marți, 12 februarie 2013

Review Star Wars: The Card Game - „The Force is strong with this one”

Jocul din acest review ne-a fost oferit spre testare de către Lex Hobby Store.

Cum ultimele luni au fost în mare măsură despre universul Star Wars, mai ales după anunțul că Disney a cumpărat studioul care a făcut primele firme de la George Lucas pentru 4 miliarde $, urmat de anunțul companiei Disney că va continua seria cu câte un film odată la 2-3 ani, industria board games nu putea rămâne în urmă, mai ales că prestigioasa editură americană Fantasy Flight Games a preluat drepturile asupra licenței și a lansat 2 noi jocuri customizabile.

Dacă despre primul ați citit deja, cel de-al doilea este un Living Card Game, o invenție a FFG, și a apărut sub numele de Star Wars: The Card Game, fiind un joc de cărți pentru 2 jucători (ce va fi extins ulterior pentru joc în maxim 4) semnat de Eric M. Lang (co-designer pentru jocuri ca Chaos in the Old World, A Game of Thrones: The Card Game sau Quarriors!). Jocul a fost într-o ascensiune continuă de la apariția lui de acum 2 luni, ocupând actualmente locul #443 BGG.

Living Card Game - câteva clarificări

Pentru cei nefamiliarizați cu acest termen, un Living Card Game este un joc de cărți customizabil, care vine într-un pachet cu câteva sute de cărți, de obicei, cu care pot fi jucate jocuri „din cutie”. Aceste sute de cărți pot fi combinate între ele folosind reguli pentru a alcătui deck-uri speciale sau pot fi jucate partide fără a face această customizare, folosind deck-urile predefinite, din regulament.

Un LCG este întotdeauna urmat de multe extensii care introduc deck-uri noi formate din cărți care se pot combina perfect cu celelalte cărți din deck-uri anterioare. Important este însă că aceste extensii nu sunt necesare pentru a juca jocul de bază, ci doar cresc exponențial posibilitățile de customizare și, de multe ori, posibilitățile strategice.

O partidă de Star Wars: TCG începe cu alegere părții de care va fi fiecare jucător, Dark Side (DS) sau Light Side (LS). Apoi jucătorii vor decide cu ce deck vor juca partida, fie unul din cele 2 preconstruite pentru fiecare parte (Jedi și Rebel Alliance pentru Light Side, respectiv Sith și Imperial Navy pentru Dark Side). Se vor separa cărțile cu obiective de celelalte cărți și se vor forma 2 pachete diferite. Jucătorii vor trage 4 obiective diferite din care vor alege câte 3, pe care le vor așeza cu fața în jos.

Cei 2 jucători au scopuri diferite:
  • Jucătorul LS trebuie să distrugă 3 obiective al jucătorului DS
  • Jucătorul DS trebuie să ducă contorul „Steaua Morții” la 12
Oricând una dintre cele 2 condiții e îndeplinită sau oricând unul din jucători rămâne fără cărți, jocul se termină, cel care a îndeplinit condiția sau adversarul celui care a rămas fără cărți fiind câștigător.

Tura unui jucător are 6 faze, care se vor rezolva una după alta de către fiecare jucător, nu alternativ. Acestea sunt:
  • Faza de echilibru - în care echilibrul Forței va determina diverse efecte pentru jucători. Cel mai important este că, pe tura jucătorului DS, contorul „Steaua Morții” va avansa cu 1.
  • Faza de curățare - în care se va scoate din joc câte un jeton de focus de pe fiecare carte.
  • Faza de tragere - jucătorii vor trage cărți până la limita lor (de obicei 6), având opțiunea de a decarta una înainte de a trage.
  • Faza de dislocare a forțelor - în care sunt jucate oricâte cărți din mână, plătind costul lor.
  • Faza de conflict - în care unitățile pot fi trimis la atac, asupra unuia dintre obiectivele celuilalt jucător.
  • Faza Forței - în care unitățile pot fi puse în slujba Forței, pentru a schimba, eventual, echilibrul ei din prima fază a jocului.

Jetoanele de focus sunt un important element al jocului. Ele vor fi așezate pe cărțile utilizate, fie prin consumarea resurselor de pe ele, fie pentru că au atacat sau au apărat. Cărțile cu jetoane de focus pe ele nu mai pot fi folosite pentru altă acțiune care le-ar pune alte jetoane focus, fiind considerate exhausted.

Cum spuneam, conflictul are loc alegând un obiectiv. După ce atacatorul a ales obiectivul și apoi unitățile cu care îl va ataca, celălalt jucător va alege unitățile cu care apără. Important e că unitățile exhausted nu pot fi folosite nici pentru atac, nici pentru apărare. După acest pas, se va juca un Edge Battle, adică jucătorii vor juca diverse cărți din mână cu fața în jos. Când amândoi au zis „Pas”, cărțile sunt întoarse invers, cel care are cele mai multe simboluri de Forță pe cărțile astfel așezate a câștigat Edge Battle-ul. Asta îi oferă șansa primei lovituri, cu una dintre unitățile angrenate în luptă. Unitățile vor lovi așadar, alternativ.

Efectele unităților în timpul conflictului sunt desenate pe cărți sub forma unor icoane, ele putând fi damage pe unități, damage pe obiectiv sau focalizarea unor unități. Unele dintre icoanele de pe cărți depind însă de rezultatul Edge Battle-ului, activându-se doar pentru câștigătorul acesteia.

Componente
Nu sunt o surpriză pentru că le-am prezentat deja pentru voi aici. Concluzia mea despre ele e că, similar cu alte jocuri de cărți de le Fantasy Flight Games, atenția la detalii este extraordinară. Fiecare carte are desene similare cu scenele din film și, împreună cu denumirile foarte potrivite și flavour textul de pe ele, recreează incredibil atmosfera din universul lui George Lucas.

Tematică
Am citit multe păreri negative cu privire la legătura dintre mecanisme și tematica acestui joc și nu am cum să fiu de acord. Trebuie să spun din capul locului ca nu sunt un fan Star Wars, deși cunosc universul, dar acest joc îmi pare că surprinde excelent atmosfera primelor 3 filme. Nu ești pus în pielea lui Luke Skywalker sau a lui Darth Vader ci ești un soi de narator care privește desfășurarea acțiunii din exterior, jocul reușind să recreeze, prin deciziile tale, opera science-fiction reprezentată de Star Wars.

Exact ca în filme, Rebelii sunt cei obligați să atace, riscând altfel să sucombeze sub forța apăsătoare a Imperiului, iar diversele acțiuni și efecte ale cărților contribuie perfect la această atmosferă. Spre exemplu, la începutul unei partide, un obiectiv Sith ordona capturarea unei cărți din mâna jucătorului LS. Nimereala a făcut ca acea carte să fie Obi-Wan Kenobi, iar din acel moment toate forțele Jedi s-au bătut să distrugă acel obiectiv pentru a-l elibera, cu Luke Skywalker în frunte.

Mecanisme
Ca la orice joc de cărți, managementul mâinii de cărți este mecanismul definitor pentru Star Wars: TCG. Elementul diferit și care vă va obliga uneori la decizii dificile este folosirea cărților în 2 moduri diferite, în jocul propriu-zis sau ca sprijin în Edge Battle. Utilizarea tuturor cărților în tura ta creează un handicap deseori insurmontabil pe partea de apărare, jocul oferind bonusuri în cazul unui atac fără apărare.

În privința influenței elementelor necunoscute în joc, a norocului printre altele, nu am cum să spun că e supărător. Star Wars e un univers al spectaculozității, al luptelor eroice uneori neverosimile, iar elementele neobișnuite din joc, cum ar fi diverse cărți cu evenimente foarte puternice se încadrează tematic perfect. Ce trebuie menționat însă este că numărul acestor cărți este limitat, fiind doar o chestiune de noroc la tragerea lor.

Customizarea și dezvoltarea ulterioară
Vă explicam mai sus cum de este Star Wars: The Card Game un LCG. Și frumusețea unui LCG este de a-ți crea propriile deck-uri. Mecanismele de creare de deck-uri în acest joc sunt diferite față de anterioarele LCG-uri prin seturile de obiective. Un pachet custom este forma din măcar 10 obiective (oricât de multe) și toate cărțile atașate fiecărui obiectiv. Fiecare set de obiectiv este format dintr-o carte de obiectiv și 5 alte cărți (care pot fi unități, evenimente, cărți de Destin sau atașamente).

Pare astfel ceva mai dificil să îți creezi un set aproape de optim, așa cum poate sunt obișnuiți unii jucători de LCG-uri, dar cu siguranță este mai ușor pentru un jucător neexperimentat să se joace și să-și creeze propriile seturi. Ceea ce mi se pare însă interesant este că deck-urile vor fi mult mai echilibrate deoarece seturile conțin atât cărți foarte puternice, cât și cărți mai slabe.

În privința elementelor care lasă loc de dezvoltare, Star Wars: TCG cred că oferă destule oportunități. În primul rând, relația dintre cărți și Edge Battle este foarte puțin dezvoltată, la fel ca și cea dintre cărți și obiective (în afară de capturarea de cărți LS). Pe lângă asta, producătorii deja au promis o expansiune care va permite jocul în până la 4 jucători, 3 fiind de partea luminoasă a Forței.

Concluzie: 9 (jocul de bază) / 10 (potențialul de customizare)

Star Wars: The Card Game m-a impresionat și mi-a deschis, cred eu, iremediabil, apetitul pentru jocuri customizabile și pentru Living Card Games în special. Un joc perfect pentru un fan al universului sau pentru un începător într-ale LCG-urilor, Star Wars: TCG aduce foarte aproape de jucători frumusețea operei science-fiction.

May the Force be with you!

Star Wars: The Card Game poate fi cumpărat de la LEX HOBBY STORE la un preț foarte tentant