Să evaluezi un joc realizat într-o proporție foarte importantă de români va fi întotdeauna dificil. Mai ales atunci când îi cunoști personal pe designeri și cu atât mai mult cu cât ai fost parte din procesul de dezvoltare al respectivului joc, fie și într-o măsură foarte mică, într-o sesiune de testare. Dar în același timp sunt foarte fericit că am ajuns în această postură, pentru că arată că Exodus: Proxima Centauri este un joc apreciat de jucătorii români, care l-au nominalizat între primele 6 jocuri pentru avansați de anul trecut.
Mecanisme
Exodus e un joc dintr-o categorie cu foarte mulți fani, aceea a civ-urilor spațiale 4X. Adică explorarea, expansiunea, exploatarea de resurse și exterminarea celorlalți jucători sunt principalele axe pe care funcționează. E un joc complex, în care dezvolți tehnologii, cumperi și utilizezi nave în războaie spațiale, gestionezi resurse finite și iei decizii politice. Principalele atracții pentru mine au fost alegerea acțiunilor pe care le iau jucătorii și care oferă și posibilitatea unei reacții și mișcarea simultană a navelor, care e surprinzător de proaspătă și realistă.
Conflictul în Exodus este savuros și interesant, harta modulară având dimensiuni care obligă la perpetue permutări, mai ales că resursele sunt de 3 tipuri și se mai și termină. Așadar, jucătorii se calcă deseori pe bătături. Componenta politică este și ea binevenită, oferind un prilej de bluf și de a câștiga marele avantaj de a deveni primul jucător.
Tema
Andrei Novac s-a dat peste cap în privința acestui joc și i-a țesut un univers tematic surprinzător de complex. Nu este însă necesar sau palpabil într-o măsură prea mare, imersiunea fiind cam la același nivel cu orice alt joc 4X, adică nici prea-prea, nici foarte-foarte, dar satisfăcător pentru experiența de joc.
Componente
Ăsta este punctul la care am avut cel mai mult de comentat și în reviewul video pe care i l-am făcut jocului. NSKN Legendary Games are scuza că e o editură foarte mică și care nu poate beneficia de discounturile de volum pe care le primesc editurile mari. Per total, componentele sunt mici, cartonul e subțire, iar desenele variază de la foarte frumoase la foarte schematice.
Notă personală
Exodus: Proxima Centauri este o evoluție vizibilă cu ochiul liber după primul design al lui Andrei Novac, Warriors & Traders. E un joc foarte bine închegat, cu multe elemente excelente (dintre care aș zice că se distinge mișcarea simultană a navelor), care solicită multă implicare din partea jucătorilor. Prezentarea este capitolul la care suferă, iar durata este uneori obositor de mare. Cu grupul potrivit însă, poate fi o mică bijuterie în colecție, ceea ce îl face și în ochii mei un potențial câștigător, ca și în ai multor dintre voi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu