004 sub semnătura lui Frederic Moyersoen, un belgian care se mai poate lăuda cu Nuns on the Run, o experienţă foarte haioasă pe care am apucat și noi să o încercăm. Saboteur, căci despre el vorbim, este un joc de cărți bazat pe mecanisme ca bluf sau explorare care se poate juca între 3 și 10 jucători și care durează cam 30-40 de minute. În acest moment, ocupă locul #519 în topul BGG, un loc irelevant pentru mulțimea de fani ai jocului.

Desfăşurarea jocului
Cărţile de Saboteur trebuie mai întâi separate: roluri, acţiuni + tuneluri şi pepite. Doar rolurile şi acţiunile ne interesează la începutul jocului, pepitele fiind doar punctele pe care jucătorii le primesc la final.

Se pun jos cartea de start şi cele 3 cărţi de destinaţie, cu faţa în jos. Între cartea de start şi cartea de destinaţie care conţine pepita va trebui format un drum de către căutători, lucru pe care, evident, sabotorii vor trebui să-l împiedice.

Numărul de roluri şi distribuţia lor depinde de numărul de jucători, dar în fiecare meci unul dintre roluri nu este folosit, astfel că atunci când se împart rolurile, va exista mereu o carte în plus faţa de numărul de jucători. Ca o regulă de aur, întotdeauna vor fi mai mulţi căutători de aur decât sabotori, lucru reglat de distribuţia rolurilor.

Cărţile de acţiuni şi tuneluri formează un singur pachet, fiind amestecate la comun, însă se folosesc diferit. Cărţile de tuneluri sunt destul de evidente: cu ele căutătorii de aur vor încerca să ajungă la pepite, iar sabotorii vor schimba direcţia tunelului sau îl vor bloca. Cărţile de acţiuni sunt fie modalităţi de a bloca or debloca un jucător (adică a-l împiedica să mai sape tuneluri), fie modalităţi de a te uita la una dintre cărţile de destinaţie sau de a distruge o carte de tunel. După tura unui jucător, acesta trebuie să tragă o carte din pachet.

Jocul se termină fie atunci când se ajunge la cartea cu pepita (nu contează cine ajunge la ea), existând un tunel neîntrerupt între prima carte şi pepită, caz în care câştigă căutătorii de aur, fie când se termină pachetul de cărţi, iar jucătorii nu mai au ce juca, caz în care câştigă sabotorii.

Punctarea se face diferenţiat între sabotori şi căutătorii de aur, puncte (adică cărţi cu pepite) primind toată echipa care a câştigat. Jocul durează 3 runde, după cele 3 jucătorii numărându-şi pepitele şi stabilindu-se câştigătorul.

Componente: 9/10
Jocul arată simplu, dar foarte drăguţ. Acum nu pot să iau în considerare preţul actual (puţin peste 30 de lei) pentru a vă spune că Saboteur este unul dintre jocurile cu cea mai mare valoare pentru un leu plătit. Totul arată foarte calitativ şi rezistent, tunelurile fiind înfrumuseţate cu elemente haioase ca o ciupercă mov sau o tigaie abandonată cu 3 ochiuri în ea.

Regulamentul în limba română este foarte bine scris, fiind structurat identic cu cel în engleză. Jocul este simplu şi e foarte bine explicat de către acesta.

Tematică: 8/10
Deşi este un joc simpluţ de petrecere, pare destul de evident că designerul a gândit tema încă de la început. Nu ştiu cum ar fi mers altfel construit de trasee pe care îl face echipa căutătorilor de aur. Foarte de apreciat sunt aceleaşi desene despre care vă spuneam mai sus care adaugă un plus la temă (privirea antipatică a sabotorilor este ceva ce pe mine m-a marcat).

Ușurința în a-l învăța: 10/10
Un joc extrem de ușor de învățat, Saboteur va curge extrem de repede încă de la prima partidă. Sigur, subtilitățile în a descifra ce anume are de făcut un sabotor sau ce are de făcut un căutător de aur vor avea nevoie de câteva partide, dar cred că orice jucător va putea înțelege jocul din prima. Mai mult, Saboteur este un joc independent de limbă, deci îl puteți juca cu oricine.

Decizii strategice: 7/10
Saboteur nu e chiar un joc pe care să îl joci fără să te concentrezi deloc. E nevoie de mai multă atenție și de strategii mai bine elaborate pentru a juca un sabotor, pentru că ei sunt în minoritate și nu se pot expune imediat, dar și căutătorii trebuie să își plănuiască bine mutările pentru a încerca să fie ei cei care ajung la pepită și a beneficia de bonusul de punctare.

Apropo de asta, punctajul favorizează destul de tare pe căutătorul care a ajuns la aur pentru că îi oferă posibilitatea de a primi cea mai bună carte cu pepite și chiar mai multe cărți decât ceilalți ceea ce creează anumite probleme de echilibru.

Noroc: 7/10
Fiind un joc de cărți, jucătorii vor întâmpina partide în care să rămână blocați, toate cărțile de acțiune care i-ar debloca fiind la adversari. Dar asta e viața! Până la urmă, aș spune că Saboteur este unul dintre cele mai echilibrate jocuri între strategie și noroc pe care le-am jucat.

Interacțiune: 9/10
Cărțile de acțiune din joc sunt aproape exclusiv despre interacțiune. Jucătorii se pot bloca și debloca între ei pe baza acțiunilor pe care ei le vor interpreta diferit. Deseori se poate întâmpla ca același jucător să fie blocat și apoi deblocat de același adversar pentru că deciziile se bazează pe informații puține și destul de mult pe deduceri, ceea ce face din Saboteur ceea ce se și dorește - un foarte haios joc de petrecere.

Scalabilitate: 7/10 (Merge bine cu aproape orice număr peste 4, cel mai bine în 7 sau 8)
Saboteur nu prezintă probleme în a fi jucat în vreun număr anume, doar că, în anumite distribuții de roluri, sabotorii pot fi uneori în avantaj net (ca într-un joc de 7 jucători, cu un căutător de aur rămas pe afară, adică un joc cu 3 sabotori și 4 căutători), fie în dezavantaj net (ca într-un joc de 6 jucători, cu 1 sabotor rămas afară, adică un joc cu 1 sabotor și 5 căutători). Aceste situații frustrează uneori jucătorii, așa că eu aș recomanda ca în caz de pericol de distribuție dezechilibrată, să folosiți un număr de roluri egal cu numărul de jucători, pentru autoreglare.

Rejucabilitate: 8/10
Jocul de față se poate juca de foarte multe ori până să ajungi chiar să te plictisești de el. Deși este simplu, fundația lui este interacțiunea, astfel că jocul va fi interesant timp de multe jocuri, fie în același grup, fie rotind adversarii.

Concluzie: 9/10

Noi suntem mari fani Saboteur pentru că este un joc care încape în buzunar, este foarte rapid, merge jucat în aproape orice număr, deci se va potrivi în multe situații și oferă un prilej foarte haios pentru multă interacțiune socială. Și nu ne referim aici doar la dulcegării, Saboteur oferind o experiență care separă bărbații de pitici.

Saboteur poate fi cumpărat la un preț excelent de la cutia.ro