marți, 16 octombrie 2012

Ce așteptăm? - Top 15 cele mai interesante jocuri de la Essen 2012 (Partea I)

Poate vă mai aduceți minte, sau poate nu, dar la fel ca anul trecut, a venit vremea să vă povestesc câte ceva despre jocurile ale căror prezentări, descrieri, regulamente sau păreri (ale userilor mai informați de pe BGG) m-au incitat cel mai tare. Care jocuri? Evident, jocurile de la cel mai mare eveniment de board games din Europa, Spiel (sau Essen, după numele orașului german în care are loc acest târg). Este o întrunire în care toată floarea cea vestită a jocurilor euro este prezentă și în care se poate lua pulsul a ceea ce înseamnă următorul an în materie de board games. Să începem așadar cu primele 5 de la coada topului nostru:

15. Trains (de Hisashi Hayashi și publicat de OKAZU Brand)

Chiar dacă la prima vedere, Trains este încă o clonă de Dominion, ce m-a frapat la acest joc este că e prezentat ca un deck-builder cu tablă de joc. Jocul vine, cum altfel?, cu 500 de cărți și cu o tablă de joc ce înfățișează Tokyo pe o parte și Osaka pe cealaltă.

Acțiunea jocului (deși nu pare chiar cel mai tematic din lume) are loc în secolele 19 și 20, în care industrializarea Japoniei a căpătat un ritm alert. Jucătorii reprezintă fiecare câte o companie de cale ferată. Mecanismele par chiar mai simple decât la Dominion în sensul că fiecare jucător are câte 5 cărți în mână cu care poate cumpăra oricâte cărți decide sau din care poate juca oricâte acțiuni vrea. La fel ca în alte jocuri de deck-building, într-o partidă sunt disponibile doar 8 pachete de cărți, din cele 30 disponibile. Un mecanism interesant este legat de rezidurile care rezultă în urma extinderii rețelei, sub formă de cărți care îți intră în pachet fără a fi utile la ceva (există însă alte cărți pentru a le decarta). Jocul poate fi jucat în 2-4 jucători și e listat că durează cam 45 de minute.

Previziunea mea: E greu de spus dacă inovarea cu adăugarea tablei de joc va fi suficientă pentru a scoate din anonimat acest joc, dar mie îmi pare o perspectivă foarte nouă asupra jocurilor „cu trenuri”.

Regulamentul este disponibil, aici, dar nu în engleză.


14. 1969 (de Aureliano Buonfino, Andrea Crespi, Lorenzo Silva și Lorenzo Tucci Sorentino și publicat de Cranio Creations)

1969 are ca premisă promisiunea făcută de Kennedy în 1961 că Statele Unite vor trimite până la sfârșitul respectivei decade un om pe Lună. Dar nu numai SUA au intrat în această competiție ci și marele rival din timpul Războiului Rece, URSS, și câteva state mai mici cum sunt Canada, Franța sau Germania.

Jocul este făcut să fie jucat de 2-5 jucători în cam o oră, părând să întrețină o atmosferă de cursă, așa cum a fost în anii '60. Toată lumea era cu ochii pe Cursa Spațială, fiecare obiectiv pe care și-l propuneau puterile mondiale fiind încă un pas către trimiterea Omului pe Lună. Haios este că la îndeplinirea lui, lucrurile s-au calmat subit.

Previziunea mea: Un joc de familie alert nu are cum să nu suscite ceva interes (poate nu la Essen, unde proporția de gameri hardcore este mult mai mare decât pe piață). Nu cred că e material de top 100, dar e un joc cu o temă atractivă și nouă.

Regulamentul e disponibil, aici.


13. CO2 (de Vital Lacerda și publicat de Stronghold Games și Giochix.it)

Cazul CO2 ar trebui să fie un soi de manual pentru orice designer care vrea să își facă jocul cunoscut repede și simplu. De ce? Pentru că tema lui a dus la aprinderea atâtor scântei pe, de altfel, liniștita comunitate de pe BGG. CO2 tratează nu reacțiile chimice, cum te-ai gândi, ci problema încălzirii globale, o problemă fierbinte în secolul 21, și la propriu, și la figurat. Nu știu dacă asta a fost intenția designerului, probabil nu, dar cert e că i-a pus jocul pe lista celor mai anticipate de la Essen.

Lăsând la o parte aceste controverse, jocul lui Vital Lacerda îți pune în mâini frâiele unei companii care furnizează energie verde, din diverse surse (solară, biomasă, reciclare etc.) și se luptă pe piața liberă cu celelalte companii, atât în domeniul inovării tehnologice cât și în domeniul amplasării propriilor centrale. E un joc pentru 1-5 jucători, ce se bazează pe mecanisme ca plasarea de lucrători sau plasarea de plăcuțe și care e listat la o durată de 120 de minute.

Previziunea mea: Jocul pare suficient de interesant ca să fie unul dintre hiturile de la Essen (deși tema nu mă dă pe spate). Dar agitația din spațiul virtual dinaintea târgului pe seama acestui joc va crește sigur vânzările, fiind destul de posibil să îl vedem în top 100 și datorită acestui fapt.

Regulamentul e disponibil, aici.

12. Spellbound (de Gordon Lamont și Fraser Lamont și publicat de Fragor Games)

Deși e un joc despre care nu se știu prea multe, backgroundul acestor 2 designeri e suficient pentru unii să le comande jocul, cum s-ar zice, pe NV. De altfel, într-un joc deck-building cooperativ, primele imagini pe care le-au făcut disponibile au fost miniaturile folosite ca pioni de fiecare jucător.

Tema este mai mult decât haioasă: ești un vrăjitor începător care, prea sigur pe ceea ce tocmai a învățat, se duce să o confrunte pe cea mai puternică vrăjitoare din ținut. Vrăjitoarea te cruță, dar te supune la niște vrăji oribile care te deformează complet. Și așa ajungi să fii în căutare de răzbunare și să îți formezi o echipă de alți vrăjitori ca tine care vor să scape de vrăjitoare.

Din regulament, jocul pare a fi unul foarte alert, așa cum îi stă bine unui cooperativ. Jucătorii trebuie să pună mâna mai întâi pe cele 4 cărți de magie, trebuind să fie foarte atenți ca trolii trimiși de vrăjitoare să nu ajungă pe același spațiu că vreo carte și să o fure. Jocul va avea o tablă de joc mare pe care vrăjitorii se vor plimba pentru a face diverse acțiuni sau pentru a recruta ajutoare. Atunci când pachetul de cărți se termină și trebuie amestecat, are loc o bătălie directă cu vrăjitoarea în care, dacă înfrângerea vrăjitorilor este prea mare, jocul se poate termina pe loc.

Previziunea mea: Încă un joc care mai degrabă m-a intrigat, decât convins din prezentare, însă trebuie să recunosc că așteptările mele cu privire la el sunt mari. Dacă componentele se vor ridica la înălțime, nu văd de ce nu va fi unul dintre cele mai apreciate jocuri de la târg.

Regulamentul este disponibil, aici.

11. Fremde Federn (de Friedemann Friese și publicat de 2F-Spiele și Rio Grande Games)

Sub numele englezesc de Copycat, va apărea cel mai nou joc al excentricului Friedemann Friese, autorul Rețelei Energetice. Evident, sub aceleași tonuri verzi și tributar acelorași 2 F, Fremde Federn este unul dintre jocurile la care Friese lucrează în cadrul provocării lui de vineri (freitag, adică), zi exclusivă a săptămânii în care lucrează la aceste jocuri.

Aparent, designerul s-ar fi uitat la top 10 BGG și a ajuns la concluzia că acolo nu prea sunt jocuri care să îi placă, dar care sunt apreciate de masa jucătorilor. Așa că s-a hotărât să facă un joc care va împrumuta mecanisme specifice câtorva dintre aceste jocuri, dar care să fie pe placul lui.

Ce a ieșit? Un joc de o oră care include mecanisme ca deck-building, plasare de lucrători și tras de cărți. Avem așa: spații de acțiuni variabile cu cărți (Agricola), jucătorul începe cu o mână de 10 cărți, din care 7 sunt monede și 3 VP (Dominion), cărți care sunt mai scumpe, în funcție de poziția lor (Through the Ages), acțiunile nefolosite primesc câte un bănuț la final turei (Puerto Rico). Din toată ciorba asta, Friese ne promite un joc care va părea familiar, dar care va fi special prin modul în care sunt lipite toate aceste mecanisme.

Previziunea mea: Dacă jocul lui Friese nu va fi doar un experiment ciudat și va avea o construcție solidă, cel mai probabil va fi foarte apreciat de către gameri pentru că autorul este supercunoscut, iar premisa e foarte haioasă, și cine nu apreciază un joc bun care nu se ia în serios?

Regulamentul nu este deocamdată disponibil.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu