joi, 31 ianuarie 2013

Review Star Wars: X-Wing Minatures Game - Lupta de la Steaua Morții, la tine în sufragerie

Jocul din acest review ne-a fost oferit spre testare de către Lex Hobby Store.

Acum mult timp, în aceeași galaxie cu a noastră, de fapt, pe aceeași planetă, se năștea saga Star Wars, una dintre cele mai iubite povești SF din istorie. Luke Skywalker, Darth Vader sau prințesa Leia au devenit foarte repede niște personaje-cult despre care mai toată lumea a auzit. Așa că apariția unor noi jocuri de societate cu tema universului lui George Lucas nu putea decât să ne bucure, ele nefiind primele, dar fiind cele mai promițătoare de până acum.

Cel despre care vă voi vorbi astăzi este Star Wars: X-Wing Miniatures Game, un joc care recreează luptele dintre diverse nave de război spațial, pornind de la X-Wing-urile rebelilor și TIE-urile imperiale. Asta pentru că jocul este extrem de customizabil, editura Fantasy Flight Games deja vânzând o mulțime de alte nave care extind posibilitățile de luptă (printre care Millenium Falcon, TIE Advanced sau Y-Wing). Jocul este un design de Jason Little (care a mai semnat Blood Bowl: Team Manager - The Card Game), se joacă în 2 și durează cam 30-45 de minute per partidă.

Așezarea inițială a jocului depinde foarte mult de cât de multe dintre regulile opționale introduceți în joc, că doar vorbim de un joc customizabil. Dacă jucați un joc de bază, jucătorii își vor alege mai întâi partea pe care o vor reprezenta. Jucătorul care controlează Rebelii va primi nava X-Wing, iar cel care controlează Imperiul va primi cele 2 TIE Fightere.

Jocul oferă posibilitatea de a alege dintre mai mulți piloți, dar în regulile de bază vom juca cu Luke Skywalker, respectiv „Night Beast” și Obsidian Squadron Pilot. Diferențele între piloți țin de anumite abilități pe care unii le au, dar navele identice au aceleași caracteristici. Jucătorii stabilesc o suprafață de joc (recomandată fiind una de 90x90 cm) și își așează navele la capătul dinspre ei, unde vor.

Fiecare navă își face tura în ordinea nivelului de skill al pilotului. Jocul are 3 faze:
  • Faza de planificare - jucătorii își aleg pe cadranul fiecărei nave o anumită manevră pe care să o execute.
  • Faza de activare - în ordinea crescătoare a skill-ului piloților, jucătorii vor dezvălui și apoi executa manevrele alese. Pentru asta se folosesc șabloanele de mișcare și direcția aleasă pe cadran. Dacă pilotul nu este stresat, va putea executa și o acțiune dintre cele de care e capabilă nava.
  • Faza de luptă - în ordine descrescătoare, de această dată, fiecare navă va putea executa un singur atac, cu condiția să aibă măcar o navă în cătare, la distanța maximă stabilită cu linia de măsurat distanțe.
Mișcarea unei nave se face, cum ziceam, cu ajutorul șabloanelor. Acestea se așează în fața navei, se ține fix în poziție, apoi nava se mută la celălalt capăt al șablonului, asta dacă nu s-ar suprapune cu altă navă, caz în care nava se va muta pe șablon până ajunge la cealaltă navă.

Lupta are loc doar dacă pilotul vede altă navă. Asta înseamnă ca nava să fie în raza vizuală desenată pe stativ, la distanța maximă măsurată cu linia specială. Atacatorul va lua atâtea zaruri de atac câtă putere are, iar apărătorul va lua un număr de zaruri de apărare egal cu agilitatea sa. Atacatorul va da primul și apoi va opera modificări pe zaruri, dacă are acțiuni alese în faza de activare, iar apoi apărătorul va face aceleași acțiuni. Un zar cu steluță înseamnă o lovitură, iar un zar cu steluță mare înseamnă o lovitură critică. Fiecare lovitură poate fi evitată cu un zar de evade, dacă e cazul. Apărătorul va primi cărți de damage pentru fiecare  lovitură primită, loviturile critice ducând și la alte dezavantaje pentru cel lovit (prin acțiunile scrise pe cărți).

Jocul se termină atunci când unul dintre combatanți rămâne fără nave, celălalt fiind, evident, câștigătorul.

Componente: 9/10
Așa cum obișnuiește editura Fantasy Flight Games, și acest joc este la o calitate remarcabilă, asta dacă nu ați observat deja asta în prezentarea noastră detaliată. Desenele de pe cărți sunt foarte frumoase, miniaturile sunt superbe și suficient de rezistente. Totuși, la capitolul rezistență, am să remarc plasticul prea moale folosit la picioarele navelor care, dacă sunt înfipte aiurea, se crapă foarte ușor. Plus folosirea cadranelor pentru mișcarea navelor, care chiar dacă e un design practic, le va toci pe acestea negreșit.

Jocul ăsta este foarte mult despre tematică. Chiar dacă nu îți spune cine știe ce poveste, calitatea simulării este ceea ce te introduce în atmosferă, iar impresia mea a fost că designerul a știut să simuleze luptele spațiale excelent, ba chiar și printr-un design foarte ușor de prins. Sigur, e mai dificil să fii prins în acțiune dacă nu ești un fan Star Wars sau măcar un fan al simulărilor aviatice.

Ușurința în a-l învăța: 8/10
Frumusețea Star Wars: X-Wing Miniatures Game e că e un joc aproape independent de limbă, cel puțin în forma sa de bază putând fi jucat și cu orice nevorbitor de engleză. Pe lângă asta, e un joc accesibil din punct de vedere al regulilor, dar asta se poate schimba prin multitudinea de opțiuni care pot fi adăugate regulilor de bază.

Decizii strategice: 7/10
Nu trebuie să ne amăgim, simularea spațială nu are cum să fie un joc al strategiei nebănuite. Pentru că și pilotarea este mai degrabă ceva instinctual decât rațional. Totuși, există suficiente decizii tactice, bazate pe diferențele dintre nave, care pot creea multe momente tensionate. Dar acestea pot fi balansate cu momentele în care nu se întâmplă pur și simplu nimic, pentru că navele trec aiurea, una pe lângă cealaltă.

Noroc: 8/10
Zarul este un element urât de unii, iubit de alții, dar definitoriu pentru acest joc. Acest joc poate fi genul în care dacă ai ghinion la zar vei pierde. Nu e doar despre dat cu zarul însă, pentru că există multe elemente care îl mitighează, care îl fac controlabil, cum ar fi acțiunile din faza de activare sau diverse abilități ale piloților.

Interacțiune: 10/10
E gâlceavă pe cer, cum ar zice moldoveanul, deci nu poate fi vorba decât despre interacțiune. Tot ce faci îl va afecta pe celălalt. Sau pe tine, dacă nu faci ce trebuie.

Rejucabilitate: 7/10
Un joc atât de lipsit de restricții nu ar putea fi decât rejucabil, probabil. Numai că ești încorsetat de existența a doar 3 nave în jocul de bază. Cu 5, să zicem, probabil că altfel ar fi stat discuția aici. De fapt, cu ceva mai multe opțiuni incluse în jocul de bază, nave în principal, jocul ar primi un 10 plin la acest capitol.

Plusuri și minusuri

+ Temă foarte bine integrată prin mecanismele simple, te face să te simți chiar în lupta de pe Steaua Morții
+ Un filler excelent de scos pe masă pentru numeroşii fani Star Wars
+ Interacțiunea este cuvântul care îl descrie cel mai bine

- Un joc customizabil care „cere” customizări, ceea ce e inclus în pachet nefiind suficient pentru foarte multe jocuri

Concluzie: 8 (jocul de bază) / 9 (potențialul de customizare)

Un lucru care trebuie să vă fie clar în privința acestui joc este că aspectul lui customizabil va trebui exploatat pentru a vă bucura de experiența completă. Deși în pachetul de bază aveți reguli pentru un joc simplu și 3 misiuni speciale, jocul în sine strălucește la construcția de formații de nave, cu alegere de piloți, upgrade-uri și așezări de table de joc care de care mai diverse, care sunt mai dificil de realizat doar cu cele 3 nave incluse. Totuși, după câteva investiții în, să zicem, 2 alte nave, veți avea un filler excelent, arătos și extrem de spectaculos care vă va răsplăti cu vârf și îndesat.

Star Wars: X-Wing Miniatures Game poate fi cumpărat de la LEX HOBBY STORE la un preț foarte tentant