marți, 25 septembrie 2012

Review Axis & Allies 1941 - Risk în progresie geometrică

Jocul din acest review ne-a fost oferit spre testare de către Lex Hobby Store.

Un lucru trebuie spus din capul locului: nu sunt un jucător de jocuri de război. Asta pentru că jocurile de război sunt o categorie învăluită de o perdea aparent greu de trecut și în care pretenția de exclusivism este evidentă. Bine, poate și pentru că un joc de război care durează 2 ore este un joc considerat ușor, negăsindu-mă neapărat într-un cerc de jucători de jocuri de asemeni întinderi decât ocazional.

Acestea fiind spuse, iertați-mă dacă părerea pe care mi-o voi exprima despre acest joc pare neavenită. Axis & Allies 1941 va trece prin același filtru prin care au trecut și toate celelalte jocuri pe care le-am prezentat în anii ăștia. Despre joc, pe scurt: e ultimul din bătrâna serie Axis & Allies, fiind un joc gândit să fie mai prietenos cu începătorii decât precursoarele sale. Este lucrat de experimentatul Larry Harris Jr., un designer care a fost în spatele întregii serii încă din 1981 și este editat de americanii de la Wizards of the Coast. Ca majoritatea jocurilor din serie, se poate juca între 2 și 5 jucători, durează cam 2 ore, dar nu este încă integrat în topul BGG din cauza noutății sale.

Așa cum vă spuneam, jocul se poate juca între 2 și 5 jucători, împărțiți în 2 echipe, respectând realitatea istorică: Axa e reprezentată de Germania și Japonia, iar Aliații de Statele Unite, URSS și Marea Britanie. Momentul istoric este anul 1941, adică anul în cel de-al Doilea Război Mondial a devenit într-adevăr unul global, odată cu intrarea Statelor Unite în război după atacul de la Pearl Harbor.

Partea de istorie este, evident, opțională în a juca Axis & Allies 1941. Ajută, într-adevăr, ca să înțelegi anumite mecanisme și restricții pe care jocul le impune, dar poate fi jucat fără nicio problemă de un jucător care nici n-a auzit de cel mai mare război din istorie (deși eu sper să nu existe un asemenea om).

În Axis & Allies 1941, fiecare țară va executa, la rândul ei, o tură completă de 6 faze. Acestea sunt:
  1. Achiziționarea de unități - folosind Credite Industriale, jucătorii cumpără la începutul turei oricâte și orice unități au disponibile și își permit. Acestea intră în joc în penultima fază a turului.
  2. Mutările de luptă - faza în care unitățile pot fi mutate pentru a ataca teritoriile inamice, respectând anumite reguli de mutare și „raza” fiecărei unități.
  3. Lupta - pentru toate spațiile în care există unitățile jucătorului și unități inamice, are loc o luptă, care se termină fie atunci când atacatorul se retrage, fie atunci când una din părți (sau amândouă) rămân fără unități.
  4. Mutările non-combat - fază în care au loc toate mișcările în teritoriile proprii sau ale aliaților.
  5. Mobilizarea noilor unități - faza în care intră în joc unitățile cumpărate în faza 1.
  6. Colectarea venitului - cum fiecare țară produce un anumit venit în fiecare tură, veniturile acelei țări va crește cu acea valoare în fiecare tură.
Acestea sunt regulile foarte pe scurt, pentru că fiecare tip de unitate are reguli speciale de mișcare sau luptă.

Lupta, în schimb, are niște reguli destul de ușor de deprins pentru că e foarte intuitivă. Toate unitățile implicate într-un teritoriu se iau și se așează de o parte (atacatorul) și de alta (apărătorul) a Benzii de Luptă. Fiecare tip de unitate are o anumită valoare de la care se consideră ca a lovit, fiecare parte putând alege ce unitate este lovită atunci când adversarul a reușit să dea bine cu zarul. Lupta, așa cum ziceam, se termină atunci când nu mai sunt unități în vreuna dintre părți sau când atacatorul se retrage.

Jocul ajunge la final atunci când una dintre părțile beligerante a reușit să cucerească 2 capitale ale adversarilor. Designerul oferă și varianta unui joc mai scurt, în care atunci când una dintre capitale (mai puțin Moscova) este cucerită, jocul se termină.

Componente: 8/10
Componentele, în stilul deja consacrat, arată foarte bine. Harta e frumos desenată, unitățile sunt foarte detaliate, un lucru cu adevărat remarcabil fiind că fiecare tip de unitate este diferită (vizual) pentru fiecare țară în parte, respectând tehnologiile de care dispunea fiecare putere. 2 lucruri nu mi-au plăcut: regulamentul, scris în stilul wall of text, fără foarte utilele desene descriptive și fără rezumat, și lipsa unui insert decent sau măcar a unor punguțe în care să intre piesele, care, altfel, sunt aruncate în cutie. Dar totuși pot să apreciez că prețul (foarte decent al) jocului justifică aceste lipsuri.

Nu știu cum aș putea depuncta acest joc la capitolul tematică. Respectă, după cunoștințele mele, cât de fidel posibil adevărul istoric și folosește niște mecanisme care frizează luptele tactice pe alocuri încrâncenate, pe alocuri haotice, din cel mai sângeros război din istorie.

Ușurința în a-l învăța: 5/10
Axis & Allies 1941 are suficient de multe chichițe pentru a-i „pierde” la început pe unii dintre jucătorii mai puțin obișnuiți cu jocurile de societate. Cu toate că jocul este simplificat în unele aspecte față de primele jocuri din serie, nici numărul regulilor pentru situații specifice (nescrise undeva pe tablă) și nici regulamentul stufos și greoi scris nu face o treabă foarte bună în a te ajuta să-l deprinzi repede.

Decizii strategice: 9/10
Pe marea hartă a lumii, numărul de decizii cu care un jucător se poate confrunta la un moment dat poate părea deconcertant. Unde să atac? Unde să mă apăr? sunt întrebări valide în fiecare tură. Dar cum războiul nu a fost niciodată făcut pentru a fi câștigat pe toate fronturile (ci doar pe majoritatea lor), concentrarea în anumite zone este o soluție. Un lucru e sigur, e un joc ce poate provoca dureri de cap.

Noroc: 7/10
Sunt atâtea variabile într-un război încât nu ai cum altfel să-l transpui într-un joc pe tablă decât prin abstractizare, prin hazard. În cazul Axis & Allies 1941, norocul se manifestă în lupte, unde zarul este rege.

Interacțiune: 8/10
Interacțiunea are cote importante, doar e vorba de un conflict militar deschis. Ce scade nota la acest punct sunt timpii morți în care jucătorii așteaptă după cel care e la rând să se decidă, să își mute trupele sau să își rezolve luptele.

Scalabilitate: 5/10 (jocul este făcut pentru 2 sau 5 jucători)
Mai toată seria Axis & Allies este recomandabilă în 2 (situație în care un jucător controlează puterile Axei și unul pe Aliați) sau în 5 (situație în care toate cele 5 puteri sunt distribuite câte unui jucător). În 3 sau 4, jucătorii din fiecare echipă vor controla, pe rând, și țările nealese de nimeni din acea echipă ceea ce, după mine, scade semnificativ imersiunea tematică și interesul față de joc.

Rejucabilitate: 9/10
Numai prin multitudinea de situații pe care jocul le poate crea, dar și prin diferențele de așezare și putere economică dintre națiunile combatante, jocul promite o mulțime de partide în care să vă distrați pe cinste.

Plusuri și minusuri

+ Miniaturile detaliate și diferite pentru fiecare națiune
+ Simulează foarte fidel și totuși la un nivel inteligibil cel mai mare conflict militar din istorie

- Lipsa unui insert în cutie, care lasă componentele la grămadă
- Regulamentul greoi și stufos
- Joc pentru 2-5 jucători, foarte bun doar în 2 sau 5

Concluzie: 9/10

Pentru cei care sunt familiarizați cu bătrânul joc de Risk, dar și pentru mulți alții, războiul pe tablă este fascinant. Poate și pentru că inclusiv strategii militari din conflictele pe care azi le simulează foloseau table de joc pentru conturarea strategiilor sau poate pentru că, pur și simplu, e cel mai facil mod în care ne vom apropia de decizii militare la nivel macro, Axis & Allies 1941 este un candidat excelent (datorită simplității și rapidității sale) pentru a vă potoli setea de război.

Axis & Allies 1941 poate fi cumpărat de la LEX HOBBY STORE la un preț foarte tentant