miercuri, 28 noiembrie 2012

Review Nightfall - Fratele malefic al lui Dominion

Sunt unele jocuri în istoria asta scurtă a board game-urilor care devin sinonime cu un anume gen, fie pentru că l-au inventat, fie pentru că au bătut recorduri de popularitate. Este cazul Dominion, al lui Donald X. Vaccarino, un joc care a pus deck-buildingul pe harta jucătorilor din lumea întreagă. Din 2009 încoace, de la apariția lui, astfel de jocuri au curs gârlă, unele fiind doar copii palide ale deja clasicului Dominion, altele revitalizând aspecte negative ale precursorului. 


Studiul de caz pentru astăzi este Nightfall, un deck-builder apărut în 2011 cu un succes moderat spre mare (la o analiză superficială), dar care a reușit să mă cucerească surprinzător de mult. Bref, Nightfall este un joc semnat de David Gregg, pentru 2-5 jucători, care durează cam 60 de minute per partidă și care abordează o temă foarte atractivă pentru mulți, adică luptele dintre oameni și creaturi fantastice ca vampiri, vârcolaci sau zombii, într-un viitor post-apocaliptic în care noaptea a devenit eternă.

Nightfall nu este un joc foarte potrivit pentru începători în ale board gamingului și, poate, nici pentru începători într-ale deck-building-ului. Așa că acest review se va centra pe o comparație cu jocul pe care îmi imaginez că l-a jucat mai toată lumea care citește acest review, adică Dominion. Dacă nu l-ați jucat însă, nu vă descurajați și citiți mai departe, o să încerc să nu intru în prea multe detalii.

Desfășurarea jocului

Jocul începe cu un mecanism foarte interesant de draft. Adică jucătorii primesc 4 cărți de draft (din cele 24 disponibile), aleg una și dau celelalte 3 jucătorului din stânga. Din cele 3 primite mai aleg una, repetând procedura. Aceste 2 cărți vor reprezenta arhiva personală. În centrul mesei se pune fiecare a treia carte aleasă de jucători și se completează până la 8 pentru a forma arhiva comună.

Cele 2 tipuri de ordine (acțiuni și minioni)

Nightfall are 3 tipuri de cărți (în afară de cele de draft, folosite doar în această fază): minioni (creaturi folosite pentru atac, care au o valoare de atac și una pentru viață), acțiuni (care au doar efect în lanț și apoi sunt scoase din joc) și Wounds (cărți care rămân în pachet până la finalul jocului, încărcându-l).

Cărțile de draft
Tura unui jucător are următoarele 4 faze: 
  • Atacul – toate creaturile (minionii) pe care îi are pe masă jucătorul trebuie să atace pe unul sau mai mulți dintre adversari. Adversarii se pot apăra cu minionii pe care îi au ei pe masă sau pot lua cărți Wound pentru fiecare punct de atac suferit. 
  • Lanțul – înlănțuirea de cărți este cel mai important mecanism al jocului. Fiecare carte are în colțul din stânga-sus o lună mare urmată de 2 luni mai mici. Lunile mici determină ce cărți pot fi lipite în lanț de ea. Jucătorul activ poate înlănțui câte cărți vrea, la ultima carte înlănțuită putând lipi, pe rând, toți ceilalți jucători. Lanțul se rezolvă în ordine inversă, de la ultima, la prima carte. 
Exemplu de lanț
  • Cumpărarea – jucătorul are 2 puncte de influență din start, la care se adaugă 1 punct pentru fiecare carte decartată în această fază plus alte puncte primite ca efecte ale cărților jucate în lanț sau disponibile pe masă.
  • Refresh-ul - jucătorul trebuie să rămână cu minimum 5 cărți, altfel va trebui să mai tragă până la 5 în această fază. Toate cărțile Wound pot fi decartate, în locul lor trăgându-se câte 2 cărți pentru fiecare.
Jocul se termină în tura în care pachetul de cărți Wound se termină, câștigătorul fiind cel care are cele mai puțin răni în pachet.

Wounds. Cele 3 tipuri diferite nu au efecte speciale fără extensii
Comparația cu Dominion

Cum ziceam, Nightfall corectează foarte multe dintre păcatele Dominion, ba chiar pare că designerul a vrut să facă un joc care să fie ce Dominion n-a putut să fie, să răspundă jucătorilor frustrați de defectele precursorului.

Și care este cel mai mare defect al lui Dominion? Lipsa aproape completă de interacțiune, care „omoară” jocul pentru o categorie mare de jucători cărora le place să își sară unul la gâtul celuilalt. Iar în Nightfall ai astfel de ocazii la tot pasul, ba prea multe chiar pentru cei îndrăgostiți de jocul lui Vaccarino.

Cum sari la gâtul adversarilor în Nightfall? În toate modurile. Ai mai întâi faza de atac, în care toate creaturile (minionii) trebuie să atace pe cineva, neputând fi lăsați deoparte. Și apoi ai faza de a înlănțuire, în  care efectele cărților tale se referă în cea mai mare parte din cazuri la adversari, la atacuri directe.

Strategia

Interacțiunea din acest joc nu este doar despre conflict. Miezul strategiei în Nightfall este mereu raportată la adversar pentru că la fiecare lanț pot participa toți jucătorii, astfel că devine foarte important ce culori au cărțile pe care le ai în pachet, nu numai pentru a-ți crea propriul lanț, dar și pentru a fi capabil de a te lega la adversarul din dreapta cât mai des.

Separatoarele pentru pachetele de cărți
Faptul că poți participa la tura fiecărui jucător la lanțul lui mai creează o problemă de hand management. Pentru că deseori te vei trezi că nu mai ai ce cărți să joci când îți vine rândul pentru că refresh-ul mâinii se face doar la finalul turei tale. O altă situație este că e deseori prudent să nu îți trimiți minionii puternici în joc devreme pentru a nu deveni ținte pentru adversari și a nu mai apuca să atace la tura ta.

Plusuri și minusuri

+ Este atât de interactiv că uneori m-a făcut să mă gândesc de ce am jucat atâtea partide de Dominion. Amenințările verbale în acest joc sunt la ordinea zilei (da, pentru mine asta e un plus).
+ Deciziile strategice sunt subtile, ținând de factori dinamici (nu doar setupul de cărți, ca în precursorul său), ci mai ales de ce cărți au cumpărat până în acel moment adversarii.
+ Ilustrațiile și denumirile cărților te introduc într-un univers post-apocaliptic foarte original și cool.

Cutia are spațiu pentru multe alte cărți

- Are nevoie mai mult decât Dominion de o extensie, un motiv fiind că numărul de cărți este semnificativ mai mic. Din fericire, cutia este gândită special ca să încapă multe alte pachete de cărți.
- Va trebui deseori să iei decizii politice, în sensul că poți să decizi câștigătorul unui joc alegând către cine se duce un atac, mai ales spre finalul partidei.
- Toate cărțile au margini negre care se tocesc repede dacă nu sunt sleeve-uite.
- Regulamentul este scris destul de prost pentru că îi lipsesc câteva informații și orice urmă de schematizare.

Pachetul inițial al fiecărui jucător: câte 2 din 6 minioni.

Concluzie: 9/10

Deși mi-e clar că Nightfall nu este pentru oricine (spre deosebire de Dominion), aș zice că e un joc mult mai bun decât jocul lui Vaccarino pentru un grup matur și obișnuit cu jocurile. De ce? Pentru că te pune mereu să gândești și să iei decizii care influențează parcursul atât pe al tău, cât și al adversarilor. Pentru că are o temă mult mai atrăgătoare și imersivă și pentru că la finalul jocului simți satisfacția și adrenalina câștigării unui război.

Designerul face o treabă excelentă în a oferi suport pentru joc pe BGG, astfel că aveți aici un FAQ exhaustiv pentru cărți și o mulțime de alte detalii și comentarii pe pagina jocului.

3 comentarii:

  1. Dupa ce adaugi Martial Law, Coldest war si cele 3 expansiuni mici, spatiul din cutie nu mai este suficient :) Cel putin la mine sta in doua cutii. Marele lui avantaj ar fi ca expansiunile mari sunt stand-alone. In plus exista posibilitatea sa iti creezi un deck (gen MTG) si sa joci fara arhivele comune. Dar asta presupune sa cunosti bine cartile, pt a putea face un deck eficient.

    RăspundețiȘtergere
  2. Atunci înțeleg că nici designerul nu se aștepta să scoată atâtea expansiuni :) Dar daca tot le ai pe toate, care ți se par că merită cel mai mult banii? Că aș vrea să-l extind și pe al meu și vreau să știu cu ce să încep.

    RăspundețiȘtergere
  3. Tind sa cred ca a fost intentionata situatia :) tipic AEG.
    Pt o experienta completa ti-as recomanda Coldest War. Martial Law e undeva intre ele, fiecare oferind o experienta diferita. Cred ca ideal ar fi sa le ai pe toate trei. Expansiunile mici nu aduc decat si mai multa varietate.

    Uite un link:
    http://boardgamegeek.com/thread/820319/which-set-should-i-start-with
    Iti prezinta in mare ce diferente sunt intre ele.

    RăspundețiȘtergere