duminică, 26 februarie 2012

Review Eclipse - Jocul momentului

Jocul din acest review ne-a fost oferit spre testare de către Lex Hobby Store.

În lumea jocurilor de societate, sunt puține momente în care un joc reușește de la data lansării lui să fie pe buzele tuturor. Mai mult, topul Board Game Geek, în primele lui 50 de locuri, deși are o dinamică interesantă lună de lună, are o stabilitate generală care a făcut ca primele 10 locuri să se schimbe doar între ele în ultimii câțiva ani, cu mici excepții. Așa că nu avea cum să fie altfel decât un eveniment modul în care jocul Eclipse a intrat la sfârșitul anului trecut în top 100 și apoi în top 10 BGG. Acum, Eclipse ocupă locul 7, unde pare că s-a stabilizat, cel puțin până când va fi reeditat, undeva prin aprilie-mai. A, dacă nu v-am zis deja, jocul nu se mai găsește pe nicăieri la noi în țară și foarte greu în afară. Este oare chiar atât de bun?

Pe scurt, Eclipse este un joc cu o abordare mai light asupra civilizațiilor intergalactice (comparativ, cel puțin cu greul Twilight Imperium), un joc care, în 2-4 ore reușește să aibă de toate, de la zaruri, la management de resurse, controlul zonelor de joc sau tablă modulară și care poate fi jucat în 2-6 jucători. Designerul este până acum necunoscutul finlandez Touko Tahkokallio și este publicat de editura finlandeză Lautapelit.fi.

Jocul de Eclipse este început de jucătorul care "a petrecut cel mai puțin timp pe planeta Terra, sistemul Sol". Ar trebui să avertizez că setupul la Eclipse nu este chiar lesne de făcut, noi, în primul joc de 2 ne-am chinuit cam jumătate de oră ca să așezăm totul. Dar asta și pentru că am așezat toate piesele de nave la locul lor, ceea ce nu este chiar așa necesar. Sfatul meu este să așezați doar câteva din fiecare și să le căutați în timpul jocului, dacă e nevoie de ele.

Fiecare jucător pornește, printre altele, cu un hexagon din cele 6 disponibile pentru start, hexagon pe care toate planetele sunt ocupate și cu o navă Interceptor (cea mai mică dintre toate).

Jocul folosește un sistem foarte curios și interesant în același timp pentru ținut evidența populației și a influenței: inițial cuburi, respectiv discuri, acoperă valorile de populație și influență. Astfel că atunci când este nevoie de un cub (pentru a ocupa o planetă) sau de un disc (pentru a influența un hexagon sau pentru a face o acțiune), valoarea următoare este descoperită, regula fiind că valoarea la care te afli este cea de lângă ultimul cub/disc.

Jocul are 4 faze, prima fiind cea în care se desfășoară cea mai mare parte din strategie:
  • Faza de acțiune - în care jucătorii alocă discuri de influență pentru a duce la capăt diverse acțiuni.
  • Faza de luptă - luptele pornite în faza de acțiune sunt rezolvate, iar sectoarele sunt cucerite.
  • Faza de întreținere - se plătesc costurile de funcționare și se produc resurse.
  • Faza de curățenie - discurile de influență se întorc la locul lor și se trag noi tehnologii.

În cadrul fazei de acțiune, jucătorii pot alege din 6 acțiuni diferite:
  • Explorare - presupune tragerea unui nou hexagon de sector și plasarea lui lângă un hexagon pe care jucătorul are fie o navă, fie un disc de influență. Noul hexagon poate fi influențat imediat, dacă nu este păzit de o navă Ancient.
  • Influențare - cu această acțiune, jucătorii pot fie să influențeze un sector care nu are un disc de influență sau o navă inamică pe el, fie să anuleze influența de pe un sector de-ale lor.
  • Cercetare - cu această acțiune, jucătorii pot cumpăra (cu puncte de Știință) o tehnologie dintre cele disponibile, tehnologie pe care o vor așeza în spațiul special. Nu pot fi cumpărate 2 tehnologii identice și, pe măsură ce se cumpără mai multe tehnologii, prețul celor nou cumpărate scade.
  • Upgrade - presupune îmbunătățirea funcțiilor navelor de luptă. Pot fi luate 2 jetoane cu părți de nave și doar dacă deținem tehnologia aferentă, și ele pot fi așezate pe oricare din cele 4 tipuri de nave. Interesant este că upgrade-ul se referă la toate navele de acel tip, astfel că dacă se pune, de exemplu, Pulse Cannon pe Interceptor, toate navele Interceptor beneficiază de Pulse Cannon.
  • Construire - presupune construirea de maxim 2 nave (oricare din cele 4 feluri) sau structuri (Orbital sau Monolith) plătind cu puncte de Materiale.
  • Mișcare - înseamnă 3 mișcări de pe un sector pe altul a oricărei nave din cele ale jucătorului și în orice configurație. Trebuie ținut cont ca între sectoare să existe legături (găuri de vierme complete).

Tura se termină doar în momentul în care toți jucătorii au spus „pas”. După ce un jucător spune „pas”, nu iese complet din tură, ci mai poate face acțiuni mai slabe de Upgrade (doar o singură parte de navă poate fi luată), Construire (o singură navă sau structură) ori Mișcare (o singură navă poate fi mișcată o dată).

Un lucru care va tăia elanul de a face acțiuni după acțiuni este penuria de discuri de influență, pentru că fiecare disc de influență descoperă un nou cost de întreținere la finalul turului, care trebuie acoperit prin producția monetară.

În faza de luptă se rezolvă toate conflictele militare iscate prin mișcarea navelor inamice în același sector în timpul fazei de acțiune. Adică dacă un jucător își mișcă navele în sectorul altui jucător, lupta nu este pornită instant, ci trebuie așteptat finalul fazei de acțiune.

Lupta, în Eclipse, este bazată pe aruncarea de zaruri, mitigată într-o măsură importantă de îmbunătățirile aduse navelor. Logica luptei este că fiecare pătrat galben, portocaliu sau roșu, desenat pe părțile de nave (tunuri sau rachete) reprezintă un zar în timpul luptei. Regula este că o aruncare de 6 sau mai mult înseamnă lovitură garantată, iar o lovitură de 1 înseamnă ratare garantată. Cum spuneam, valoarea de pe zar este modificată atât prin îmbunătățirile aduse de jucător (părți cu Computere), fie de adversar (diverse părți cu Scuturi).

În principiu, o lovitură primită distruge imediat o navă. Dar există și pentru asta îmbunătățiri sub formă de Fuzelaj, care dă mai multă „viață” navelor.

Eclipse este, în definitiv, un joc de dezvoltare militară, întrucât toate eforturile de cucerire și descoperire a unor noi planete sunt răsplătite, în principal, după confruntările militare, sub forma jetoanelor de reputație. După fiecare luptă, se trage un număr de jetoane de populație în funcție de rezultatul luptei și se păstrează unul dintre acele jetoane și se plasează în fața jucătorului. Alte moduri de a câștiga VP sunt jetoanele cu ambasadori, sectoarele influențate, jetoanele „Discovery”, jetoane Monolith, dezvoltarea pe o anumită ramură tehnologică și diverse bonusuri ale speciilor extraterestre.

Componente: 9/10
Eclipse este un joc gri, și la propriu, și la figurat. Nu o să poată spune prea mulți jucători că este un joc foarte arătos, dar nici că e un joc urât. Este însă foarte potrivit tematic ca totul să fie gri cu negru, toate culorile desaturate. Per total, Eclipse arată exact cum m-aș aștepta să arate un joc despre civilizații intergalactice, iar totul este la o calitate extraordinară, exact cum m-aș aștepta la un joc la valoarea asta de preț și așa cum v-am arătat și în această postare.

Regulamentul este excelent scris și mai ales structurat. Conține exemple bine detaliate de ture și lupte, care ajută să clarifice orice neclarități apar la prima citire. Sigur, și cu un asemenea regulament, era inevitabil să apară scăpări la dimensiunea jocului, dar e disponibil un FAQ exhaustiv.

Eclipse reușește să te introducă într-un univers al civilizațiilor intergalactice foarte ușor. Sigur, nu te agăți de personaje remarcabile, nu ți se descriu aventuri spectaculoase, pentru că este un joc de strategie, dar totul este gândit atât de aproape de tematică. Colonizări de planete, mișcări prin găuri de vierme, extratereștrii Ancient și lupte de proporții epice, toate sunt doar sugerate în Eclipse, iar asta face foarte bine jocului.

Ușurința în a-l învăța: 7/10
Regulamentul face o treabă foarte bună în a vă explica jocul, dar din cauza aparentei complexități, veți avea nevoie de un joc întreg de acomodare pentru a vă simți în largul vostru și pentru a deprinde toate acțiunile și toate consecințele lor. Totuși, la nivelul lui Eclipse, jocul poate fi învățat extrem de repede.

Decizii strategice: 9/10
Dezvoltarea în Eclipse presupune atât de multe paliere, încât nu are cum să nu ofere jucătorilor posibilități numeroase de a-și dezvolta strategia. Poți să câștigi atât cu o strategie militară foarte agresivă, care să te ajute să primești cele mai bune jetoane de reputație, fie printr-o strategie defensivă, de izolare și explorare sau construire de structuri economice. Motorul economic din Eclipse permite multe strategii, dar trebuie să țineți minte faptul că în acest joc, strategia merge mână în mână cu norocul.

Noroc: 7/10
Important în Eclipse este și factorul „noroc”, deși nu l-aș ridica la rangul de distrugător sau câștigător de jocuri. Sigur, dacă ai „norocul” de a nimeri numai 1 pe zar, la fiecare confruntare, nu văd cum ai putea câștiga la Eclipse, dar într-un joc despre explorare și luptă intergalactică, nu văd cum ar fi putut să lipsească noroc, ca abstractizare a atâtor necunoscute. Un loc unde „norocul” poate fi uneori enervant este în faza de explorare, pentru că tragerea anumitor hexagoane te pot obliga să-ți modifici strategia, ori decartarea hexagoanelor nu pare o variantă chiar bună.

Interacțiune: 9/10
Eclipse este un joc cu un grad ridicat de interacțiune. Spațiul cosmic este vast, dar pare să scadă atunci când ai de-a face cu civilizații însetate după explorare și colonizare. Astfel că, deși începutul jocului este liniștit, conflictul militar este inevitabil. Jocul oferă și posibilitatea unor relații diplomatice simplificate cu ajutorul ambasadorilor, dar numai în jocul de peste 4 jucători. În plus, competiția pentru tehnologii duce la conflicte indirecte foarte interesante.

Scalabilitate: 9/10 (merge bine cu orice număr, cel mai bine în 4-6)
Jocul poate fi încercat de la 2 la 6 jucători, dar cred că l-aș recomanda peste 4, în ciuda creșterii duratei. Sigur, este o experiență extrem de interesantă și în 2 sau 3, mai ales că, în funcție de numărul de jucători, variază numărul de hexagoane III disponibile și numărul de tehnologii trase pe tură.

Rejucabilitate: 10/10
Dacă nu v-am convins până acum că Eclipse este un joc care poate fi jucat de foarte multe ori, atunci vă mai spun o dată: nu vă veți putea plictisi de el cu una, cu două! Este un joc care oferă foarte multă satisfacție jucătorilor implicați în lupta cosmică, iar faptul că este jucabil în atât de multe variante de jucători și într-un timp rezonabil, încât să devină unul dintre cele mai tocite jocuri ale voastre.

Concluzie: 9/10

Designerul Touko Tahkokallio a reușit să creeze ceea ce au încercat și alții, în mai multe rânduri: jocul de civilizație light! Bine, ultimul termen e relativ la monștrii de 4-8 ore Twilight Imperium sau Through the Ages: A Story of Civilization, jocuri care au definit acest gen și nu înseamnă deloc că Eclipse este un joc de jucat la petreceri. Este însă un joc care oferă foarte multe participanților, fără să ceară prea multe în schimb. Acest transfer recomandă jocul oricui, pentru că cine nu vrea să se încerce un joc de proporții epice, strategic, cu ceva noroc și care se joacă repede?

Eclipse poate fi cumpărat de la LEX HOBBY STORE la un preț foarte tentant (deocamdată, fiind indisponibil).